Cysta i munhåla!

Charlottee

Trådstartare
:confused:

I våras pågick en cancer utredning på min hund (se tidigare tråd.), med ett slutligen positivt besked.;)

Igår slängde min häst sig bakåt när jag tränsat, uppenbarligen var något fel, kollade munnen och kände någon stor knöl i underkäken, det kom lite blod och var när jag klämt och hästen har ont. Ringde jour-veterinär som konstaterade att det var en cysta/tumör och vi måste in till klinik denna vecka för att ta bort den.:eek:
Blodet/varet kom ut av att hon bitit sig i den tidigare. Cystan kommer självklart kollas efter cellförändringar.

Tilläggas ska att hästen varit ostadig i munnen under en längre tid, OCH vi har kollat munnen ett flertal ggr utan resultat, dvs inget fel funnet. Antagligen kan den legat latent och ej synbar förren nu när cystan måste kommit upp väldigt snabbt, den är lika stor som en valnöt ungefär. Hästen har kunnat äta normalt och har ingen temp.

Min stackars häst..:cry:

Någon som har tips/råd? Egna erfarenheter?

Sv: Cysta i munhåla!

Har aldrig varit med om något sånthär! Så jag skickar massa styrkekramar och peppdanser, håller tummarna :(

:banana::bump::banana::bump:

Har aldrig varit med om något sånthär! Så jag skickar massa styrkekramar och peppdanser, håller tummarna :(

:banana::bump::banana::bump:

Tackar så mycket!!!

Jag har heller inte varit med om något liknande, veterinären som var ute sa ungefär likadant:

-Jag har aldrig sett något dyligt i munhålan, men det ser ut som en cysta/tumör.

Jag köpte hästen i våras.

:crazy:

Var sitter den? Och hur gammal är hästen? Det är annars betydligt vanligare med rotspetsabscesser, fistelgångar efter misslyckade vargtandsextraktioner, fistlar pga mikrofrakturer i käkbenet osv. Berätta gärna hur det går, håller förstås tummarna för ngt ofarligt och lättåtgärdat!

Var sitter den? Och hur gammal är hästen? Det är annars betydligt vanligare med rotspetsabscesser, fistelgångar efter misslyckade vargtandsextraktioner, fistlar pga mikrofrakturer i käkbenet osv. Berätta gärna hur det går, håller förstås tummarna för ngt ofarligt och lättåtgärdat!

Cystan sitter under tungan åt det vänstra hållet upp mot mungipa, men EJ i bettläget.

Hästen ifråga är 7 år.

Veterinären som var ute tyckte inte att det såg ut som om det var tand relaterat alls, men det kommer ju bedömas närmare på klinik såklart.

Hur ser "fistlar" ut?

Cystan hästen har ser "köttig" ut, oregelbunden och blöder samt lite var pga att hon bitit i den nu. Den sitter fast och går ej att flytta runt. Hård samt mjuk.

TACK för ditt svar!:)

Finns det verkligen inga fler här som har liknande erfarenheter eller är duktig på området??:confused:

SNÄLLA:cry::cry:

Cysta är per defintion en vätskefylld "blåsa", så en sådan är det - utifrån din beskrivning - inte. Det du beskriver kan mkt väl vara en tumör, i synnerhet som den verkar utgå från käkbenet. Men, som sagt, kliniskt är det svårt att skilja orala tumörer hos häst från t ex infektioner (sår, främmande kropp), fistelgångar fr t ex avsprängt benfragment i käkbenet, bencystor, rotinfektioner mm. Biopsi och röntgen lär bli nästa steg.

Cysta är per defintion en vätskefylld "blåsa", så en sådan är det - utifrån din beskrivning - inte. Det du beskriver kan mkt väl vara en tumör, i synnerhet som den verkar utgå från käkbenet. Men, som sagt, kliniskt är det svårt att skilja orala tumörer hos häst från t ex infektioner (sår, främmande kropp), fistelgångar fr t ex avsprängt benfragment i käkbenet, bencystor, rotinfektioner mm. Biopsi och röntgen lär bli nästa steg.

OK Jätte Tacksam för dina svar!!!:laugh:

Lustigt att veterinären kallade det cysta/tumör när det är en så stor skillnad, men å andra sidan är det ju en distriktare och vi ska ju inom kort få komma till klinik med kunnig personal, väntar bara på att vet. ska ringa mig imorgon som sagt.

Tyvärr tycker jag själv att det liknar en tumör, men kanske vill jag se det värsta? Så att chocken inte blir så stor om det visar sig vara det. Jag är väl ingen optimist direkt.:(

Är det inte ganska ovanligt med orala tumörer?

Min fina, fina häst..

Det låter som om det skulle kunna vara en spottcysta. Jag har aldrig sett någon sådan på häst men däremot många på hundar. De brukar bla sitta där du beskriver.

Det låter som om det skulle kunna vara en spottcysta. Jag har aldrig sett någon sådan på häst men däremot många på hundar. De brukar bla sitta där du beskriver.

Ok, ofarlig? Jag ska googla på det och se vad jag kan hitta..

Tackar för ditt svar!!;)

Tänkbart. Mkt ovanligt. Oftast pga spottsten på häst. Ser ut som en vätskefylld bula och brukar inte omges av nekrotisk vävnad.

Senast ändrad:

Pratade just med veterinären på tele, vi har fått operations tid på torsdag hos en bra ATG klinik. Hoppas att lilla hästen härdar ut, hon har så ont nu.. hon biter ju i den hela tiden, så det uppstår infektion. Jag tempar dagligen för att hålla koll, och checkar så att hon äter som hon ska, vad mer kan jag göra än att vänta till torsdag:confused:

Här är hon min fina pålla :love:

hans_tr_ning_8_juni_001.jpg

*putt putt*

Någon som fortfarande ej läst denna tråd och har funderingar/tips kring ämnet?:)

Vad jag förstått det som verkar det vara ovanligt på häst.

Inga tips och förslag, men vill önska lycka till på operationen! Ser ut att vara en trevlig häst!

En kompis till mig hade en arab som hade en tumör, tror den satt under käken. Den opererades och sen hade hästen inga problem med den mer.

Inga tips och förslag, men vill önska lycka till på operationen! Ser ut att vara en trevlig häst!

Tack!! Jag hoppas det ska gå bra, jo hon är väl den hästen jag alltid velat ha men inte haft råd, och när jag äntligen köpt henne händer detta:( Ja menar, det måste ju vara ganska ovanligt på häst, vad är oddsen lixom..:crazy:

En kompis till mig hade en arab som hade en tumör, tror den satt under käken. Den opererades och sen hade hästen inga problem med den mer.

Okej, vet du om den satt på utsidan lr insida? Hade hästen ifråga andra symptom, var den malignt?

skönt att det gick bra för den hästen!:)

Blev ingen operation idag (missförstånd mellan vet.), när vi kommer fram och åkt till andra sidan stan till denna klinik,(har en närmre, men dom hade ingen operations tid denna vecka) får vi reda på att veterinären bara ska kolla på tumören idag:confused:

Hur som har vi tid nästa vecka på onsdag kl. 8.00.

Det han dock kunde säga (välkänd veterinär) var att det såg ut som en elak tumör som tyvärr inte alls är ovanlig på yngre hästar, och som sitter just i munnen.:eek:

OM det visar sig vara det, är sannolikheten stor att den spridit sig till käkbenet och då är det adjöss. Det är ju nämligen bara en tunn slemhinna som skiljer åt och chansen att den grenat sig är ganska stor.

Men som sagt ska den skäras bort nästa vecka under narkos, och sedan bränns såret ihop.. och ett PAR VECKOR tar det innan prov resultat kommer.:(:crazy::(

Jag är så j*vlans ledsen och deppig nu.. det här händer bara inte,,

Kanske kommer min älsklings häst aldrig att fylla åtta år..:cry:

/Charlottee

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 599
Senast: Sol
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka