Cysta i munhåla!

Sv: Cysta i munhåla!

Du skall nog kolla upp hur du bor.
Radioaktivitet?
Radon?
Annat som framkallar cancer t.ex. kreosot?

Det där verkar mera som att där finns ett stort problem än att det bara är ett sammanträffande.

Du kan läsa massa trådar om min gamla Loppa här på buke. Hon hade en mellanaggressiv- hudcancertumör(har fortfarande då den finns kvar i huvudet men inte påverkar henne)

Jag håller alla tummar och hoppas innerligt att det går bra.

Fy fan. Å så hunden med. Stackars dig.
Hoppades att vet skulle säga nåt annat.

Jag hade också förhoppningar på att vet. skulle säga något annat..:(

Hunden mår bra nu, det visade ju sig negativt på provsvar (dvs INTE lymfcancer).. men det jag menade var att jag gått igenom hela den där cancerutredningen med väntan på provsvar osv.. för inte så länge sedan.
Och jag kan bara säga att det är oerhört påfrestande för den som inte vet.. speciellt om man står sin djur nära.. mina djur är min familj.

Om det visar sig att det tumören grenat sig på onsdag, och att vet. ser när han öppnar upp att det är kört, kommer hon troligtvis inte att väckas igen.:cry::cry:

Du skall nog kolla upp hur du bor.
Radioaktivitet?
Radon?
Annat som framkallar cancer t.ex. kreosot?

Det där verkar mera som att där finns ett stort problem än att det bara är ett sammanträffande.

Nja, hunden och hästen vistas inte ofta på samma ställe.. och dessutom (tack och lov) är hunden frisk, det var ej lymfoma. Men utredningen på ca en månad innan jag visste något var enormt tuff.

Det kanske är jag som sprider cancer:crazy::(

Detta är nog bara "lagen om alltings d*vlighet".. det brukar inträffa mig.

Men tack för ditt råd, jag ska nog ta och kolla upp det iaf..

Du kan läsa massa trådar om min gamla Loppa här på buke. Hon hade en mellanaggressiv- hudcancertumör(har fortfarande då den finns kvar i huvudet men inte påverkar henne)

Jag håller alla tummar och hoppas innerligt att det går bra.

TACK:cry:

Jag ska läsa trådarna!

Vid första blicken stod du där så rar
med öronen spetsade ystert
Jag kan knappast förstå hur fin du var
hos dig kund einget vara dystert
jag kan känna hur du mig så ivrigt bär
hur dina språng blir till galopp
det är nu, först nu jag vet vad vänskap är
Jag vet att inget kan för dig sätta stopp
Det finns en tid efter döden
dit alla kommer en gång
där ljusnar jordiska öden
där finns endast de godas sång
det är en plats där solstrålarna i gräset vandra
och den plats där vindarna korsas
när du reser till trapalanda kommer mina drömmar för evigt krossas
trapalanda är en plats bortom all smärta
jag hoppas du aldrig behöver bege dig dit
du galopperade rakt in i mitt hjärta
om du försvinner kommer jag för evigt önska dig tillbaka hit.

22791852.jpg

Senast ändrad:

Så oerhört påfrestande för dig! Jag kan inte med ord beskriva min medkänslor. Jag har ju själv varit i samma situation och den är så fruktansvärd med alla kast mellan hopp och förtvivlan.

Jag ska tänka på er på onsdag och jag hoppas, hoppas, hoppas att tumören är av en snäll sort så du får hem din vän igen.

Kan inte förstå vad som händer, kan inte förstå vad som kan ske..
Du är ju den som vad som en händer, får mitt hjärta att le.

Vi har ju planer vi ville förverkliga, sedan kom detta märkliga.
Du är ju så ung, har så mycket kvar att ge.. varför kan ingen se?
Det är alldeles för tidigt för dig min vackra vän, du ska ha många år kvar..
Det är nästan som om jag har det på känn..
Det är snart slut, snart över.. för när dom dig väl söver, vet vi aldrig om vi dig får återse, hemska tanke, jag kan bara för dig åter igen be.

Du är så fin, så omedvetande..
Lycklig går du nu i din hage och betar, undrar när din matte kommer för att din mule smeka..

Snälla, snälla nån låt min vän överleva detta!!
Annars vet jag inte hur jag ska kunna fortsätta..

IMG_0225.JPG

(En dikt skriven av mig direkt ur denna stund till min vän):cry::cry::cry:

Så oerhört påfrestande för dig! Jag kan inte med ord beskriva min medkänslor. Jag har ju själv varit i samma situation och den är så fruktansvärd med alla kast mellan hopp och förtvivlan.

Jag ska tänka på er på onsdag och jag hoppas, hoppas, hoppas att tumören är av en snäll sort så du får hem din vän igen.

tack!!
Det värmer mer en du anar att du tänker på min vän och håller tummarna..:cry::cry:

Den här helgen segar sig sakta framåt..

Jo jag läste lite av dina trådar, vad fin din häst är!!:love:
Förstår mycket väl att du haft ett h*lvete innan..

Det värsta är nästan att man inte vet..ovissheten..

Nu är det snart bara 2 dagar kvar tills det är dax för operationen.. usch jag är så nervös..:crazy::(:cry:

Konstigt, jag har börjat titta på andra hästar redan:confused:Märkligt hur man reagerar. Känner mig så dum..

Nåväl, ville bara skriva av mig lite..

Fortsätt hålla tummarna!:bow:

Håller tummarna för dig.
Förlorade själv en älskad vän för 4år sedan nu.
Hon fick cancer på nosryggen, en stor cysta som kom över en natt i princip.
Hon fick den under sommarbetet juli, hon togs bort i november pga. andnöd och tryck på tårkanalerna som gjorde att kanalerna sprack och hon blödde i ögat.

Håller tummarna för att du ska få ha kvar din bästa vän.!

Håller tummarna för fullt och hoppas att allt kommer att gå vägen. Förlorade min älskade vän i maj och det är inget jag önskar någon annan! Skriv och berätta hur det gick!

Nu är det snart bara 2 dagar kvar tills det är dax för operationen.. usch jag är så nervös..:crazy::(:cry:

Konstigt, jag har börjat titta på andra hästar redan:confused:Märkligt hur man reagerar. Känner mig så dum..

Nåväl, ville bara skriva av mig lite..

Fortsätt hålla tummarna!:bow:

DU ska absolut inte känna dig dum! Det är en fullt normal 'chockreaktion' och ett sätt att ta in det man egentligen inte kan ta in. Genom att kika på andra hästar/annonser så försöker man ta in och hantera/acceptera det som man egentligen varken vill eller kan ta in, att man står inför en högst reell risk att förlora hästen man har.

Låt mig gissa att du inte hittar så mycket intressant när du tittar på annonser? Och att du jämför de du kikar på med damen du har?

Att i nuläget ta in att 'på torsdag kanske jag inte har någon häst mer' fungerar enbart delvis just nu. Man kan rent förnuftsmässigt känna det, förstå det och till och med delvis 'planera' för det, förbereda sig. Men känslomässigt kan och vill man inte ta in det, då skulle man 'gå sönder'.

Så det är hjärnan och förnuftet som tittar på annonser, i ett försök att förbereda sig på något som eg inte går att förbereda sig på. Det är en JÄTTEVANLIG reaktion och det är inget fel eller dumt med den!

Kramar tummarna blå för din häst!! *kram*

Usch vad hemskt. Hoppas det går bra med operationen och att du får med dig en frisk och glad häst hem. Lycka till, och skriv hur det har gått!

DU ska absolut inte känna dig dum! Det är en fullt normal 'chockreaktion' och ett sätt att ta in det man egentligen inte kan ta in. Genom att kika på andra hästar/annonser så försöker man ta in och hantera/acceptera det som man egentligen varken vill eller kan ta in, att man står inför en högst reell risk att förlora hästen man har.

Låt mig gissa att du inte hittar så mycket intressant när du tittar på annonser? Och att du jämför de du kikar på med damen du har?

Att i nuläget ta in att 'på torsdag kanske jag inte har någon häst mer' fungerar enbart delvis just nu. Man kan rent förnuftsmässigt känna det, förstå det och till och med delvis 'planera' för det, förbereda sig. Men känslomässigt kan och vill man inte ta in det, då skulle man 'gå sönder'.

Så det är hjärnan och förnuftet som tittar på annonser, i ett försök att förbereda sig på något som eg inte går att förbereda sig på. Det är en JÄTTEVANLIG reaktion och det är inget fel eller dumt med den!

Kramar tummarna blå för din häst!! *kram*

TUSEN TACK FÖR DITT SVAR!!:bow:

Du beskrev just hur jag tänker och känner inför imorgon..

Usch vad hemskt. Hoppas det går bra med operationen och att du får med dig en frisk och glad häst hem. Lycka till, och skriv hur det har gått!

Tack!! Jag ska skriva och berätta hur det går! Lovar!!

Jag hoppas så att han ska få bort all tumör vävnad och att det inte sitter i själva käk benet..:(

Håller tummarna för dig.
Förlorade själv en älskad vän för 4år sedan nu.
Hon fick cancer på nosryggen, en stor cysta som kom över en natt i princip.
Hon fick den under sommarbetet juli, hon togs bort i november pga. andnöd och tryck på tårkanalerna som gjorde att kanalerna sprack och hon blödde i ögat.

Håller tummarna för att du ska få ha kvar din bästa vän.!

Men guuud vad hemskt!!:eek:

Trodde verkligen att cancer var jätte ovanligt på hästar, men efter att ha fått diagnosen själv på sin häst (okej det är inte säkert ännu) så får man höra mer och mer..

Tack för att du håller tummarna!:bow:

Håller tummarna för fullt och hoppas att allt kommer att gå vägen. Förlorade min älskade vän i maj och det är inget jag önskar någon annan! Skriv och berätta hur det gick!

Tack så mycket för att du håller tummarna!!
Känns fint att så många bryr sig!:bow:

Jag ska definitivt skriva och berätta hur det går!

Hej alla,

Nydligen hemkommen från kliniken.. och hästen är med hem igen!!:D

Sedan kan vi ej pusta ut ännu då vi fortfarande inte vet om den är elak artad eller vad det är. Dt kommer analysen ge svar på, som vi inte får förren ett par veckor tidigast!:crazy::crazy::grin:

Operationen gick bra och TACK OCH LOV slapp hon narkos och att läggas:bow: Vet. tyckte hon var så lugn så dom gjorde ingreppet stående med bedövning och lugnande. såklart i special spilta.

Veterinären tyckte att han fick bort det han såg och att slemhinnorna runt såg friska ut. Själva tumören var lite sårig utanpå (hon kan ha bitit sig själv)och hade en stjälk under till (som han fick bort), någon som vet vad ett sådant utseende kan tyda på?:confused:

*helt slut*:grin:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 599
Senast: Sol
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka