Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
HURRA!!!
vågade knappt öppna tråden...
det jag kommer att tänka på när du skriver stjälk är vanliga hudvårtor. De brukar vara skrovliga med stjälk!
Vårtor brukar inte utgå från slemhinnan. De hör mer huden till. Men det låter ju iallafall som att det finns hopp! Återkom när du fått analysen!
Åh vad skönt, håller tummarna provsvaren visar ngt ofarligt med!
va? din häst lugn? vilken chock
kan meddela att lilla stumpan tog sig en liten sovstund på kvällen när alla kompisar kom in. Hon låg och snarkade gott vid 19tiden när jag kom till stallet. Då masade hon sig upp och åt lite och följde intresserat med i allt som hände.
Ingen feber och hon verkade fullt normal
Hur går det? Jag tittar efter tråden varje dag när jag loggar in och tänker på er!
Fibrom är väl en form av vårta, som man kan hitta hos bla älgar.
Fibropapillom är en vanligt förekommande godartad tumörform hos älg. Sjukdomen orsakas av ett vårtvirus och smittar mellan älgar genom direktkontakt eller genom bitande insekter. Beroende på tumörernas utseende klassificeras sjukdomen antingen som fibrom (utgående från bindväven) eller som fibropapillom (bindväv och hudens hornlager). Fibropapillom förekommer ungefär hos var 200: e älg och sjukdomen är vanligare i landets norra delar.
Tumörerna sitter som hårlösa blomkålsliknande svulster i huden. Vanligen förekommer tumörerna i ett litet antal som inte påverkar älgen nämnvärt. Angreppet börjar ofta i frampartierna vid halsen, kinderna och bogen. Ibland ses spridning till lungor och matstrupe. Det finns dokumentationer om upp till 50 kg tumörer på en och samma älg!
I regel manifesterar sig fibromen som fasta, välavgränsade, rundade strukturer täckt av normal slemhinna. Den vanligaste orsaken till fibrom är lokalt trauma vilket ibland kan ge en ulcererad yta. Fibrom är en benign (godartad) tumör men kan visa ett aggressivt växtsätt.
Lite info om just fibrom
gud vad skönt att det inte var cancer! Tyvärr är jag inte till någon hjälp gällande provsvaret.
Nämen, hallå! Ett fibrom är en godartad tumör i bindväv. Den har absolut inget med älgar att göra, de drabbas av fibropapillom orsakat av ett vårtvirus. Jag tror inte ens att den smittar över artgränserna? Och iallafall inte mellan klöv- och hovdjur.
Fibrom orsakas inte av en smitta utan är en tumör som utgår från hästens egna bindvävsproducerande celler. Man tror att ett lokalt trauma, alltså en skada, i vissa fall kan initiera nybildningen.
Din häst har alltså en tumör i sin munhåla, men det är en godartad tumör. Det betyder att den inte har någon tendens att sprida sig, vare sig lokalt eller via lymfa/blodbanor. En ofarlig knöl med andra ord.
I det här fallet såg man också en inflammation i tumören, troligen till följd av sårbildningen = hästen har bitit sig.