Cysta i munhåla!

Sv: Cysta i munhåla!

HURRA!!!

vågade knappt öppna tråden...

det jag kommer att tänka på när du skriver stjälk är vanliga hudvårtor. De brukar vara skrovliga med stjälk!

HURRA!!!

vågade knappt öppna tråden...

det jag kommer att tänka på när du skriver stjälk är vanliga hudvårtor. De brukar vara skrovliga med stjälk!

Ååhhh!! Det vore ju underbart om det bara vore en vårta som är nybildningen!*HOPPAS*:bow::p

Men kan vårtor göra ont? Hon hade väldigt ont i tumören..

Vårtor brukar inte utgå från slemhinnan. De hör mer huden till. Men det låter ju iallafall som att det finns hopp! Återkom när du fått analysen!

Vårtor brukar inte utgå från slemhinnan. De hör mer huden till. Men det låter ju iallafall som att det finns hopp! Återkom när du fått analysen!

Okej..

Jo det känns väldigt mycket positivare nu än innan iaf, sedan får man väl se.

Är det bra lr dåligt att tumören har stjälk? Eller är det vilket som? (Tänkte om det tydde på vilken sort det kan vara).

Jag återkommer med analysen, håll tummen som vanligt!:bump:

Åh vad skönt, håller tummarna provsvaren visar ngt ofarligt med!

Tack!

Kom till stallet imorse kl. 8.00.. Hästen står och hänger i ett hörn utan att lyfta på huvudet ens när hon hör min röst.
Jag kliver in i boxen och ser att det ser ut som någon kört med en mixer, allt strö upp på väggarna.:eek:

Tempar och ringer veterinären, 39 i temp. Hon har väldigt ont i munnen också.

Veterinären vill avvakta under dagen om tempen går ner, annars behövs pencillin.

Hon hade inga kolik symptom när jag kom, men jag såg helt klart att hon haft besvär inatt. Hon bajsade en liten hög så jag avvaktar att febern ska gå ner (det gjorde den till 38,3 grader) då tar jag ut henne för en promenad, hon får också beta lite gräs under promenaden, då hon är mycket piggare och inte ätit sedan igår kväll..(morgon maten låg ju kvar när jag kom).
Ställer in henne i boxen med en liten, liten tuss hö och tempar, 37,7 grader, och hästen känns mycket bättre..*pusta ut*
Lämnade henne inne så hon får vila magen från gräset hon betade under dagen, och ska snart tillbaka för att ta in övriga hästar och kollar till henne igen.

En liten uppdatering bara, snart kan jag börja skriva en blogg om bara Solette!:angel:

Om tempen går upp igen kommer hon att få pencillin iaf.

va? din häst lugn? vilken chock :p

kan meddela att lilla stumpan tog sig en liten sovstund på kvällen när alla kompisar kom in. Hon låg och snarkade gott vid 19tiden när jag kom till stallet. Då masade hon sig upp och åt lite och följde intresserat med i allt som hände.

Ingen feber och hon verkade fullt normal :bump:

va? din häst lugn? vilken chock :p

kan meddela att lilla stumpan tog sig en liten sovstund på kvällen när alla kompisar kom in. Hon låg och snarkade gott vid 19tiden när jag kom till stallet. Då masade hon sig upp och åt lite och följde intresserat med i allt som hände.

Ingen feber och hon verkade fullt normal :bump:

Haha! Är du säker på att det är min häst du pratar om P?:angel:;)

Jo, eftersom ni inte ringde mig tog jag för givet att hon inte var sämre igen. Hon var normal imorse också och hade normal temp!Så himla skönt!:banana::banana::banana:

Hur går det? Jag tittar efter tråden varje dag när jag loggar in och tänker på er!

Hur går det? Jag tittar efter tråden varje dag när jag loggar in och tänker på er!

Tack millus för att du tänker på oss!!:bump:

Jag har tyvärr inget nytt svar att ge, väntar fortfarande på prov svaret!:crazy: Det kan ta ett par veckor sa dom..

Hästens feber försvann MEN kom tillbaka idag igen, dock ingen hög feber. Ska kolla henne igen på em och då avgöra om jag ska ringa vet. igen beroende på om hon fortfarande har temp.

IDAG KOM PROV SVARET!!!:bump::banana::D

Det är INTE cancer så mycket förstår jag, men skulle vara toppen ifall någon kunnig kan läsa nedstående och förklara på ett vettigt sätt vad exakt för tumör det är.:grin::bow:

Fibrom=Ink?

Jag fick svaret hemskickat idag och kommer ringa vet. imorgon, tänkte bara att det kan vara intressant och höra vad ni säger också!

Utlåtandet följde såhär:

"Vid histologisk undersökning av insänt prov från nybildning i munhåla, inklusive specialfärgning (van Gieson för demonstration av extrcellulära matrix) har följande påvisas :"

En godartad nybildning utgående från bindvävsproducerande celler (fibroplaster) påvisades i undersökt prov (fibrom).
Skivepitelet är hyperplastiskt med förekomst av retebildningar. Dessutom ses ulcerationer med riklig förekomst av debri och ansamlingar av blandade inflammatoriska celler vid sårområden.
Vid underliggande lamina propria ses proliferation av spolformade celler. Dessa celler växer i formationer av buntar men varierande riktningar. I de ytliga delarna av lamina propria ses kraftigt ödem och infiltration av blandade inflammatoriska celler, fibroplasi och kärlnybildning (granulationsvävnad/kronisk inflammation). I mellersta och djupare delar ses enbart proliferation av spolformade celler. Tumörcellerna är uniforma, med sparsam mängd cytoplasma i ett kollagenrik matrix med tjocka fibrer. Antalet mitoser är måttligt. Inga maligna celler andra förändringar påvisades.

Kommentar:
Rapporter om förekomst av fibrom i munhåla (häst) förekommer i äldre litterturer men inte rapporterad i nya tidskrifter eller böcker undertecknad har haft tillgång till och därav osäkerheten. Faktum är att nybilningen består av proliferation av spolformade celler vilka producerar kollagen matrix (fibroplaster). Förändringen stämmer inte i sin helhet med granulationsvävnad. Inga histologiska eller makroskopiska (stjälkad) maligna kriterier påvisades. Trots att nybildningen inte är rapporterad i de nya tidskrifter och böcker, är den morfologiska bilden av den typ som ses vid fibrom.

Senast ändrad:

gud vad skönt att det inte var cancer! Tyvärr är jag inte till någon hjälp gällande provsvaret.

Senast ändrad:

heeelt underbart!! han verkar inte veta vad det är, men helt klart att den är godartat iaf! häääärligt!!!!!!!!!!! :bump:

Fibrom är väl en form av vårta, som man kan hitta hos bla älgar.

Fibropapillom är en vanligt förekommande godartad tumörform hos älg. Sjukdomen orsakas av ett vårtvirus och smittar mellan älgar genom direktkontakt eller genom bitande insekter. Beroende på tumörernas utseende klassificeras sjukdomen antingen som fibrom (utgående från bindväven) eller som fibropapillom (bindväv och hudens hornlager). Fibropapillom förekommer ungefär hos var 200: e älg och sjukdomen är vanligare i landets norra delar.

Tumörerna sitter som hårlösa blomkålsliknande svulster i huden. Vanligen förekommer tumörerna i ett litet antal som inte påverkar älgen nämnvärt. Angreppet börjar ofta i frampartierna vid halsen, kinderna och bogen. Ibland ses spridning till lungor och matstrupe. Det finns dokumentationer om upp till 50 kg tumörer på en och samma älg!

I regel manifesterar sig fibromen som fasta, välavgränsade, rundade strukturer täckt av normal slemhinna. Den vanligaste orsaken till fibrom är lokalt trauma vilket ibland kan ge en ulcererad yta. Fibrom är en benign (godartad) tumör men kan visa ett aggressivt växtsätt.

Lite info om just fibrom

Så om hästen inte pussats med en älg (iofs inte helt otroligt.. ;))
så har hon troligen fått en skada i munnen som sedan utvecklat en slags vårta?

Så tolkar jag det, eller att hästen fått ett insektsbett (brems, älglusflugan eller annat otrevligt flygfä) av en insekt som tidigare sugit blod från en fibromälg.

Maximal otur om det skulle vara så och jag vet inte heller om älgens fibrom kan överföras till häst, men otroligt är det väl inte misstänker jag.

Fibrom är väl en form av vårta, som man kan hitta hos bla älgar.

Fibropapillom är en vanligt förekommande godartad tumörform hos älg. Sjukdomen orsakas av ett vårtvirus och smittar mellan älgar genom direktkontakt eller genom bitande insekter. Beroende på tumörernas utseende klassificeras sjukdomen antingen som fibrom (utgående från bindväven) eller som fibropapillom (bindväv och hudens hornlager). Fibropapillom förekommer ungefär hos var 200: e älg och sjukdomen är vanligare i landets norra delar.

Tumörerna sitter som hårlösa blomkålsliknande svulster i huden. Vanligen förekommer tumörerna i ett litet antal som inte påverkar älgen nämnvärt. Angreppet börjar ofta i frampartierna vid halsen, kinderna och bogen. Ibland ses spridning till lungor och matstrupe. Det finns dokumentationer om upp till 50 kg tumörer på en och samma älg!

I regel manifesterar sig fibromen som fasta, välavgränsade, rundade strukturer täckt av normal slemhinna. Den vanligaste orsaken till fibrom är lokalt trauma vilket ibland kan ge en ulcererad yta. Fibrom är en benign (godartad) tumör men kan visa ett aggressivt växtsätt.

Lite info om just fibrom

Tusen tack för ditt svar!!:bow:

Men kan denna godartade Fibrom tumör komma upp igen alltså? Och på andra ställen som tex. lungor?:crazy:

Tele. tid imorgon med vet. så får jag höra hur han tolkar det hela. Spännande.

Nämen, hallå! Ett fibrom är en godartad tumör i bindväv. Den har absolut inget med älgar att göra, de drabbas av fibropapillom orsakat av ett vårtvirus. Jag tror inte ens att den smittar över artgränserna? Och iallafall inte mellan klöv- och hovdjur.

Fibrom orsakas inte av en smitta utan är en tumör som utgår från hästens egna bindvävsproducerande celler. Man tror att ett lokalt trauma, alltså en skada, i vissa fall kan initiera nybildningen.

Din häst har alltså en tumör i sin munhåla, men det är en godartad tumör. Det betyder att den inte har någon tendens att sprida sig, vare sig lokalt eller via lymfa/blodbanor. En ofarlig knöl med andra ord.

I det här fallet såg man också en inflammation i tumören, troligen till följd av sårbildningen = hästen har bitit sig.

Nämen, hallå! Ett fibrom är en godartad tumör i bindväv. Den har absolut inget med älgar att göra, de drabbas av fibropapillom orsakat av ett vårtvirus. Jag tror inte ens att den smittar över artgränserna? Och iallafall inte mellan klöv- och hovdjur.

Fibrom orsakas inte av en smitta utan är en tumör som utgår från hästens egna bindvävsproducerande celler. Man tror att ett lokalt trauma, alltså en skada, i vissa fall kan initiera nybildningen.

Din häst har alltså en tumör i sin munhåla, men det är en godartad tumör. Det betyder att den inte har någon tendens att sprida sig, vare sig lokalt eller via lymfa/blodbanor. En ofarlig knöl med andra ord.

I det här fallet såg man också en inflammation i tumören, troligen till följd av sårbildningen = hästen har bitit sig.

Åhh jösses vad glad jag blev av ditt inlägg !! TACK!:bow::bow:

Börjar kunna pusta ut nu..:D Det är mycket att ta in.

Hoppas den här tråden kan hjälpa någon i framtiden som söker info om detta, det står mycket bra förklaringar från dig b.l.a !:laugh::idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Hej. Vår lilla Chihuahua-kille (6år) började runt jul använda Tropical clean teeth gel för att få bort lite tandsten. På...
Svar
4
· Visningar
3 599
Senast: Sol
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 213
Senast: As_Vegas
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 544
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka