Cysta i kronled, hbl

A

Adelaide

Undrar om någon har erfarenhet av cystor i kronleden på halvblod. Hästen är en fyraåring, helt symptomfri. Röntgenfyndet hittades vid den rutinmässiga röntgenundersökningen vi gör på unghästarna innan de går in i full tävling. Hon har gått treårstest och således varit i lätt träning sedan tvåårs ålder och medel träning sedan försommaren i år. Visar som sagt inga hältor eller besvär. Cystan är väldigt rund och jämn, centrerad mitt i kronleden. Önskar här ingen diskussion om avelsmål hos araber eller cystor i baknän. Undrar bara om någon haft samma problem eller har erfarenhet av det? Veterinären säger bara att en cysta kan alltid ställa till problem men hon kan också gå för fullt hela livet och aldrig få bekymmer med den, också att det är positivt att den inte ligger nära någon av ledytorna. Med andra ord, man har ingen aning hur det kan gå. Hästen är en dressyrhäst, ngt jag personligen tror är viktigt för att hon ska hålla. Inte lika mkt chockbelastning lågt fram som för en hopphäst på hög nivå.

Tacksam för svar!

Sv: Cysta i kronled, hbl

Oj, här var det rakt på sak! Stackars dig! Hm, hör gärna ngn som har en trevligare historia också:S Jag vill ju fortsätta satsa med pållen. Har tränat många begåvade hästar men den här slår alla rekord, vilka gångarter o vilken talang. Men är det helt galet att fortsätta satsa på henne så får man ju kanske ge sig...

Vid en röntgen av strålbenen upptäckte man en cysta på min häst. Hon var då 3 år och halt efter ett rejält trauma hon råkade ut för under sedering (vargtänder som skulle bort). Idag är hon 5 år och helt symtomfri, går i rätt hård träning.

hur ser försäkringsbolaget på det hela? Jag skulle inte tycka att det var värt att satsa på en häst som försäkringsbolaget inte är villiga att ha fullt försäkrad om den blir halt.

Är det föresten den svarta falkenbergshästen som var tillsalu bra länge? Stämmer in på din beskrivning.

Nej, vi köpte in denna som föl. Hon har varit försäkrad hela livet o har inga symptom. Men det kommer ju inte gå o höja till hennes riktiga värde utan reservationer. Men vi har inga försäkrade till deras riktiga värde, med ett helt tävlingsstall skulle vi bli ruinerade. Bara försäkrade så vi kan ge dem bästa tänkbara vård om det händer dem ngt, typ buköppning behövs.

Nu har jag ingen aning om hur det är på rid-sidan.

Men "våra" 2 var aktiva travare.
När det uppdagades felet, efter diffusa hältor, så blev dom utdömda.

Den ena var 4 år, den andra 3 år.

Båda nekades ersättning, av försäkrings-bolaget, som hänvisade att det var medfött fel.

Inte en krona fick ägarna till hästarna.

AM

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka