Cysta i bakknä

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _xanth_star_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 6 058
X

_xanth_star_

Var in på kliniken idag med hästen för att friröntga (hade tänkt betäcka till våren men det sket sig) och det visade cysta i bakknä och lös benbit i en framkota. :cry:

Hästen har inte visat något tecken på hälta men är bara nybliven 4 åring, någon som varit med om något liknande, när har hästen i såna fall visat hälta, hur har det gått de gånger man opererat bort dem/medecinerat?

Någon som vet i vilken grad det nedärvs?? Har som sagt skippat betäckningen men är lite nyfiken bara...

Mvh Johanna...

Sv: Cysta i bakknä

Lösa benbitar (osteochondros) ger ofta inga som helst problem och många operationer görs i onödan. När man opererar så är det en väldigt okomplicerad operation, konvalescensen är c:a en månad och läkningen oftast utan problem.

Cystor vet jag inte så mycket om, hoppas någon annan vet mer och kan lära oss båda något.

Nää, lösa benbitar oroar jag mig inte för, pojkvännen har travhästar så jag är rätt insatt :smirk:
Har inte tänkt göra nått åt det heller om hon inte kommer att få problem av det, men nu vet man ju om att det finns.

Men cystor, usch... :(

Mvh Johanna

Cystor nedärvs!
Min kompis sto hade cystor i båda bakknäna. Tyvärr fick stoet symptomen EFTER att ha fött sitt första föl. Veterinärerna sa då till min kompis att det var 50% chans att fölet också skulle få det (minns inte om det var högre chans pga av fölet var ett sto, men det kan ha varit så). Tyvärr kan man ju inte heller röntga fölet och få veta om den ärvt problemet före 18 månaders ålder. Sen är det ju också frågan om man vill testa att rida in och se om hästen håller eller inte?? Alla får ju inte problem av cystor, även om det är det vanligaste. Min kompis valde att ta bort fölet vid 18 månaders ålder då det konstaterades att hon också hade cystor i bägge bak. Försäkringsbolaget ersatte då inte en spänn eftersom "det inte var bevisat att även fölungen skulle få samma problem som mamman". Deras råd till min kompis var alltså att vänta, rida in sin häst och se.. :eek: :mad:
Mamman hade fått STORA, fula förändringar i lederna där hon hade haft sina cystor pga att hon ridits över huvud taget (enl. vet). Hästen, som aldrig tidigare varit halt under sin 10 år långa levnad, kunde, på mindre än en månad, helt plötsligt inte galoppera, varken med eller utan ryttare, och inte heller trava utan smärta. Vem vill vänta och se om detsamma händer med nästa häst?? :confused: :cry:

På den ljusa sidan finns det dock inget som säger att just DIN häst måste få samma problem bara för att den har cystor. Men jag vete fasen om jag skulle våga fortsätta rida om jag visste att min häst hade det... :(

/JES

Tja, man kan ju inte lägga ner och skita i att rida hästen pga det, så länge hon inte lider av det så ser jag ingen fel i det.
Däremot om hon nu visar tecken på att det gör ont så kommer jag självklart att operera henne eller något annat.

Jo, jag vet att det är ärftligt undrar snarare på hur ärftligt det är och om det är dominant eller så, men det borde det knappast kunna vara tycker jag...

Ja, skit är det iaf... :(

Det var tråkigt!
JUST därför är det så viktigt att vi sprider information och låter oss ta reda på så mycket om hästarnas bakgrund innan.
Ställ krav på hingstarna, röntga era ston...
Givetvis kan hon inte gå i aveln efter detta...
Jätte, tråkigt! :cry:

Min tanke går till dig som förlorat 2 föl och nu detta...kan inte vara kul.
Kanske det finns en förkklaring till Benzirs hältor (tillväxtzoner?) där?
Röntgade ni honom?

Jag röntgade mitt sto, 3,5 år gammal, förra månaden då hon var svårt halt. Hon hade bräckt sig illa under en sedering. Då gjordes sekundärfynd, små förändringar på strålbenen och en cysta i kotbenet. Vets bedömning var att inget av dom var hältorsak, hästen sattes på butta och vila och nu håller hon sakta på att sättas igång igen. Är ohalt trots äventyrliga rejs i hagen och överhet under skrittpassen. Hon är skodd med specialbeslag för att avlasta strålbenen dock.

Jag kommer att sätta igång henne och hålla tummarna för att hon håller för träning och även lite tävling, western. Avel är uteslutet. Det jag fått fram om problemet är att dessa hästar ofta inte fixar att arbeta högpresterande så jag kommer att hålla mig till icke krävande grenar. Det innebär inte att vi inte kommer att kunna klättra i klasserna;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 844
Hästvård Nu är det så här att hästen visade dig ha en cysta i bakknä, hon är 9 år och den ska ha funnits där sen hon var 2 år. Jag har valt att...
Svar
13
· Visningar
5 215
Senast: alltidhvit
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
13 671
Senast: Kingsland89
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 075
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka