Emsan

Trådstartare
Såg Cyklon i Helsingborg nu i helgen och tyckte det såg ut som en väldigt fin hingst, med mycket kapacitet och väldigt försiktig.

Men han har inte fått så många ston genom åren även om det blivit fler betäckningar de senaste åren. Vad beror det på, gångarter, mödrenet?

Hittade inte ens en tråd här om denna fina hingst.

Sv: Cyklon

Hans välmeriterade pappa finns ju fortfarande i avel, så jag gissar att många som vill åt Cardento-blodet väljer Cardento själv istället, eftersom man inte vet ifall Cyklon ger lika bra.

Så är det ju med många importerade matadorer - Quite Easy, Robin Z, Don Primero, undantaget Irco Marco. Folk väljer inte sönerna när pappan finns tillgänglig, och man inte vet säkert att sönerna är bättre. Så de försjunker i glömska, det finns ju så många hingstar, och kommer massor av nya varje år. För att en son till en matador ska bli framgångsrik i svensk avel (i betydelsen många ston) så verkar det krävas att pappan inte finns i landet och är mycket dyr och/eller svårtillgänglig.

Jag har kikat på honom med ett halvt öga tidigare, nu har jag funderingar på honom och mailade med Niklas förra veckan.
Efter helgens resultat ser det inte sämre ut direkt.

Han är en stark kandidat till mitt sto i år !

Jag tror också att en faktor när det gäller Cyklon är att han har tävlat ganska flitigt, jag tror att han till och med vissa år endast tävlat och inte verkat i aveln alls.

I övrigt så tror jag att du är på spiken. Jag tar hellre Cardento själv (eller ännu hellre hans halvbror Indoctro) än ngn av sönerna

Cyklon godkändes men sattes inte i avel direkt för ägarna ville se om den räckte till på banorna först.
Dom betäckte några egna ston för o se hur avkommorna blev och av de 3 första fölen tror jag alla fick diplom (lite osäker) och en såldes på auktionen under breedersveckan.

En mkt fin hingst som jag tror mkt på.

har oxå för mig att de avkommor som har visats efter honom har gått mkt bra. Vet att jag reagerade på att jag inte visste vem hingsten var som hade fått flera avkommor med toppresultat.

Jag tycker också att Cyklon är jättefin! Dessutom något så ovanligt som en snygg Cardentohäst;). Sen tror jag att bristande marknadsföring som vanligt är en bidragande orsak. Personligen tror jag att ryttaren är en del av problemet också. Han har haft en hel hög riktigt fina hingstar som troligen hade kunnat bidra en hel del till aveln, men ingen har blivit någon större succé.

Ja han var verkligen fin i helgen. Hoppar jätte fint och sen är han riktigt snygg. Hoppas det blir Cyklon för din del. Är ju roligt att ha en stam som inte alla har ;-)

Ja tre av tre har vissats med 45, 45 resp 49 poäng i total poäng hoppning.

Cyklon godkändes men sattes inte i avel direkt för ägarna ville se om den räckte till på banorna först.
Dom betäckte några egna ston för o se hur avkommorna blev och av de 3 första fölen tror jag alla fick diplom (lite osäker) och en såldes på auktionen under breedersveckan.

En mkt fin hingst som jag tror mkt på.

Så har jag oxå förstått det hela.
En mkt fin hingst, vig som en katt, hinderklok och snabb i tassarna:love:
Har följt honom sedan 3 åring, och bara blivit mer o mer förtjust i honom.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 207
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka