Var ner till centralorten förra veckan och det kom två killar på cykel och tittade sig inte ens för utan åkte rakt ut på övergångsstället .Nära att jag fick dom på huven Strax före det så höll jag även på att ta en familj med barnvagn som gick efter trotaren och helt sonika svängde med barnvagen rakt över vägen utan att ens titta så man såg vad dom hade för avsikter . Verkar som sfi får lära dom lite trafikvett !
Det där är vanligt, cyklister eller gångtrafikanter. De verkar tro att de är odödliga, det är så svårt att förutse om de går/cyklar längs en väg att de plötsligt ska korsa den. Det hade underlättat om alla kunde vända huvudet bakåt ock kolla trafiken så trafikanterna kan få en "aha, den där tänker korsa vägen snart på övergångsstället, bäst jag sänker farten så jag är beredd".
Jag tror det hade kunnat underlätta lite, sen tar det säkert inte bort alla problem ändå (finns trafikanter som inte är så uppmärksamma på sådana där små "detaljer"...
)
Jag förstår inte riktigt problemet.
Jag cyklar nästan alltid över övergångsställen och på trottoarer men är såklart noggran med att se till att inte köra på nån (går nån på höger sida cyklar jag på vänster och vice verse) samma sak på övergångsställen, man får anpassa sig helt enkelt och det är ju inte någon jättegrej precis och det är ju (för mig) självklart att göra samma sak när jag går.
Innan jag går över vägen så väntar jag alltid på att nån ska stanna/sakta in eller åka förbi för att sen gå/cykla över, vad ska man annars göra?
I innerstan kan jag förstå problemet när det är mycket folk men annars?
Och i vad menas med "företräde" man ska väl se till att varken köra på nån eller bli påkörd och då även "visa" att man ska över vägen och inte bara gå rakt ut (går man rakt ut får man ändå skylla sig själv)
Det är inget problem om alla kan visa hänsyn åt alla, i trafiken har man inga rättigheter bara skyldigheter.
Som jag nämnde ovan är det väldigt många som är dåliga på att "signalera" på vad de tänker göra.
Fast på trottoaren får man inte cykla, spelar ingen roll om du inte kör på nån.
Precis, man kan få böter om man cyklar på trottoaren om man har otur.
Nej, man får inte skylla sig själv. Eftersom jag (oftast) sitter i ett mordredskap från strax över tonnet upp till över två ton är det mitt ansvar att se till att idioten till fots som utan förvarning kliver ut vid övergångsstället överlever, dvs jag måste kunna stanna. Det ska mycket till för att en bilist inte ska bli dömd när man kört på någon vid ett övergångsställe. Vad jag tycker om de som står och har en diskussionsklubb vid ett övergångsställe ska jag inte gå in på...
Vad gäller cyklister är det tyvärr ofta de beter sig väldigt illa (givetvis inte alla). Det absolut värsta jag sett var förra gången jag var i Östersund och bilen framför mig tvärnitar vid ett ÖVERGÅNGSSTÄLLE för en gubb
på cykel som kom i full kareta! Gubb
ger då fingret till bilisten framför mig! Det var givetvis bra att bilen framför mig lyckades stanna men där kan vi snacka om en cyklist som förtjänade att bli påkörd! Bilen framför mig höll något under tillåten hastighet för just där är det många idiotiska icke-bilister men med tanke på hur fort gubben kom (memil med racercykel) var en sabla tur att bilen hann stanna.
Ja, det är nackdelen med oskyddade trafikanter, det är ofta bilen som åker på det (får skulden), men det kommer vara den oskyddade trafikanten som blir drabbad med skador osv även om den får rätt och då är frågan om det är värt det?
Det är alltid andra trafikslag än en själv som är idioter i trafiken. Testa bara att cykla, så ska ni se hur idiotiska bilister och gångtrafikanter är.
Som min körlärare alltid sa "man ska tänka att alla andra i trafiken är idioter och handla där efter".
En vanligt variant i Uppsala är att trampa rejält fram till övergångsstället, sen kasta sig av cykeln och fortsätta. Som om man hinner stanna bättre då.
Sådana kan man bli skogstokig på.
En annan variant.
På vintern, det är glashalt ute och man närmar sig ett övergångsställe i lastbilen.
Då kommer hon, Kamikaze morsan.
med raska steg mot övergångsstället, struntar fullständigt i lastbilen som med ABS systemets hjälp vilt försöker bromsa.
Ut med barnvagnen i körbanan, jag hänger på hornet, kärringen står som paralyserad med barnvagnen mitt ute på gatan.
Visst hittills har jag lyckats stanna , men en dag så.....
och självklart är det jag som häftar, men vad hjälper det när hon ska tala om för mormor o farmor varför knodden inte längre kan komma på besök.....
Det där är störande, speciellt vintertid, spelar knappt någon roll vilken hastighet man har med tung lastbil, det skjuter på bakifrån ändå om det är glashalt.
Själv är jag sådan att jag inte går över en väg förrän jag ser att fordonet som kommer har stannat, mitt liv är mer värt än att jag ska gå över vägen bara för att jag ska korsa ett övergångsställe, men det är jag det.