Anna

Trådstartare
Hallå!

Jag har alltid haft världens mest o-gröna fingrar, men har, hör och häpna, lyckats hålla liv i en tändsticksblomma och en klivia sedan april :D

Och för ett tag sedan fick jag tre rosa cyklamen av mamma som också lever och fröjd - en är jättefin med massor av blommor, en har några få blomstänglar kvar, och en har inga blommor kvar men bladstänglarna växer rakt uppåt så det knakar!

Den är vacker när den bara är grön också och jag fortsätter att vattna den på samma sätt som de andra (i iskallt vattenbad) - men tror ni experter att det finns en chans att det kommer nya blommor på den? Mest nyfiken för som sagt tycker jag om den som den är också :)

Tack på förhand!
Anna (som nu även håller liv i tre hyacinter och en amaryllis... håller jag på att bli vuxen eller?)

Sv: Cyklamen

Den kan blomma om nästa år. När den blommat över minskas vattningen för att tillslut upphöra när växten vill ha sin viloperiod (på sommaren). Då vissnar den ner helt. Efter några månader kan man börja vattna den igen.

Grattis till framgångarna!

Eller så sätter man ut den. Rena grusskravvlet vill den ha, d.v. inga förmåner över huvud taget!

Råkar man glömma att vattna är det bättre att låta bli, likaså om den råkat frysa, bara låta stå svalt.

Det ända är att det kan vilja ruttna ner mot knölen, men tar man bort dåliga blad så minska problemet.

Ptr

Cyclamen persicaria som det förmodligen rör sig om här är väl tveksamt härdig. De småblommiga kan tåla några frostknäppar ner mot 8 minusgrader men mer vet jag inte om de överlever. Men det finns andra cyklamen som med rätt stor säkerhet klarar åtminstone zon 3. http://www.odlablommor.com/cyklamen.php

Själva blomman vissnar ner men knölen brukar klara sig ganska ofta bara den är torr nog! Har roat mig att spara sådana jag hittat i komposthörnan på tippen efter jul och nyår.

Ptr

Har en cyklamen som kom i en julgrupp för mer än 15 år sen. Den blommar varje år och jag brukar ställa ut krukan på sommaren, det gillar både den och bina för jag får frukter på den också. Knepet är väl som många har skrivt att vattna lagom och inte dränka knölen. Själv gör jag inget särskilt med min men den vill tydligen leva vidare.

Tack alla för tipsen (och framgångsgrattiset :D)! Tyvärr bor jag på nionde våningen utan balkong så att sätta ut den är inte ett alternativ... ;)

Har tagit med den till jobbet nu och ställt den på skrivbordet då den ändå är grön och fin, får se hur den uppför sig! Jorden är fortfarande fuktig en dryg vecka efter senaste vattningen så jag låter den vara ett tag och ser hur det går.

Liknande trådar

Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 443
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 976
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar