Cykla med hund!?

Sv: Cykla med hund!?

Har testat att cykla med ena hunden i kopplet i en hand och cykelstyret i den andra och det har gått riktigt bra.. men jag vet ju att det är dumt att göra så.
Varför är det dumt?
Du kan ju ha båda händerna på styret, så länge du inte gör fast kopplet på något sätt.

LIA

Vad räknas som Små hundar då?
Jag tror nog att 'alla' hundar klarar av att följa med när man cyklar, men då självklart med hänsyn till vad hunden klarar av-jag har sett folk cykla med sina stora hundar hängandes halvdöda i kopplet, det är ju lika illa det.

Min pekingese tik följet lätt med när jag cyklar, visserligen är hon lös då hon är såpass liten och på sådana ställen utom fara, och där hon inte kan vara lös hoppar hon in i korgen och åker med tills hon kan gå själv.
Men visst, det är långt ifrån samma tempo som vi kör med schäfrarna, men det stör inte mig då jag inte har någon brådska.:idea:

Fast jag vet inte, min lilla hund är kanske olik alla andra Små hundar...? För hon hänger då hack i häl med mina grabbar när vi går i skog och mark utan problem och sådan har hon alltid varit.
Hon är asball min lilla tös:love:

Naturligtvis så kan jag ha bägge händerna på styret. :rofl:
Men oftast tycker jag det är lättare att ha bara en hand på styret. På det viset känner jag att jag har större kontroll på vart jag har hunden och att jag kan korrigera honom om han hamnar för långt fram/bak osv. Har alltid fått hört att det är en säkerhetsrisk att cykla med hund utan en springer. Kanske stämmer vad vet jag.. :confused:
Har fungerat för mig än så länge..Har en lydig vovve..:love:

Hmmm, det kan inte komma från springer-reklam? Väl? :angel:

LIA
Va, vaddå? Neeej-det tror jag inte alls....:angel: :rofl:

springer.gif

:rofl: :rofl: :rofl:
Faktiskt så har jag inte sett den. Helt ärligt.:)
Har däremot anhöriga och bekanta som idiotförklarat mej när jag gjort så. Har precis kommit in från en cykeltur nu när jag haft med bägge mina vovvar.. å tro det eller ej men jag kom hem utan några skrapår eller blåmärken. ;) Så jag bryr mig inte så mkt om vilka risker det kan ha. men det kanske blir lättare att cykla ifall man har en sådan där springer.. Men vad vet jag.. Jag trivs rätt bra med att leva på on the edge så att säga. :D

Puttar lite, då jag just för en tio minuter sen började cykla med min kooiker. :banana:

Jag cyklade bara upp och ner för gatan (kanske max hundra meter sammanlagt) och han sprang så snällt vid sidan,med låg svansföring och lite lagom ledsen uppsyn..:cool: Funderade väl på vad det var för himla makapär som matte hade vågat sig upp på.
Jag cyklade så att han travade i normalt travtempo (typ som när man joggar), men jösses vad trött han blev av bara den lilla biten! (Alla nya saker är iofs utmattande..)

Upplever ni som cyklar med era hundar att hundarna tycker det är roligt? Hur lång tid tog det innan hunden började uppskatta cykelturerna?
Hoppas nämligen kunna använda cykeln till klubben nu i sommar, så jag ska försöka vänja Goliat nu under vårkanten.

Och så, det som ni pratade om innan, springer eller koppel?

*knapplån*

Använder ett vanligt flexikoppel när cyklar med min, ifall hon får för sig att hoppa åt sidan eller för att stanna för att kissa&bajsa, skulle aldrig cykla med min hund fast i en springer faktiskt.. För att få henne bredvid mig använder jag ordet "här" vilket betyder att hon ska springa bredvid mig, annars säger jag saakta till henne så saktar hon ner.

//Diana

Att använda springer eller inte beror nog på vad man sätter för individ brevid cykeln, och så ser man ju till att hunden kissat och bajsat innan man ger sig ut. Jag har börjat träna med min hund med springer och det går jättebra. Han förstår att han ska springa vid sidan när jag fäster honom i springern och är inte intresserad av att kissa eller något annat. Jag personligen tycker springern är utmärkt att använda, iaf till min hund :)

Använder koppel.. har inte köpt ngn springer. Har tänkt till lite (wow)och kommit fram till att jag klarar mig utmärkt utan. :) Cyklar med båda två ibland och då är det ju lättare att cykla med koppel..:D

Mina hundar älskar det, blir alldeles tokiga när jag tar fram cykeln.

Jag använder springer då min beagle har en tendens att bli som en grävling (låg tyngdpunkt och ruggigt stark) om jag försöker cykla med honom i koppel och han får syn på något som intresserar honom. Med springern märks inte sådana ideer.

Han började uppskatta cykling vid 3-4 turen, nu skäller han och leker studsboll när man tar fram cykeln.

Har haft två vorsthrar i springern utan problem, tycker att det är en fördel att inte behöva ha koppel i handen.

jag cyklar med koppel i handen, vi hade inte tränat eller någonting innan. jag trodde att han skulle dra hit el. dit för att lukta på saker och ting men han gjorde inte det utan sprang på bra framåt, han håller själv ett bra avstånd till cykeln. han verkar uppskatta cykelturerna väldigt mycket. vi går alltid en liten bit innan för att han ska få kissa och bajsa och vi avslutar också gående.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
781
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI