Jag har en springer på min cykel. Jag har precis börjat cykla med min 9 månaders schäfer, just nu är det bara korta sträckor för att vänja honom vid det. Jag har sele på honom som jag fäster springern i, samt ett halsband och koppel i handen, vilket gör att jag har mer kontroll över honom och kan 'korrigera' honom om det skulle behövas-halsband och koppel har jag Enbart under inlärningsprocessen.
Sen är det bara att cykla på, prata med hunden och beröm när den springer/gör rätt. Ska du göra en sväng mot hunden så sakta ner lite, för hunden bakåt lite med hjälp av kopplet och använd eventuellt benet och knuffa undan lite lätt så att du inte kör på hunden samt att hunden då blir mer uppmärksam och följer hjulets rörelser/svängar.
Min lille lär sig snabbt, det är inte så svårt. Gammelgubben kan det utantill och älskar att följa med när vi cyklar.
Dock försöker jag ha hunden lös där det går så att de kan finna sitt eget tempo, men jag fäster fast hunden igen när det behövs.
Jag rekomenderar att fästa springern på höger sida av cykeln, då får du hunden lägst med vägkanten och inte på vägen, bilar och annan fara vill man undvika. Så skulle det nu hända något så föredrar jag att hunden får en cykel över sig och hamnar i diket än att bli överkörd av en bil på vägen.
Lycka till!