Cykla med hund!?

Bellini

Trådstartare
Vill ha lite tips om hur jag lär min hund att springa fint brevid cykeln, har köpt en "springer" jag tänkt använda. Ska jag ha godius i handen och locka med? Eller bara locka på honom och cykla och hoppas han hänger med? Något annat man ska tänka på? Tar tacksamt emot tips och råd :)

Sv: Cykla med hund!?

Jag cyklade med min hund innan. Använde då en springer också. Jag slutade med det efter att hunden kom för nära däcket i en sväng och fick in tassen mellan ekrarna. Det tog stop för mig som flög framåt. Hunden fick cykeln öer sig och satt fast med tassarna i ekrarna. Vi var ett väldigt skakigt ekipage som gick hem. Hunden blev tack och lov inte värre skadad en att han haltade ett tag och fick ett sår på benet.

Om hunden sitter fast i springern med en sele så kan man reglera så att hunden hamnar längre bak och alltså inte kan hamna i hjulet.

Jag har en springer på min cykel. Jag har precis börjat cykla med min 9 månaders schäfer, just nu är det bara korta sträckor för att vänja honom vid det. Jag har sele på honom som jag fäster springern i, samt ett halsband och koppel i handen, vilket gör att jag har mer kontroll över honom och kan 'korrigera' honom om det skulle behövas-halsband och koppel har jag Enbart under inlärningsprocessen.

Sen är det bara att cykla på, prata med hunden och beröm när den springer/gör rätt. Ska du göra en sväng mot hunden så sakta ner lite, för hunden bakåt lite med hjälp av kopplet och använd eventuellt benet och knuffa undan lite lätt så att du inte kör på hunden samt att hunden då blir mer uppmärksam och följer hjulets rörelser/svängar.

Min lille lär sig snabbt, det är inte så svårt. Gammelgubben kan det utantill och älskar att följa med när vi cyklar.:)

Dock försöker jag ha hunden lös där det går så att de kan finna sitt eget tempo, men jag fäster fast hunden igen när det behövs.

Jag rekomenderar att fästa springern på höger sida av cykeln, då får du hunden lägst med vägkanten och inte på vägen, bilar och annan fara vill man undvika. Så skulle det nu hända något så föredrar jag att hunden får en cykel över sig och hamnar i diket än att bli överkörd av en bil på vägen.:eek:

Lycka till!

Jag har en springer på min cykel. Jag har precis börjat cykla med min 9 månaders schäfer, just nu är det bara korta sträckor för att vänja honom vid det. Jag har sele på honom som jag fäster springern i, samt ett halsband och koppel i handen, vilket gör att jag har mer kontroll över honom och kan 'korrigera' honom om det skulle behövas-halsband och koppel har jag Enbart under inlärningsprocessen.

Sen är det bara att cykla på, prata med hunden och beröm när den springer/gör rätt. Ska du göra en sväng mot hunden så sakta ner lite, för hunden bakåt lite med hjälp av kopplet och använd eventuellt benet och knuffa undan lite lätt så att du inte kör på hunden samt att hunden då blir mer uppmärksam och följer hjulets rörelser/svängar.

Min lille lär sig snabbt, det är inte så svårt. Gammelgubben kan det utantill och älskar att följa med när vi cyklar.:)

Dock försöker jag ha hunden lös där det går så att de kan finna sitt eget tempo, men jag fäster fast hunden igen när det behövs.

Jag rekomenderar att fästa springern på höger sida av cykeln, då får du hunden lägst med vägkanten och inte på vägen, bilar och annan fara vill man undvika. Så skulle det nu hända något så föredrar jag att hunden får en cykel över sig och hamnar i diket än att bli överkörd av en bil på vägen.:eek:

Lycka till!

Ny råd & rön: Cykling undanbedes för vovvar under 1,5 år.
Skelettet tar stryk innan sägs det.

Genomgående kan man säga att det inte är en god idé att börja cykelmotionera hunden före 18 månaders ålder. Detta är naturligtvis en individuell gräns

Ovan saxat från agria, men korta cykelturer innan är knappast något som förstör hunden..

Ja eftersom du inte läste min text så noga så får jag väl upprepa mig igen;
Nikkis skrev:
just nu är det bara korta sträckor för att vänja honom vid det.

Men då du inte heller vet vart/hur jag cyklar med min unghund så bör du inte heller uttala dig om det. Då det inte är någon större skillnad mot när han självmant joggar lös, samt att det är som Gnist skrivit.
För jag cykelmotionerar Inte honom nu.;)

Ja eftersom du inte läste min text så noga så får jag väl upprepa mig igen;
Men då du inte heller vet vart/hur jag cyklar med min unghund så bör du inte heller uttala dig om det. Då det inte är någon större skillnad mot när han självmant joggar lös, samt att det är som Gnist skrivit.
För jag cykelmotionerar Inte honom nu.;)

När uttalade jag mig om din hund?

Senast ändrad av en moderator:

När uttalade jag mig om din hund?
Jag har inte påstått att du uttalade om själva hunden, utan om cyklingen jag utför Med min hund.
Förstår alltså inte till vilken nytta ditt "Ny råd & rön" är till mig när jag skrev klart och tydligt i mitt inlägg att det Enbart rör sig om kortare turer för att vänja hunden?

Hur mycket kostar en springer? Jag har funderat på att skaffa en.. Har testat att cykla med ena hunden i kopplet i en hand och cykelstyret i den andra och det har gått riktigt bra.. men jag vet ju att det är dumt att göra så. :devil:

Ok det är ju inte så farligt dyrt. :) Får ta och skaffa en.

Jag har inte påstått att du uttalade om själva hunden, utan om cyklingen jag utför Med min hund.
Förstår alltså inte till vilken nytta ditt "Ny råd & rön" är till mig när jag skrev klart och tydligt i mitt inlägg att det Enbart rör sig om kortare turer för att vänja hunden?
¨

Har inte uttalat mig om din cykling heller, konstaterade bara att det är nya råd & rön om åldern på hundar. Förr låg åldern lägre ner, tror den gick vid 1 år.

Har inte uttalat mig om din cykling heller, konstaterade bara att det är nya råd & rön om åldern på hundar. Förr låg åldern lägre ner, tror den gick vid 1 år.
Men vad fick dig att tro att jag inte visste det redan?
Och varför citerade du hela mitt inlägg för om det nu var ett allmänt råd du gav?

Men vad fick dig att tro att jag inte visste det redan?
Och varför citerade du hela mitt inlägg för om det nu var ett allmänt råd du gav?

För att alla har inte den kunskapen som du har om träning av hundar. Finns säkert de som i tron att de gör rätt, drar iväg på en rejäl runda med sin för unga vovve.
Måste fråga varför du tar så illa upp?

Fast rekommendationen ligger på 18 månader för cykelmotionering generellt sett :cool:

Om man nu ska vara petig..

Tvivlar på att rekommenderade åldern blivit sänkt och skulle gärna veta i såfall vad det grundas på?

Fast rekommendationen ligger på 18 månader för cykelmotionering generellt sett :cool:

Om man nu ska vara petig..

Tvivlar på att rekommenderade åldern blivit sänkt och skulle gärna veta i såfall vad det grundas på?

Okej, å vad är 1,5 år i månader? Hmmm, kan det vara 18????

Ja det vet jag att det inte är alla som har, tyvärr. Och jag förstår dig och tycker att det är bra att du upplyser folk om det!

Men det jag reagerar över (alltså Inte tar illa upp som du tror;)) är att du svarade på/citerade hela mitt inlägg och då antog jag givetvis att det enbart var mig du syftade på-då jag precis börjat 'cykla' med min unghund.

Men om det nu är så att ditt råd var allmänriktat så glöm inte Knapplån nästa gång.

Senast ändrad:

Jag tar KL.
Jag ogillar skarpt alla de som väljer att cykla ut med sina SMÅ hundar.
Hur många ggr har jag inte sett cylister som drar med sig vovven, inte sällan taxar med korta ben, på en runda som knappast kan ge hunden välbehag.
Är folk så lata att de inte orkar gå?

Jag cyklar med mina terriers och de älskar det lika mycket som de stora hundarna. Det går ju inte i samma tempo givet, men några km's löpning i en raskt trav med ökning iband far de inte illa av.. Snarare tvärtom :cool:

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
781
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
867
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 217
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 023
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI