Cykla med häst

E

Esso

Har en liten minishettis som jag är väldigt noga med att motionera. (Tycker ofta att man ser hur dessa små "godingar" får nöja sig med att ströva runt i hagen...) Min fråga är vad ny tycker om att cykla med en häst? Har provat ett par gånger och det har inte riktigt funkat. Problemet har varit att han är drillad till att gå bakom mig, vilket givetvis inte är lyckat när jag cyklar. Håller jag honom i grimman istället funkar det superbra, men då är jag ju inte konsekvent! Tror ni han förstår när det är tillåtet att vistas vid min sida eller blir det för rörigt för honom?

Sv: Cykla med häst

Jag har cyklat med min ("stora") häst några gånger när jag varit för lat för att gå/haft bråttom (och långt till betet). Samma sak gjorde även mina kompisar med sina två hästar (också "stora") när det tog 15 min att gå till betet. Det fungerade bra eftersom de normalt är lätta att leda, men någon gång kunde de vilja stanna och äta (mindre kul) annares travde de bra, ibland vid sidan, ibland bakom.

Enda stora problemet var när kompisens lekfulla fullblod fick för sig att ta tag i pakethållaren:eek: ...och lyfta...matte damp i marken med skadade sig inte som tur var.

Annars lär sig din häst säkert att det är ok att spinga bredvid dig när du cyklat med honom ett tag (hästar brukar ju vara väldigt duktiga på att skilja på mycket små detaljer).

Om du börjar med att lära hästen att den ska gå där du ber den så kommer det fungera utmärkt sen.

Hästen kan ju kanske inte alltid gå bakom, någon gång kanske du vill ha den framför dig eller till höger eler till vänster om dig.

När hästen kan det så är det bara att cykla på, gärna med longerlina eller åtminstone väldigt långt grimskaft.

Har cyklat mycket med min shettis jag hade och hon älskade det.

Min ponny hade en aning svårt i början, men bara efter ett par gånger så förstod han att han fick gå bredvid, just när vi cyklade :). Ha hjälm, ifall ngt händer! Åtminstone i början.

Jag brukar cykla med mina hästar som omväxling i träningen. Fungerar superbra! Ibland får dom bara springa med och ibland spänner jag in dom. Känner du att du vill ha hästen brevid dig så kan jag rekommendera att du har ett spö i andra handen som du bara kan visa hästen bakom dig så att den förstår att den ska gå på brevid dig, då behöver man inte "dra" fram den. Jag menar alltså inte att du ska behöva piska den, för då är man väl inne på fle spår. Hästen ska ju förstå vad du menar utan att du tvingar den till något. Detta har iaf fungera bra med mina, hoppas det gör det med din också!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 213
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 403
Senast: Roheryn
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
16 17 18
Svar
340
· Visningar
32 771

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka