Cykel till snart 4 åring

Jag tycker nog också det är bra med fotbroms och utan växlar som förstacykel. Problemet med geometrin på barncyklar kommer nog av att det numera finns så mycket underliga cykelkonstruktioner med specialcyklar för olika ändamål och att barncyklar försöker efterlikna dessa men det barn behöver är en traditionell allroundcykel.

Vikten på en vanlig traditionell 15" standardcykel ligger nog på sådär 12 kg och jag tror inte det upplevs som något problem för en 7-åring.
Vilka 7-åringar cyklar på 16" (som jag antar att du menar)?
Vår 4-åring är iofs åt det längre hållet men hon har 16"

15" ram, en cykels storlek brukar anges som sadelrörets längd mätt från mitten på vevpartiet. En 15" ram har nog typiskt 20" eller 22" hjul .
20" eller 24", såg att hjulens storlek ofta anges som cykeln storlek även i butik men det blir lätt missvisande, det finns vuxencyklar med 24" hjul och ännu vanligare 26" som har en ramstorlek avpassad för personer över 1,90.

Handbromsen kan vara hur bra som helst, men ändå ett sämre val ur ett barnperspektiv. Bara för att man är extremt cykelintresserade i en familj och har koll på alla de rätta prylarna, så kanske man inte har lika full koll på barns utveckling och motorik i en specifik situation. Det är ju två helt olika områden som behöver synkas samman med helhetsbilden (relaterade krav) för att passa "alla barn" som befinner sig i en inlärningsfas.

Nu är det ju inte så att jag baserar min åsikt på mitt eget tyckande, även om min personliga anekdotiska erfarenhet av att ha haft barn som cyklat både med fotbroms och enbart handbromsar är att de hanterar de senare på ett betydligt mer trafiksäkert och kontrollerat sätt. Men givetvis är det inte eller så att en "cykelintresserad person" automatiskt har kunskap om barns motorik, varför skulle de. Men det är ju just det du skriver om synkning av helhetsbilden som absolut inte har gjorts de senaste decennierna, och det som är problemet med rekommendationerna.

Det spelar kanske ingen roll om handbromsen är "lätt", om den fortfarande kräver att barnet öppnar handen för att använda den. En broms kanske inte heller ska ge full effekt, just för att ett barn som lär sig inte vet hur mycket styrka som behövs.

Vet inte vad du menar med "lätt". Självklart är det grundläggande i att barnet är stort nog för att hantera en handbroms att det kan öppna handen för att använda den. Här finns det också väldigt stora skillnader i utformningen av handbromsar. Självklart ska den också vara inställd så att den bromsar lagom mycket.

I rekommendationer så måste man tänka på gruppnivå samt applicera beprövad kunskap. Hade handbroms varit det bästa för gruppen nybörjare och barn, så hade man rekommenderat det. Sedan så reviderar man naturligtvis sina rekommendationer med jämna mellanrum. Ny kunskap och bättre lösningar kommer ju alltid att kunna påverka, men man bör ju generellt inte ändra på rekommendationer förrän man har tillräckligt på fötterna dvs. vet mer om effekter osv.

Ja exakt, och vore det så vore det ju fine. Lite googlande gav detta:
NTF och Transportstyrelsens rekommendationer kommer från Konsumentverkets och Trafiksäkerhetsverkets rekommendationer från 1986. Denna grundar sig i sin tur på forskning och rapporter från VTI gjorda på 70-talet och tidigt 80-tal. Där tog man dels del av forskning från 60-talet och dels genomförde tester där några barn fick cykla och deras förmåga mättes. Cyklarna nedan är exempel på vilka som användes. VTI har en rapport om barns cyklande från 2017 där man konstaterar att behovet av ny forskning är stort eftersom dagens rekommendationer grundar sig på forskning från 60-talet och förutsättningarna har förändrats alldeles för mycket.

Barns motoriska utveckling har sannolikt inte utvecklats så mycket att dåtiden blivit irrelevant. Men däremot två andra delar av frågan.
- Trafikmiljön ser helt annorlunda ut. Det är helt annorlunda att cykla i trafiken idag.
- Utrustningen ser helt annorlunda ut. Jag hade aldrig låtit mitt barn cykla på en cykel med enbart handbroms från 1978. Det är liksom inte jämförbart.

Bifogade filer

• cyklar.webp
    cyklar.webp
    24,8 KB · Visningar: 11

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 681
Senast: Lejanna
·
Kropp & Själ Både jag och sambon behöver gå ner i vikt för hälsans skull, men barnen behöver absolut inte det. Smidigast för oss vore ju att räkna...
Svar
12
· Visningar
886
Senast: MML
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka