Cykel till snart 4 åring

Alltså jag skulle inte påstå att varken en fyraåring eller en sexåring kan cykla säkert i trafiken. Oavsett cykel eller balanscykel. Så föräldrarnas omdöme i trafiken kommer man ju aldrig ifrån.

NTF anser ju också enligt länken att när man väl köper en tvåhjulig cykel till sin sexåring ska man inte välja en med stödhjul eftersom barnet då kan komma upp i för höga hastigheter och skadas allvarligt. Varför skulle en sexåring kunna cykla snabbare med stödhjul än utan? (även om jag i sig håller med om att man ska skippa stödhjul)

Jag kan hålla med om att NTF bör vara riktigt restriktiva och strama när det gäller rekommendationer kring barns cyklande i trafiken, var de ska cykla, med vem osv. Men jag tycker att det är otroligt bakvänt om de istället för att belysa trafiksäkerhetsaspekterna utformar sina rekommendationer så att barn inte lär sig cykla och utrustning som gör det svårare och tar längre tid at lära sig.

Idag är det ju många barn som lär sig cykla vid 4 år utan någon direkt optimal cykel så jag har svårt att tro att utrustningen är direkt hindrande. Det verkar gå utmärkt för de flesta trots NTFs dumma råd. ;)

Idag är det ju många barn som lär sig cykla vid 3-4 år utan någon direkt optimal cykel så jag har svårt att tro att utrustningen är direkt hindrande. Det verkar gå utmärkt för de flesta trots NTFs dumma råd. ;)

Ja exakt, varför det är jätteknasigt om NTF:s råd skulle ha ambitionen att barn skulle lära sig cykla senare istället för hur och var man cyklar.

Ja exakt, varför det är jätteknasigt om NTF:s råd skulle ha ambitionen att barn skulle lära sig cykla senare istället för hur och var man cyklar.

Ja det kan de fokusera på, men hetsen att börja cykla redan vid 3-4 är i sig inte dum att bromsa. Bland mina cykelvänner cyklar barnen tvåhjuligt redan i 2-3 års åldern, det skapar en norm kring cyklande där barn cyklar långt innan omdömet är där.

Ja det kan de fokusera på, men hetsen att börja cykla redan vid 3-4 är i sig inte dum att bromsa. Bland mina cykelvänner cyklar barnen tvåhjuligt redan i 2-3 års åldern, det skapar en norm kring cyklande där barn cyklar långt innan omdömet är där.

Att som 2-3 åring cykla ute i trafiken håller jag absolut med om är för tidigt. Men jag ser det ändå som olika saker att cykla och att vara ute och cykla i trafiken. Vår dotter är 3 (fyller snart 4) och kan cykla på tvåhjuling. Men vi skulle aldrig få för oss att hon fick cykla "själv" (dvs att jag satt på egen cykel eller gick) ute i trafiken. Vi har stången bak kvar på cykeln och hon cyklar enbart på cykelbanor osv när någon av oss joggar med och kan ta tag i stången vid behov . Vilket "aldrig" händer men skulle inte lita på att det aldrig händer.

"Hetsen" har väl snarare varit från hennes sida att hon också vill cykla som storebror. Och att vi borde aktivt hindra henne från att göra det under kontrollerade former när hon uppenbarligen kan håller jag inte med om :)

Sen finns det bra barncyklar som verkligen är gjorda för barn. De är väldigt mycket lättare och har en ergonomi lämpad för barn. Så fort man kommer upp på 20" slipper man också fotbromsen vilket är obegripligt att man lär alla barn att cykla med ifall alternativet två handbromsar finns.
Det är inte obegripligt utan beror på diverse test av greppsstyrka hos små barn och de kom fram till att en viss andel små barn inte var starka nog i händerna att stoppa en cykel. Om det sedan var rimligt att de kom fram till det eller inte lägger jag mig inte i :D

Alltså jag skulle inte påstå att varken en fyraåring eller en sexåring kan cykla säkert i trafiken. Oavsett cykel eller balanscykel. Så föräldrarnas omdöme i trafiken kommer man ju aldrig ifrån.
Håller med, gränsen där ligger väl snarare åt hållet 9-11 år egentligen. I alla fall innan de kan bedöma hastigheten på en bil.

NTF anser ju också enligt länken att när man väl köper en tvåhjulig cykel till sin sexåring ska man inte välja en med stödhjul eftersom barnet då kan komma upp i för höga hastigheter och skadas allvarligt. Varför skulle en sexåring kunna cykla snabbare med stödhjul än utan? (även om jag i sig håller med om att man ska skippa stödhjul)
Det är inte därför. Läs forskningen om stödhjul, det gjorde jag, de har större inverkan än man skulle kunna tro på framtida cyklingsförmåga. Finns massor att googla.

Jag kan hålla med om att NTF bör vara riktigt restriktiva och strama när det gäller rekommendationer kring barns cyklande i trafiken, var de ska cykla, med vem osv. Men jag tycker att det är otroligt bakvänt om de istället för att belysa trafiksäkerhetsaspekterna utformar sina rekommendationer så att barn inte lär sig cykla och utrustning som gör det svårare och tar längre tid at lära sig.
Vet inte om jag håller med där. Vi körde först balanscykel och sedan rakt på tvåhjuling utan stödhjul. Minns inte exakt ålder, var säkert runt fem eller så för tvåhjulingen. Det gick väldigt bra och smidigt och inga stödhjul behövdes alls. (Kräver ju att en förälder är beredd på ett par veckors extra motion dock och har en slät cykelväg att öva på. Ja jag körde på det gamla klassiska, springa efter böjd som en märla och mutor i form av springa med o "tävla" på varannan färd med springcykel/spark.)

För att svara @lillsmurfagirl ja första cykeln var märkligt tung och egentligen inte speciellt bra faktiskt. Han lärde sig dock cykla på den kvickt och älskade den mycket, svårt att introducera nästa när den var för liten. När man ser bakåt har han använt varje cykel i typ två år och knappt slitit på dem så ur den synvinkeln är jag nöjd med köpet nu och också nöjd med att vi inte lagt 6 000 per cykel faktiskt (har man en flock barn tänker man kanske annorlunda antar jag)

Att lära sig använda handbroms senare var helt smärtfritt. Gick rakt från treväxlad med fotbroms till 24 växlad med handbroms utan problem.

Senast ändrad:
Det är inte obegripligt utan beror på diverse test av greppsstyrka hos små barn och de kom fram till att en viss andel små barn inte var starka nog i händerna att stoppa en cykel. Om det sedan var rimligt att de kom fram till det eller inte lägger jag mig inte i :D

Absolut, och är man inte stark nog i händerna att använda en handbroms så är man ju inte heller stor nog att använda en sådan cykel, vilket jag också skrev. Men klarar man av det, så är ju fotbroms snarare besvärligare att få tillräcklig bromstyrka i, måste ha benen i rätt läge osv.

Har tagit del av liknande info som dig, så kan bara hålla med om allt.

Eftersom jag även cykeltränar med barn just nu så märks det även i praktiken att det är fotbroms som fungerar bättre än att lossa av med handen för att få till handbroms. Balansen tappas om det är handbroms. Fotbroms ger betydligt mjukare inbromsningar och det verkar som om det är lättare att lära att använda grovmotoriken före finmotoriken, kanske eftersom cykling till stor del bygger på grovmotorik.

I de farter som små barn kommer upp i så behöver man sällan använda kraftiga inbromsningar. Dessutom är det dumt att ha det när man lär sig stt cykla, balansen fsr ju åt fanders om man bromsar för kraftigt (innan man blivit en säkrare cyklist).

Att gå från balanscykel till cykel har också underlättat betydligt för oss. Balansen finns redan automatiserad i kroppsminnet t.ex. rulla nerför backar utan stöd.

Det är inte därför. Läs forskningen om stödhjul, det gjorde jag, de har större inverkan än man skulle kunna tro på framtida cyklingsförmåga. Finns massor att googla.

Jag syftade bara på det som stod i länken från NFT, där de inte rekommenderade stödhjul bland annat pga att det gav upphov till för höga hastigheter. Att det finns fler anledningar till att inte använda stödhjul vet jag om och håller helt med om.

Vet inte om jag håller med där. Vi körde först balanscykel och sedan rakt på tvåhjuling utan stödhjul. Minns inte exakt ålder, var säkert runt fem eller så för tvåhjulingen. Det gick väldigt bra och smidigt och inga stödhjul behövdes alls. (Kräver ju att en förälder är beredd på ett par veckors extra motion dock och har en slät cykelväg att öva på. Ja jag körde på det gamla klassiska, springa efter böjd som en märla och mutor i form av springa med o "tävla" på varannan färd med springcykel/spark.)
Vi gjorde exakt samma sak. Och springer fortfarande med vår snart 4-åring eftersom hon kan cykla utan stödhjul rent fysiskt men vi inte anser att hon är mogen för att cykla utan någon som springer med i trafiken än. Att vår sexåring som kunnat cykla i flera år nu, utan problem cyklar turer på 10-15 km, älskar att cykla mtb med pappa i skogen och var lyrisk över att få testa pumptrack i somras enligt NTF hör hemma på en balanscykel känns rätt främmande.

Absolut, och är man inte stark nog i händerna att använda en handbroms så är man ju inte heller stor nog att använda en sådan cykel, vilket jag också skrev. Men klarar man av det, så är ju fotbroms snarare besvärligare att få tillräcklig bromstyrka i, måste ha benen i rätt läge osv.
Ja, men det är ju därför NTF rekommenderar det :) de måste rekommendera för alla barn och alla föräldrar vet nog inte exakt hur starka händer deras barn har innan de köper cykeln.

Hur komplicerat fotbroms är eller inte har jag ingen aning om, aldrig reflekterat över om det skulle vara något konstigt med det och det var inga problem för barnet. Har inte sett några artiklar om det heller, men inte heller letat efter några. (det här med balanscyklar och stödhjul mer ramlade över en.)

Eftersom jag även cykeltränar med barn just nu så märks det även i praktiken att det är fotbroms som fungerar bättre än att lossa av med handen för att få till handbroms. Balansen tappas om det är handbroms. Fotbroms ger betydligt mjukare inbromsningar och det verkar som om det är lättare att lära att använda grovmotoriken före finmotoriken, kanske eftersom cykling till stor del bygger på grovmotorik.

Vi har motsatt erfarenhet. Det är tyngre att bromsa med fotbroms (pga barncyklarnas små vevarmar), om barnet inte har benen i rätt läge och då får tillräckligt med kraft blir bromskraften för svag. Händer ofta att barnet med fotbroms "måste" fortsätta trampa när hon egentligen borde bromsa för att fötterna ska hamna rätt. Det är också mycket lättare att sladda med fotbroms, framför allt om man är barn och inte har koll på hur hårt man bromsar i förhållande till underlag. Och (för lite äldre barn) så är fotbromsen lätt i vägen om man cyklar ute i naturen och behöver parera, dvs att man ofrivilligt bromsar.

Men självklart är en förutsättning att barnet klarar av att bromsa med händerna. Och att cykeln har en handbroms som verkligen är gjort för barnhänder. Många billiga barncyklar har ju också billiga dåliga handbromsar....

När vårt äldsta barn hade en cykel med både handbroms och fotbroms så bromsade han konstant med handbromsen för att det var lättare (dock inte helt lämpligt).

Ja, men det är ju därför NTF rekommenderar det :) de måste rekommendera för alla barn och alla föräldrar vet nog inte exakt hur starka händer deras barn har innan de köper cykeln.

Hur komplicerat fotbroms är eller inte har jag ingen aning om, aldrig reflekterat över om det skulle vara något konstigt med det och det var inga problem för barnet. Har inte sett några artiklar om det heller, men inte heller letat efter några. (det här med balanscyklar och stödhjul mer ramlade över en.)

Fast jag har extremt svårt att tro att en nioåring (som det enligt NTF inte fanns någon fördel att ha handbroms för) inte skulle klara av att bromsa med en handbroms som är tillverkad för att användas av småbarn.

Jag syftade bara på det som stod i länken från NFT, där de inte rekommenderade stödhjul bland annat pga att det gav upphov till för höga hastigheter. Att det finns fler anledningar till att inte använda stödhjul vet jag om och håller helt med om.
Ja alltså just NFT läste inte vi på just då och det med hög hastighet och trafik är inte det som forskning gällande stödhjul handlar om. Den handlar helt om balans på cykel i svängar osv. Att det pga detta är bättre att börja med balanscykel och sedan övergå direkt till tvåhjuling. Men de pratar ju inte om sexåringar på balanscykel, det ju mer för 2-4 åringar.

Vi gjorde exakt samma sak. Och springer fortfarande med vår snart 4-åring eftersom hon kan cykla utan stödhjul rent fysiskt men vi inte anser att hon är mogen för att cykla utan någon som springer med i trafiken än. Att vår sexåring som kunnat cykla i flera år nu, utan problem cyklar turer på 10-15 km, älskar att cykla mtb med pappa i skogen och var lyrisk över att få testa pumptrack i somras enligt NTF hör hemma på en balanscykel känns rätt främmande.
Nej och jag håller mig i alla fall inte ansvarig för den biten, vårt barn cyklade också i fem och sexårsåldern helt själv på två hjul. Fast runt i kvarteret. Dock inte när han var fyra, tror jag, minns dock inte exakt när han lärde sig cykla. Inte så viktigt egentligen, när det är praktiskt och passar liksom. Men NTF är ju knappast lagen, de rekommenderar väl enligt det barnet och den familj som har det svårast för sig, inte det som har det lättast.

Vi har en rätt tung cykel till vår femåring som han glatt cyklar runt på, ser inte att vikten stör. Han kan både cykla tillräckligt fort och långt ;)
I diskussionen fotbroms vs handbroms gillar jag fotbroms mer. Hans förra cykel hade fotbroms nuvarande bara handbroms. Han klarar absolut av att bromsa med handbroms, men jag tycker det är rätt läskigt. Hittills har han bara slagit en framåtvolt pga bromsade för kraftigt och förhoppningsvis lärde han sig för har inte trillat på flera veckor. Men jag är fortfarande lite orolig!

Fast jag har extremt svårt att tro att en nioåring (som det enligt NTF inte fanns någon fördel att ha handbroms för) inte skulle klara av att bromsa med en handbroms som är tillverkad för att användas av småbarn.

Jag läste för det första inte NTF rekommendationer i något steg när det gällde cyklar för mitt barn. För det andra hade mitt barn 24 växlar och bara handbroms som nioåring, vilket jag uppenbart bedömde vara säkert.

Jag skriver bara att när du citerar NTF och skriver varför du inte förstår varför de säger det ena och det andra. (jag har alltså som sagt inte läst vad NTF skriver innan dina citat. Jag är inte ens speciellt förtjust i NTF av andra orsaker.) Så har jag svarat när jag på annan plats har läst orsakerna till de rekommendationer du citerar. (inte alltid samma orsaker som de i citaten)

Jag minns väl den där handbroms fotbroms diskussionen som var, i någon slags tidning som hette Barn el dyl (vem vet NTF kanske rent av hade någon skrift de skickade ut på den tiden) och någon annan skrift som låg hemma. Det var någon gång när jag var 11-14. Det var stor moralpanik, handbromscyklar för barn kom från USA. De testade handstyrka på barn och det fanns en viss andel barn med små händer och dålig styrka som inte klarade handbromsen. Därför ville de ha kvar kravet på att det skulle finnas cyklar med fotbroms upp till en viss ålder (då alla barn garanterat skulle nå och orka bromsa eller ngt).

(När de gällde balanscykel var de väldigt nya när mitt barn var litet så när mormor ville ge balanscykel läste jag en god andel artiklar och kom fram till att det stämde att det var det bästa. När det gäller handbroms har jag inte läst på ngt alls, utan bara haft det i bakhuvudet upp till 7 årscykeln eller ngt och det var inga problem eftersom vi fick den av en granne.)

Senast ändrad:
Jag minns väl den där handbroms fotbroms diskussionen som var, i någon slags tidning som hette Barn el dyl (vem vet NTF kanske rent av hade någon skrift de skickade ut på den tiden) och någon annan skrift som låg hemma. Det var någon gång när jag var 11-14. Det var stor moralpanik, handbromscyklar för barn kom från USA. De testade handstyrka på barn och det fanns en viss andel barn med små händer och dålig styrka som inte klarade handbromsen. Därför ville de ha kvar kravet på att det skulle finnas cyklar med fotbroms upp till en viss ålder (då alla barn garanterat skulle nå och orka bromsa eller ngt).

Om testen av handbromsstyrka och diskussionen om handbroms/fotbroms pågick när du var 11-14 år så vågar jag lova att det har hänt väldigt mycket vad gäller utformning av handbromsar för barn i synnerhet och cyklar för barn i allmänhet. Trots det finns det ju än idag barncyklar med dåliga handbromsar, och barncyklar men bra handbromsar.

Ifall NTF har uppdaterat sina rekommendationer sen du var 11-14 år vågar jag inte lova. Men jag hoppas verkligen det ;)

Om testen av handbromsstyrka och diskussionen om handbroms/fotbroms pågick när du var 11-14 år så vågar jag lova att det har hänt väldigt mycket vad gäller utformning av handbromsar för barn i synnerhet och cyklar för barn i allmänhet. Trots det finns det ju än idag barncyklar med dåliga handbromsar, och barncyklar men bra handbromsar.

Ifall NTF har uppdaterat sina rekommendationer sen du var 11-14 år vågar jag inte lova. Men jag hoppas verkligen det ;)
Ingen aning. Men det verkar ju jättebra i så fall om de inte ändrat sina rekommendationer om det finns barncyklar med dåliga handbromsar på marknaden.

Jag menar rekommendationer måste ju gälla för vem som helst, även folk som inte läser på. Dvs rekommendationerna måste fungera när den sämsta, mest stressade och förvirrade föräldern går in i affären eller på Blocket med sin telning.

Man får väl hoppas att den mest pålästa och engagerade föräldern klarar av att frångå en text i NTF med hjälp av sitt omdöme och kännedom om sitt barn.

Handbromsen kan vara hur bra som helst, men ändå ett sämre val ur ett barnperspektiv. Bara för att man är extremt cykelintresserade i en familj och har koll på alla de rätta prylarna, så kanske man inte har lika full koll på barns utveckling och motorik i en specifik situation. Det är ju två helt olika områden som behöver synkas samman med helhetsbilden (relaterade krav) för att passa "alla barn" som befinner sig i en inlärningsfas.

Det spelar kanske ingen roll om handbromsen är "lätt", om den fortfarande kräver att barnet öppnar handen för att använda den. En broms kanske inte heller ska ge full effekt, just för att ett barn som lär sig inte vet hur mycket styrka som behövs.

I rekommendationer så måste man tänka på gruppnivå samt applicera beprövad kunskap. Hade handbroms varit det bästa för gruppen nybörjare och barn, så hade man rekommenderat det. Sedan så reviderar man naturligtvis sina rekommendationer med jämna mellanrum. Ny kunskap och bättre lösningar kommer ju alltid att kunna påverka, men man bör ju generellt inte ändra på rekommendationer förrän man har tillräckligt på fötterna dvs. vet mer om effekter osv.

Barn som redan kan cykla med mycket bra balans eller barn som håller på att lära sig och som är begåvade med mycket god motorik, behöver kanske aldrig använda sig av något annat än handbroms. Men de är individer, de tillhör inte den stora gruppen barn dom vi talar om här.

Fast det skriver dom ju inte. Urklipp ur rekommendationen: "Vid 5-6 års ålder är barnet moget för en tvåhjuling. Köp inte en tvåhjuling med stödhjul! Barnet kommer lätt upp i höga hastigheter och om olyckan är framme kan det skadas allvarligt. Dessutom tvingar stödhjulen barnet att luta sig åt fel håll i kurvor vilket kan vålla problem när de tas bort. "

De menar inte att stödhjulen ger högre hastighet utan att det kan var farligt med stödhjul eftersom barnen lätt kommer upp i höga hastigheter och då kan en mer allvarlig olycka ske pga stödhjulen.

Liknande trådar

Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
770
Senast: Badger
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 681
Senast: Lejanna
·
Kropp & Själ Både jag och sambon behöver gå ner i vikt för hälsans skull, men barnen behöver absolut inte det. Smidigast för oss vore ju att räkna...
Svar
12
· Visningar
886
Senast: MML
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 287

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka