Alltså jag skulle inte påstå att varken en fyraåring eller en sexåring kan cykla säkert i trafiken. Oavsett cykel eller balanscykel. Så föräldrarnas omdöme i trafiken kommer man ju aldrig ifrån.
NTF anser ju också enligt länken att när man väl köper en tvåhjulig cykel till sin sexåring ska man inte välja en med stödhjul eftersom barnet då kan komma upp i för höga hastigheter och skadas allvarligt. Varför skulle en sexåring kunna cykla snabbare med stödhjul än utan? (även om jag i sig håller med om att man ska skippa stödhjul)
Jag kan hålla med om att NTF bör vara riktigt restriktiva och strama när det gäller rekommendationer kring barns cyklande i trafiken, var de ska cykla, med vem osv. Men jag tycker att det är otroligt bakvänt om de istället för att belysa trafiksäkerhetsaspekterna utformar sina rekommendationer så att barn inte lär sig cykla och utrustning som gör det svårare och tar längre tid at lära sig.
Idag är det ju många barn som lär sig cykla vid 4 år utan någon direkt optimal cykel så jag har svårt att tro att utrustningen är direkt hindrande. Det verkar gå utmärkt för de flesta trots NTFs dumma råd.