cvurbstrap

M

mazarein

Då jag rider utan nosgrimma och oftast med rakt bett använder jag en curbstrap för att bettet skall ligga stilla. Har inte lyckats få tag på ett bra rakt bett med parerstänger, men vi håller på att lyckas även på tredelat bett nu och isåfall blir det ju ett tredelat med parerstänger istället. Men till frågan nu. Får man tävla på curbstrap? Ifall jag fortfarande bara använder mig av rakt bett. Det borde inte vara några problem hoppas jag?

Sv: cvurbstrap

en curbstrap är en kedja eller som ett band som går under hakan på hästen. Då ligger det på plats och kan inte snurra runt. Den sitter ganska löst och stör eller inverkar inte på något annat sätt än nämnda.

JO, men jag tänkte mer på bettet, jag har ett rakt gummibett, så jag undrar om det är ett sådant du har. Har också letat efter ett med parerstänger...

jahaaa!:D
Jag har ett rakt globusbett med rörliga ringar i metall.
Det enda raka jag har hittat med parerstänger är klumpigt i gummi och det vill jag ej ha...

Det är tveksamt om du får ha det på tävling.
Jag vet att man inte får ha det tillsammans med nosgrimma i alla fall.
På förra årets SM var det en tjej som blev diskad för det.

Okej. Fast jag har curbstrap för att inte behöva ha nosgrimma, så detta gäller enbart curbstrap.

Försökte kolla på Fipo och blev inte så mycket klokare. På ett ställe står det att det enda man får fästa på bettet är kedjeskydd och gummiringar. På annat stället står det att man ej får ha kedja ihop med nosgrimma, då borde ju ditt alternativ vara helt ok. Om jag vore som dig skulle jag fråga innan du ska in i din klass. Rent logiskt är det ju mycket snällare än en nosgrimma, men logiken har inte alltid företräde. Får du inte ha den så kanske du kan ta av den då du tävlar.

OA

Ja, jag blir inte heller så mycket klokare på reglerna. Får göra som du säger och fråga dem. Eller så sköter han sig förhoppningsvis på banan och jag kan ta av den då. Men jag tycker att det vore ganska konstigt om man inte får lov att ha en dylik när man nu får lov att använda nosgrimma...Men men, det är inte aktuellt med någon tävling än på ett tag, tänkte bara höra mig lite för. Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kände mig så jävla pepp på att få sätta tänderna i husrestaurering och trädgårdsomvandling inkl odling så att jag nästan dreglade...
Svar
1
· Visningar
1 553
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?