Cushings... Och sen då?

Sandra78

Trådstartare
Misstänker starkt att mitt 20-åriga sto drabbats av cushings. Tid för provtagning är inbokad i januari, tyvärr dröjer det så länge i och med att labbet har stängt under helgerna.

Om hon nu får diagnosen cushings så ska hon förstås medicineras, så långt är jag med, men i övrigt? Naturligtvis kommer jag ju att prata vidare med veterinären då, men det är skönt att ha en liten föraning om vad som väntar...

Såvitt jag förstår ska hon kunna ridas "som vanligt" (vilket i dagsläget är promenadridning), hon har inte haft fång - betyder det att man med medicinering törs ha henne på maget bete dagtid eller är hon förvisad till sandhage? Kan man säga nåt om hur länge de kan leva med cushings?

De symptom hon har idag: svullen ovanför ögonen, satt mycket päls tidigt, tappar muskler, dricker/kissar mer i perioder (inte hela tiden, utan någon vecka åt gången ffa i samband med brunst). Så hon är väl inte jättesvårt drabbad - än.

Sv: Cushings... Och sen då?

Jag vet inte så mkt om denna sjukdom men det finns en del gamla trådar här om du använder sökfunktionen.

Jag har förstått det som att de "blir bra" mhja medicinen dvs de kan fungera som vanligt, sjukdomen är vad jag förstår obotlig. Däremot vet jag inte hur länge de kan leva. Det beror antagligen på hur pass dåliga de är. Men jag vet hästar som har levt i flera år mhja läkemedel.

Om jag ska tro ngt så är det säkert bra att den inte har haft fång. Det är ju en vanlig följdsjukdom. Sedan har jag förstått det som att det är ganska vanligt att dessa hästar är insulinresistenta och jag antar att det är de som inte bör gå på för mkt bete.
Många IR hästar är feta och har speciella fettdepåer vid framförallt nacken men även ovanför svansen och på andra ställen. De är också extremt lättfödda. Men det stämmer inte in på alla IR hästar och en del med Cuching är smala i stället.

Det positiva med din häst måste vara att det ändå verkar som om det har upptäckts ganska tidigt. Så om det nu är C så hoppas jag att den kommer att kunna leva i flera år ändå.

Vi har en islandshäst i stallet med cushings (typ 20 åring).
Han medicineras och rids "som vanligt". Han har gått på magert bete och klarat det bra vad jag förstår, kanske får man vara lite mer försiktig.
Bra att det isf upptäck såhär års, för som jag förstod det tar det ett tag innan effekterna av medicineringen blir tydliga. Då hinner din häst säkert stabilisera sig såpass att den borde kunna gå på magert bete.

Lycka till!

Tack för svaren :bow:
Det känns ju ändå rätt lovande för min häst, jag har nämligen svårt att tänka mig henne i grushage på sommaren. Däremot går det ju att ha henne med tävlingshästarna som bara betar dagtid och som tidsfördriv, och sen fodra med hö.
Som sagt så har hon ju inte visat några tendenser till fång, och halvbloden är ju inte de vanligaste offren för fång heller.
Jag har ägt henne i 14 år, hon är lättfödd på så vis att hon lätt "svullnar" när hon släpps på bete tex men för att bygga muskler så har hon stått på en relativt hög proteingiva. Har däremot aldrig lagt på sig några fettdepåer någonstans.

Liknande trådar

Hästvård Hoppas någon orkar läsa denna lite omständliga fråga/fundering: Har ett halvblod född -99 som i augusti 2014 diagnosticerades med EMS...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 278
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård