Cushing's och ACTH

Gwildr

Trådstartare
Jag vill testa om min häst har cushing's men jag vill helst undvika att göra dex suppressionstestet. Jag pratade med en veterinär idag om att ta ACTH men tyvärr verkade hon knappt veta att man kunde ta det och var väldigt motvillig och inte särskilt intresserad av att kolla upp mer heller.

Nu såg jag här att folk som har åkt till Strömsholm med sina hästar fått ATCH mätt på dem. Så då förekommer det i Sverige i alla fall, vilket min veterinär verkade betvivla.

Är det fler ute i landet som har mätt ACTH för att diagnosticera cushing's? Och hur har ni i så fall löst det praktska med den specialhantering som krävs? (Se http://diaglab.vet.cornell.edu/Intreps/acthb.htm) Vart har ni skickat blodet och hur har ni övertygat eventuella skeptiska veterinärer om att samarbeta? Och slutligen, vad kostade det?

Åsa

Sv: Cushing's och ACTH

Du kan be din Vet. ringa till S. för beskrivning av utförandet.

Det ska gå 15h. mellan test- respons.

Hej!

Jag tror du eventuellt tänker på dexamethasone suppressions-testet, det som jag vill undvika.

För ATCH tar man bara ett blodprov, och i det mäter man nivåerna av hormonet ATCH som blir förhöjt hos hästar med cushing's. Men du har rätt i att jag nog får ta kontakt med de som jag vet utfört de här testen.

Åsa

Min gammeltant (som inte lever längre :cry:) fick diagnosen cushings på Strömsholm, där de också tog ett första blodprov med ACTH-analys. Vad just det provet kostade vet jag inte, eftersom vi åkte in med henne p.g.a. en "ögonskada" (som inte var någon ögonskada, utan berodde på cushingen) och jag betalade "det som inte täcktes av försäkringen" utan att fundera så mycket på vad det var ... Jag var mest tacksam över att hon fick så bra omhändertagande och att jag över huvud taget fick ut något alls på försäkringen. Hon var ändå 31 år då.

Sen fick hon medicin, som hon svarade fantastiskt bra på.

När min finaste lilla ponnytant :love: :cry: ätit sin medicin i c:a 2 månader så skulle det tas ett nytt prov för att se hur medicinen verkade. Eftersom vi bor närmare Ultuna än Strömsholm, och eftersom cushing-hästar inte mår bra av stress (som t.ex. kan uppstå när de transporteras) så tog vi det provet på Ultuna. Provet måste enligt våra "hemma-" (distrikts-)veterinärer tas på klinik eftersom det ska kylas ner och transporteras till labbet så snabbt. Dessutom fick hon sina tänder genomgångna av duktige Ove Wattle på Ultuna. Inte heller här minns jag alls vad det kostade ... Jag var bara så otroligt lycklig att ACTH hade gått ner från 132 till 15, och att hennes mun enligt OW var oerhört välbehållen.

Hoppas att detta var till lite hjälp i alla fall. Och lycka till!

Jag vill testa om min häst har cushing's men jag vill helst undvika att göra dex suppressionstestet.Vart har ni skickat blodet och hur har ni övertygat eventuella skeptiska veterinärer om att samarbeta? Och slutligen, vad kostade det?

Åsa

Hej Åsa,

Tag kontakt med det klinisk kemiska laboratoriet (SLU) i Uppsala.

http://www.slu.se/?ID=781

Normalt gör dom bara ACTH-analys för hund och katt men kan nog övertalas att göra analysen för häst också. Du kanske får göra utvärderingen själv.

Normalt kostar analysen lite över 200 kr + moms men du måste be din veterinär ta blodprovet. Det är också viktigt att provet hanteras rätt. Läs informationen som finns på

http://pets.groups.yahoo.com/group/EquineCushings/

Lycka till!

Hösten 2007 var det som sagt var i alla fall inga problem att få provet gjort på Ultuna - för häst. Däremot var det ett absolut krav att vi skulle åka in dit med hästen. Våra "hemmaveterinärer" kunde INTE ta själva blodprovet eftersom det måste direkt till labbet.

Tack för alla svar!

Jag har varit bortrest ett tag så det har legat på is. Precis som blodprovet ska göra *hehe* (ursäkta göteborgshumorn!). Nu finns det flera trådar som jag ska nysta i. Det går att ta provet hemma, men det blir ju en del meck med att hålla det fryst och så vidare. Nackdelen med att testa på klinik är att stress kan ge falska positiva värden.

Är det någon på västkusten som har tagit ACTH-provet? Det kanske är ett västkustfenomen med kunskapsskuggan runt detta. Och det är himla synd om folk avstår från att testa bara för att de är rädda för fång vid dex suppressionstestet. Det är synd på de hästar som skulle kunna bli hjälpta av medicinen.

Åsa

Hej!

Jag ska snacka med dem. Har du själv fått ACTH-prov analyserat där? Jag läser ofta på EC-listan. Annars hade jag inte vetat vad ACTH var utan antagligen misstänkt att det var en muterad avkomling till ACDC (jag tvingades lyssna på deras musik under hela min tågresa idag). Men där finns ju dock inte information som rör svenska förhållanden.

Man kanske borde starta en nordisk undergrupp? Jag har tänkt på att man borde starta en mailinglista för fång- och cushingshästägare ett tag. Folk borde få veta att de inte är helt ensamma i en gräsgrön värld utan nåd.

Åsa

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka