cushings, behöver tips och råd

goodcore

Trådstartare
Lång historia kort: Sen juli bor shettisen Mina, 21 år, hos oss. Dåligt påläst så köpte vi henne trots en historia av fång (2 ggr tidigare år pga överätning) och med en päls likt en björn trots sommar (avfärdat av veterinär pga hög ålder). Jag köpte ju det, har ju ingen erfarenhet av små ponnyer utan bara stora kallblod.

Hon hann vara hos oss 2 månader innan hon började visa tecken på fång, ställde in henne och hon blev bra på bara 3 dagars vila, släppte ut i sjukhage och hon blev öm direkt. Det fanns ingen anledning till hennes fång då hon gått med munkorg hela tiden.Tog hit veterinär som skrev ut metacam vilket hon svarade dåligt på. 3v på metacam och inget märkbart resultat utan hon blev sämre. Veterinären dömde då ut henne, "trasslig häst" men på min begäran skrev han ut recept på butta - som hon svarade bra på! Hon är inte hundra men förhållandevis skaplig.

Fick tid hos en superbra hovslagare som direkt sa att jag skulle testa henne för fång. RIngde veterinären igen men nej, hon är ju ingen typisk cushinghäst. Tur jag litade på min magkänsla och ringde ut annan veterinär (distriktarna) för provet som togs igår och kom idag visade att hon ligger på 273 i värde! :(
Vi fick göra som vi ville, det var anledning nog att ta bort henne men med tanke på hennes livsgnista så kände vi att vi provar behandla. Ska hämta ut prascend imorgon. Ska börja med 0,5 direkt, är inte det mycket? Kan jag förvänta mig att fången börjar gå tillbaks nu då den mest troligt har varit hormonell?

Jag vill inte ha några kommentarer huruvida vi bör avliva eller inte. I samråd med veterinär har vi beslutat att försöka behandla och ska återkoppla efter 6v för nytt blodprov. Behöver tips och råd hur jag kan sköta om min lillgumma på bäst sätt.

Tack.

Sv: cushings, behöver tips och råd

Kan inte ge något ordentligt svar, men min 26 åriga C-ponny går på En tablett prascend (?) om dagen. Hon har nog haft cushings i 6 år, vad vi vet iaf. Började med fång på hösten osv.
Men idag 6 år senare är hon pigg och glad! Synd att medicinen är så dyr...

Klart ni skall försöka att medicinera! :)

Med en så liten ponny hade jag börjat med 0.25 mg, en kvarts tablett i en vecka och sen ökat till en halv. Håll den dosen ett tag och se om det räcker, är hon fortfarande lika dålig ökar du med en kvarts tablett till.

INGET gräs!! Inte ens med munkorg! Hon måste stå i grushage och få hö med låg sockerhalt. Ta sockeranalys på höet om du inte gjort det. Tills du fått analysen blötlägger du allt hö i rikligt med vatten några timmar innan utfodring.

Hur gick det med fången då ni började medicinera? Gick den tillbaks eller blev mer lättbehandlad?

Ja, det var det jag tyckte oxå när veterinären sa att jag skulle börja med en halv tablett direkt. Har läst att man ska börja försiktigt för att slippa ev biverkningar. Tycker det är konstigt med en påläst veterinär (som dessutom hade egen cushing-häst) att föreslå halv dos direkt. O_o

Hon nämnde även att jag kunde ge medicinen med morötter för att lättare få i henne den....? O_o

Antar att det är från fall till fall men kan hon ha hunnit få kronisk fång som inte går tillbaks nu trots att vi ska medicinera? Jag hoppas ju med prascendens hjälp att buttan hjälper henne ännu mer och att hon ska bli frisk från sin fång..

Min mammas häst (Travare) har varit diagnostiserad med PPID nu i 1,5 år och med medicinens hjälp så har han gått på bete precis som vanligt hela sommaren utan problem. Rådfråga din veterinär hur du ska göra med gräset i vår och sommar, just nu är det ju extra mycket socker i gräset när frosten kommer så nu skulle jag vara försiktig om ni har något kvar men inte säkert att ni behöver vara lika försiktiga när han har kommit upp i rätt värden med medicineringen.
Sen är det konstigt att veterinären tog provet nu när han har fångkänningar för då är värdena mycket högre och missvisande än när fången är borta, mitt råd är att ta ut veterinären när hästen är symptomfri för ett nytt blodprov för att se vilka nivåer som är då.
Men börja medicinera ska ni absolut göra! Vad jag förstått så är tabletten sån att den hjälper dag för dag så har veterinären ordinerat en halv tablett tycker jag nog ni ska gå på det och sen ändra i samråd med veterinären om ni märker av biverkningar.

Mammas häst tappade nästan helt aptiten när han började med Prascend, hon minskade då till halv tablett (hon började med en tablett om dagen) och ökade sen när aptiten var igång igen (allt på inrådan från veterinär).
Nu är hans aptit nästan normal, han har blivit lite mer kräsen och inte alls lika glupsk efter att han börjat medicinera.. Och inga som helst restriktioner på betet i somras!
Enligt hennes veterinär så är det så att om hästen svarar bra på medicineringen så ska den i stort sett kunna leva helt normalt fast man ska tänka på att inte ge för mycket socker..
Hon ger tabletten med en liten morotsbit, gör ett litet jack i den och petar in tabletten och det fungerar utmärkt. Enligt vet är det så lite så det gör ingen större skillnad trots att moroten innehåller sött.

Senast ändrad:

Min mammas häst (Travare) har varit diagnostiserad med PPID nu i 1,5 år och med medicinens hjälp så har han gått på bete precis som vanligt hela sommaren utan problem. Rådfråga din veterinär hur du ska göra med gräset i vår och sommar, just nu är det ju extra mycket socker i gräset när frosten kommer så nu skulle jag vara försiktig om ni har något kvar men inte säkert att ni behöver vara lika försiktiga när han har kommit upp i rätt värden med medicineringen.
Sen är det konstigt att veterinären tog provet nu när han har fångkänningar för då är värdena mycket högre och missvisande än när fången är borta, mitt råd är att ta ut veterinären när hästen är symptomfri för ett nytt blodprov för att se vilka nivåer som är då.
Men börja medicinera ska ni absolut göra! Vad jag förstått så är tabletten sån att den hjälper dag för dag så har veterinären ordinerat en halv tablett tycker jag nog ni ska gå på det och sen ändra i samråd med veterinären om ni märker av biverkningar.

Mammas häst tappade nästan helt aptiten när han började med Prascend, hon minskade då till halv tablett (hon började med en tablett om dagen) och ökade sen när aptiten var igång igen (allt på inrådan från veterinär).
Nu är hans aptit nästan normal, han har blivit lite mer kräsen och inte alls lika glupsk efter att han börjat medicinera.. Och inga som helst restriktioner på betet i somras!
Enligt hennes veterinär så är det så att om hästen svarar bra på medicineringen så ska den i stort sett kunna leva helt normalt fast man ska tänka på att inte ge för mycket socker..
Hon ger tabletten med en liten morotsbit, gör ett litet jack i den och petar in tabletten och det fungerar utmärkt. Enligt vet är det så lite så det gör ingen större skillnad trots att moroten innehåller sött.

Vi tog provet ändå trots att smärta kan göra dem förhöjda, nu var de så höga ändå att det inte är någon tvekan att hon har cushings. Hade väl varit mer svårbedömt om hon legat bara lite över gränsen. Tanken är att hon ska sättas på 0,5mg och äta det i 4-6v för att sen i slutet av dec ta ett nytt blodprov för att se hur kortisolet ligger.

Just nu är det ingen fara med frostgräs för hon står på boxvila sen 3v tillbaks ungefär och jag gissar hon lär stå där i några veckor till.

Jag har inte fått några restriktioner alls eftersom hon inte visar några tecken på att vara sockerkänslig så det var därför jag blev lite ställd över att ev vattna höet, grushage osv. Som jag har förstått det så ska hon, med hjälp av medicinen, kunna leva normalt. Men det här är helt nytt för mig och även om jag visste att hon skulle få diagnosen, har läst på massor mm, så är alla tips och erfarenheter jättebra att kunna ta del av.

Läste att majoriteten av alla hästar som behandlas med prascend svarar bra på det och vi hoppas ju att även vår lilla sötnos ska göra det. Många har redan dömt ut henne och ifrågasätter om hon är värd dessa tusenlappar. :( Hon är ju så gammal osv. Visst, det var ju inte vår plan att stå här med en sjuk häst när vi nyligt fått 3:e barnet men vad gör man inte? Skulle inte kunna avliva henne utan att ha försökt få henne frisk. Vi ska iaf börja med en förp på 60 tabletter, för att se hur hon svarar på det.

Det är några grundläggande saker du måste ha klart för dig.

IR och PPID är olika saker. PPID = cushings syndrom är en sjukdom. IR = insulinresistens är ingen sjukdom utan en metabolisk egenskap som vissa hästar har.

Mot PPID ger man medicinen prascend. IR håller man under kontroll genom en strikt foderstat och motion.

Nu är det så att hästar med PPID ofta blir IR p.g.a. de höga hormonhalter som PPID orsakar.

Shettisar är predisponerade för IR så din häst är säkerligen både IR och har PPID. Du måste därför både ge prascend för att kontrollera PPID och hålla hästen på strikt diet i princip enligt ”Centaurs” rekommendationer för att kontrollera IR.

Vilket test gjordes för att konstatera att din shettis har PPID?

Det test du ska kräva är ett ACTH-test. Alla andra tester är antingen farliga (kan ge fång) eller meningslösa.

För att kontrollera om din häst är IR kan man ta ett enkelt blodprov och mäta insulin- och glukoshalt. Du ska dock inte ta provet om din häst fortfarande har aktiv laminitis.

Att ge ”butta” eller något annan NSAID gör inte din häst frisk. Dessa preparat hindrar i själva verket läkningsprocessen och har andra biverkningar. Har hästen ont måste man tyvärr ge dessa preparat under några dagar men de ska inte ges längre än högst en vecka.

Det är några grundläggande saker du måste ha klart för dig.

IR och PPID är olika saker. PPID = cushings syndrom är en sjukdom. IR = insulinresistens är ingen sjukdom utan en metabolisk egenskap som vissa hästar har.

Mot PPID ger man medicinen prascend. IR håller man under kontroll genom en strikt foderstat och motion.

Nu är det så att hästar med PPID ofta blir IR p.g.a. de höga hormonhalter som PPID orsakar.

Shettisar är predisponerade för IR så din häst är säkerligen både IR och har PPID. Du måste därför både ge prascend för att kontrollera PPID och hålla hästen på strikt diet i princip enligt ”Centaurs” rekommendationer för att kontrollera IR.

Vilket test gjordes för att konstatera att din shettis har PPID?

Det test du ska kräva är ett ACTH-test. Alla andra tester är antingen farliga (kan ge fång) eller meningslösa.

För att kontrollera om din häst är IR kan man ta ett enkelt blodprov och mäta insulin- och glukoshalt. Du ska dock inte ta provet om din häst fortfarande har aktiv laminitis.

Att ge ”butta” eller något annan NSAID gör inte din häst frisk. Dessa preparat hindrar i själva verket läkningsprocessen och har andra biverkningar. Har hästen ont måste man tyvärr ge dessa preparat under några dagar men de ska inte ges längre än högst en vecka.

Just IR vad var den förre veterinären sökte efter som symptom för cushing men det är inget jag märkt av att hon skulle ha, inget som påverkar henne så pass att hon måste hållas på strikt diet än iaf. Nu har vi varit hemskt försiktiga med henne ändå sen hon flyttade hit med munkorg i somras, ytterst lite kraftfoder och en noga uppvägd högiva. Hon är absolut inte på något sätt tjock, inga stora fettdepåer utan har fint hull för att vara en liten shettis. Det enda jag kan tycka är att hon är och har varit ganska omusklad.

Testet som gjordes var för att mäta mängden acth och där låg hon nu på 273, ev kan det var ett förhöjt värde då hon fortfarande har ont men det var så pass högt ändå att hon inte ens är ett gränsfall då maxvärdet den här tiden ska ligga på 11.

Nej, jag vet att inga mediciner gör henne frisk, bara smärtlindrad, utan att den processen då inflammationen läker ut i hoven måste få ta sin tid. Krånglet med hennes fång är att hon inte svarat som förväntat och det var då hela processen drogs igång med en utredning. Hon har nu ätit butta i mer än en vecka, snarare 2v, och i samråd med både hovslagare och veterinär så behöver hon det tills hon får börja med prascend och att vi allt eftersom sen får ta dag för dag och se hur hon mår och då samtidigt börja dra ner på butta. Risken finns ju att hennes fång inte blir bra ändå trots prascend men det får vi se med tiden.

Konstigt, min shettis hade 6.8 på ACTH-testet. Veterinären sa att gränsen är 7 så vi tyckte det skulle räknas som cushing. Började ge crascend men jag märkte ingen skillnad för hästen var pigg när vi började behandlingen.(i maj) Sen hade jag en tjej som tog håranalys på honom och fick då veta att han hade brist på en massa mineraler. Så han har gått på formulapreparat hela sommaren och gått på bete och känns väldigt pigg. Vi slutade med prascend när vi började med naturmedlet. Frågan är ju om han hade varit lika pigg ändå (utan Naturmedlet). Borde ta ett nytt ACTH prov för att se skillnaden.

Just IR vad var den förre veterinären sökte efter som symptom för cushing men det är inget jag märkt av att hon skulle ha, inget som påverkar henne så pass att hon måste hållas på strikt diet än iaf. Nu har vi varit hemskt försiktiga med henne ändå sen hon flyttade hit med munkorg i somras, ytterst lite kraftfoder och en noga uppvägd högiva. Hon är absolut inte på något sätt tjock, inga stora fettdepåer utan har fint hull för att vara en liten shettis.

Jag skulle absolut råda dig att testa henne för IR, dvs. ta blodprov och bestämma insulin- och glukosvärden.

Det är en hög insulinhalt i blodet som orsakar laminitis/fång. Kraftfoder innehåller vanligtvis höga halter socker/stärkelse som digereras till glukos i hästens tunntarm och genererar insulinproduktion.

Det enda jag kan tycka är att hon är och har varit ganska omusklad.

Detta beror förmodligen på PPID som kataboliserar (bryter ner) protein.

Testet som gjordes var för att mäta mängden acth och där låg hon nu på 273, ev kan det var ett förhöjt värde då hon fortfarande har ont men det var så pass högt ändå att hon inte ens är ett gränsfall då maxvärdet den här tiden ska ligga på 11.

Till vilket lab skickades provet? Olika lab kan ha olika “normalvärden” men ofta ligger dessa inom intervallet 10 – 30. På hösten är ACTH-värden högre. 273 är högt men det finns dom som har haft ACTH över 1000!

Nej, jag vet att inga mediciner gör henne frisk, bara smärtlindrad, utan att den processen då inflammationen läker ut i hoven måste få ta sin tid. Krånglet med hennes fång är att hon inte svarat som förväntat och det var då hela processen drogs igång med en utredning. Hon har nu ätit butta i mer än en vecka, snarare 2v, och i samråd med både hovslagare och veterinär så behöver hon det tills hon får börja med prascend och att vi allt eftersom sen får ta dag för dag och se hur hon mår och då samtidigt börja dra ner på butta. Risken finns ju att hennes fång inte blir bra ändå trots prascend men det får vi se med tiden.

Att hon inte svarar som förväntat beror förmodligen på att hennes PPID inte är kontrollerad. Hoppas det blir bättre när hon får prascend. Ett laminitisanfall ska inte vara längre än 3-5 dagar om man har åtgärdat orsaken till anfallet.

Ska kanske tillägga att ett högt ACTH-värde inte behöver vara någon katastrof. ACTH-hormonet som en PPID-häst producerar är inte så bioaktivt som det ACTH som en frisk häst producerar. Många PPID-hästar har därför inte förhöjda kortisolvärden trots hög ACTH.

Din häst kan svara bra på prascenden. Håller tummarna!

Konstigt, min shettis hade 6.8 på ACTH-testet. Veterinären sa att gränsen är 7 så vi tyckte det skulle räknas som cushing. Började ge crascend men jag märkte ingen skillnad för hästen var pigg när vi började behandlingen.(i maj) Sen hade jag en tjej som tog håranalys på honom och fick då veta att han hade brist på en massa mineraler. Så han har gått på formulapreparat hela sommaren och gått på bete och känns väldigt pigg. Vi slutade med prascend när vi började med naturmedlet. Frågan är ju om han hade varit lika pigg ändå (utan Naturmedlet). Borde ta ett nytt ACTH prov för att se skillnaden.

De har olika maxvärden beroende på vilken tid på året det är, under sommaren sätts gränsen vid 7 och på höst/vinter 11 eftersom acth-värdet höjs för alla hästar under den tiden rent normalt. Är det munkpeppar ni ger?

Vilken enhet angavs värdet i? Normalt anges ACTH i pg/ml (pikogram per milliliter).

Vet inte vars distriktsveterinärerna skickar sina prover, SLU? Jo, om jag minns rätt så angav hon provsvaret i pg/ml.

Ja, säkert beror hennes "klenhet" på sjukdomen. Förra ägaren nämnde att hon var SÅÅ himla pigg och jo, visst drog hon nån repa i hagen första tiden emellanåt men jag har tyckt hon har varit slö (jämför förvisso med en gammal kallblodsvalack med MYCKET motor), dålig ork liksom. Hann ju köra henne lite innan hon blev sjuk och barnen "red" (åkte) ibland.

Har för mig jag läste nånstans här på nätet om en cushinghäst som hade över 800 i acth-värde! Då är ju inte 273 så högt men det känns väldigt högt ändå.

Eftersom vi inte förrän nu hittat orsaken till fången så ställer ju jag mig frågan - är det försent? Har hon gått med fång så länge nu att det är kört? Hovlagaren tröstade mig med att hon en gång behandlade en fånghäst som stod med butta på boxvila i 2,5 månad innan den blev bra men ändå.. Kan känna mig lite bitter över den förre veterinären som inte lyssnade till mina funderingar redan i början då jag misstänkte cushing, känns ju inte så kul om en sån sak nu har gjort att hon ändå kommer att behöva tas bort om vi inte får bukt med fången trots medicinering. :(

Jag tycker personligen att 0,5 känns mycket att börja med om det är tänkt att vara hennes fulla dagsdos (förhoppningsvis), veterinären sa att man inte "får" dela tabletterna mer än på hälften men kan man göra det ändå? Att jag börjar med 0,25? Nåt annat som hon kan tänkas behöva? I foderväg? Ska det räcka med hö eller kan det behövas nå andra tillskott?

Efter ett samtal med en vän påläst inom endokrina sjukdomar hos människor så blev jag lite ställd. Hos en människa med cushing, förhöjda kortisolvärden så bryts allt ner till fett som sätter sig på levern.. personen kan få sk fettlever. Hur gäller det hos hästar med PPID? Brukar man ta leverprover för att se hur levern mår?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 560
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka