cushings, behöver tips och råd

Sv: cushings, behöver tips och råd

Jag har också ett sto /22-år gammal) med PPID som har behandlats med prascend i sin dräktighet i år. Blodprovet var ca 75 i ACHT november-12, alltså inte jättehögt men hon hade alla kliniska symtom som lång päls, drack o kissade mycket samt var svår att hålla i hull. Med tanke på föl vid sidan som diade så kunde vi endast medicinera henne from jan-juni och sluta medicinera innan nästa fölning. Men hon mådde också rätt så dåligt första månaden med en tablett prascend/dag, matvägrade o var allmänt låg/deprimerad, men sedan vände det och hon tappade sin fula lockiga, långa päls, gick upp i vikt och fodret kunde minskas (kraftfodret) rejält. Hon har varit rund och fin i slutet av dräktigheten fram tills i oktober i år och nu ser man att hon är påverkad igen. Fölet kommer att skiljas i januari-14 och då påbörjar vi medicinerigen igen. Vad jag har läst så kan man avbryta medicineringen under sommaren eftersom hormonerna styrs av ljuset och påbörja medicineringen igen när det börjar bli mörkt och man ser att dom behöver det igen. Min hade ett fåbganfall 2 v innan fölningen i juni 2009 och ett i december 2010, sen har hon varit skodd va 7.e vecka och inte haft några återfall. Hon har haft 13 föl dessutom.

tack för detta, har gett halv tablett nu i 10 dagar men måste gå upp till 1 tablett igen då jag tycker att han är sämre. Aptiten är dock något bättre på lägre dos.
Är det någon som har fått klåda på sin PPID-häst? Min häst kliar sig väldigt mycket bakom skulderblad och i ljumskarna när täcket tas av.
Ska man klippa hästen?

:cry:Min PPID-häst (änglahäst nu) hade ordentlig klåda, året runt. Kliade sönder krubbor när det var som värst...:(
Kliade sig på hals, bog, manke och sidan.
Klippte honom året runt. Helklippning hela sommaren + nästan helklippning höst, vinter, vår.

Uppdatering.

Det verkar som det håller på att gå vägen för oss! Hon fick ju börja sin medicinering med 0,5 tablett/dag (jag började med 0,25 tablett i ett par dagar innan jag gick upp på rätt dos) och jag märkte av efter en dag eller två hur hon blev deppig, hängig och tappade aptiten. Rätt snabbt vände det ändå och sakta men säkert märkte vi under vecka 2 att hon började återfå sin lyster i ögonen. Blev piggare och började få tillbaka lite humör (liten bråkig dam emellanåt har det visat sig). Efter 2v på prascend åkte vi för att träffa hovis igen och det var roligt att höra av henne att hon såg en markant skillnad till det bättre! Fortf styltig gång men helhetsbilden av hästen var positiv. Hon såg även på hovarna att fången var på tillbakaväg. Fick tillåtelse av henne att börja ha henne ute, ingen sjukhage utan att hon själv fick avgöra hur mycket hon ville röra sig och i och med att hon fick börja gå ut och vara häst igen så kom de stora framstegen. Gången blev bättre, vi trappade ner mer och mer på smärtstillande (efter 3v var hon helt fri från butta!).

Tog nytt ACTH-prov efter en månad (för 6v sen nu) och värdet var nere på 8! Från 273 till 8. :) De var jättenöjda med hennes resultat men vill att vi ska ta ett till prov igen på några veckor för att se så det istället inte blir för lågt.

Hon har haft bra och dåliga dagar men fler och fler bra dagar. Innan det frös åt nu här uppe (lite jobbigare för henne då) travade hon självmant in vissa dagar! Gången är mycket mindre styltig och under de bra dagarna rör hon sig felfritt. Att vända i boxen går med lätthet och ja, hon visar verkligen att hon mår bra igen!

Enda "problemet" vi haft har varit hullet, hon tappade rejält med vikt och trots att hovis tyckte hon var fin så tyckte och tycker jag hon är lite väl tunn, jag vill inte se revbenen under en halvlång vinterpäls (visserligen platt päls av täcke men ändå). Hon går på fri tillgång av hösilage ute och får 2kg torrhö inne till kvällen, kan väl tycka nu att hon har lagt på sig lite lite men hon är fortfarande tunn. Vet ju att det är en del i hennes sjukdom att hon faller ur och att det säkert kan ta tid att få hela kroppen i balans efter medicinering även om värdet har gått ner.

Is i magen är vad som gäller, ge henne tid och så länge hon visar framsteg och att hon fortf vill vara med så får hon gå och "skrota" i hagen och sakta men säkert tillfriskna.

Kl

Hur mkt kostar det att göra undersökningen som krävs för PPID och IR?
Har en ponny som jag misstänker att han behöver testas. Men han är inte försäkrad så är rädd att det kommer bli jättedyrt:(

Vi har i runda svängar betalt 1800kr per blodprov. Analysen av provet har inte kostat mer än 300kr men resa ut till oss (3 mil enkel) och alla andra avgifter de lägger på gick på 1500kr.:crazy:

Jag har också ett sto /22-år gammal) med PPID som har behandlats med prascend i sin dräktighet i år. Blodprovet var ca 75 i ACHT november-12, alltså inte jättehögt men hon hade alla kliniska symtom som lång päls, drack o kissade mycket samt var svår att hålla i hull. Med tanke på föl vid sidan som diade så kunde vi endast medicinera henne from jan-juni och sluta medicinera innan nästa fölning. Men hon mådde också rätt så dåligt första månaden med en tablett prascend/dag, matvägrade o var allmänt låg/deprimerad, men sedan vände det och hon tappade sin fula lockiga, långa päls, gick upp i vikt och fodret kunde minskas (kraftfodret) rejält. Hon har varit rund och fin i slutet av dräktigheten fram tills i oktober i år och nu ser man att hon är påverkad igen. Fölet kommer att skiljas i januari-14 och då påbörjar vi medicinerigen igen. Vad jag har läst så kan man avbryta medicineringen under sommaren eftersom hormonerna styrs av ljuset och påbörja medicineringen igen när det börjar bli mörkt och man ser att dom behöver det igen. Min hade ett fåbganfall 2 v innan fölningen i juni 2009 och ett i december 2010, sen har hon varit skodd va 7.e vecka och inte haft några återfall. Hon har haft 13 föl dessutom.

Går det att medicinera under dräktighet? @SeagirlM

Går det att medicinera under dräktighet? @SeagirlM

Det finns nog väldigt lite erfarenhet av effekten av pergolid hos dräktiga ston. Den enda gång jag har sett denna fråga uppe för diskussion var på ett webinar med Andy Durham från Liphook Equine Hospital. Det finns ett litet referat här:

http://thelaminitissite.myfastforum.org/about81.html

”Q. Pergolide treatment in mares in foal?
Cathy: limited experience in pregnant mares – all cases past breeding age. Report from TB stud farm in Australia, comfortable with mares on pergolide but always stopped 1-2 wks before lactation
Andy: PPID horses tend to be older and often difficult to get in foal so very little experience. Issue is lactation suppression. Reports of pregnant mares on pergolide that don’t develop an udder – logical physiologically in terms of dopamine agonism suppressing prolactin, others report mares on pergolide that have gone into a normal lactation. Need to make sure udder is developing towards end of pregnancy, if not perhaps reduce or even stop pergolide.”

Det verkar inte vara något problem att ge pergolid till ett dräktigt sto. Problem kan dock uppkomma för digivande ston. Pergolid kan tydligen påverka prolactin och hämma mjölkproduktionen.

Det finns nog väldigt lite erfarenhet av effekten av pergolid hos dräktiga ston. Den enda gång jag har sett denna fråga uppe för diskussion var på ett webinar med Andy Durham från Liphook Equine Hospital. Det finns ett litet referat här:

http://thelaminitissite.myfastforum.org/about81.html

”Q. Pergolide treatment in mares in foal?
Cathy: limited experience in pregnant mares – all cases past breeding age. Report from TB stud farm in Australia, comfortable with mares on pergolide but always stopped 1-2 wks before lactation
Andy: PPID horses tend to be older and often difficult to get in foal so very little experience. Issue is lactation suppression. Reports of pregnant mares on pergolide that don’t develop an udder – logical physiologically in terms of dopamine agonism suppressing prolactin, others report mares on pergolide that have gone into a normal lactation. Need to make sure udder is developing towards end of pregnancy, if not perhaps reduce or even stop pergolide.”

Det verkar inte vara något problem att ge pergolid till ett dräktigt sto. Problem kan dock uppkomma för digivande ston. Pergolid kan tydligen påverka prolactin och hämma mjölkproduktionen.
Tack @spaderÄss

Hur ser ärftligheten ut för PPID? Vågar man betäcka ett drabbat sto? Kan det vara nedärvt till hennes tidigare avkommor??

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 560
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka