cushings, behöver tips och råd

Sv: cushings, behöver tips och råd

Det går att dela i fyra delar, dock så är den inte skårad till 4 men jag har en sådan tablettdelare min får 1 1/4 dagligen. Hon har nu gått på bete i två somrar då hon var deprimerad så jag fick göra en chansning och det gick bra dom tur var :) min vet säger också att dom ska kunna leva som vanligt under behandling om det enbart är PPID som dom lider utav.

Min häst stod på butta i 2.5 vecka tror jag det var utan jätte mycket förbättring, vände mig till min klinik 13 mil bort och tog på inrådan utav dom togs buttan bort sakta men säkert trappades den ner och så fick jag köpa hem http://www.pads.se/uploads/images/pdfer/efos_infoblad.pdf som jag fick ha på henne. Detta för att dom inte ville att hon skulle stå så länge på butta, kommer inte ihåg riktigt varför men det är väl aldrig bra. Hon blev faktiskt bättre som tur var och efter ca 1,5-2v gjordes en chansning att vi åkte dit och kollade igenom henne ordentligt, röntgade och verkade henne efter hennes förutsättningar och sen på med paddar igen sen fick jag hålla på att byta dom varannan dag ca hemma. Detta var feb-10 så kommer inte ihåg allt men tog ca 1,5 år innan hon var bra igen då det tog ett tag att få ordning på allt runt hennes PPID då hon föll ur totalt mm. Men nu mår hon bra som tur är mitt lilla hjärta hon är 22 år gammal vid årsskiftet och har kostat offentliga summor de senaste snart 4 åren men helt klart värt det, skulle hon dock få fång igen så skulle hon få somna in då jag inte kommer utsätta henne för det igen (hoppas jag) men man gör helt rätt i att testa från början då man aldrig vet hur deras rehabilitering kommer att bli. Lycka till med fin ponny.

Hästar har inte cushing, de har PPID. Det är en annan sjukdom än cushing hos människor och hudnar, som felaktigt kallades cushing tidigare.

Det går att dela i fyra delar, dock så är den inte skårad till 4 men jag har en sådan tablettdelare min får 1 1/4 dagligen. Hon har nu gått på bete i två somrar då hon var deprimerad så jag fick göra en chansning och det gick bra dom tur var :) min vet säger också att dom ska kunna leva som vanligt under behandling om det enbart är PPID som dom lider utav.

Min häst stod på butta i 2.5 vecka tror jag det var utan jätte mycket förbättring, vände mig till min klinik 13 mil bort och tog på inrådan utav dom togs buttan bort sakta men säkert trappades den ner och så fick jag köpa hem http://www.pads.se/uploads/images/pdfer/efos_infoblad.pdf som jag fick ha på henne. Detta för att dom inte ville att hon skulle stå så länge på butta, kommer inte ihåg riktigt varför men det är väl aldrig bra. Hon blev faktiskt bättre som tur var och efter ca 1,5-2v gjordes en chansning att vi åkte dit och kollade igenom henne ordentligt, röntgade och verkade henne efter hennes förutsättningar och sen på med paddar igen sen fick jag hålla på att byta dom varannan dag ca hemma. Detta var feb-10 så kommer inte ihåg allt men tog ca 1,5 år innan hon var bra igen då det tog ett tag att få ordning på allt runt hennes PPID då hon föll ur totalt mm. Men nu mår hon bra som tur är mitt lilla hjärta hon är 22 år gammal vid årsskiftet och har kostat offentliga summor de senaste snart 4 åren men helt klart värt det, skulle hon dock få fång igen så skulle hon få somna in då jag inte kommer utsätta henne för det igen (hoppas jag) men man gör helt rätt i att testa från början då man aldrig vet hur deras rehabilitering kommer att bli. Lycka till med fin ponny.

Vad roligt att läsa att det gått bra trots en del krångel! :)

Tablettdelare, finns det på apoteket? Jag är skitskraj för biverkningar och vill helst inte börja med 0,5 direkt som "ska vara" hennes dagsdos även om veterinären säger att jag ska göra så. Är lite inne i funderingarna själv att trappa ner på buttan, på morgon och kväll då hon har som lägst medicinhalt i kroppen (innan hon får mer) tycker jag ändå att hon rör sig skapligt. Visst går hon styltigt men hon är på benen och det är inga problem att få henne i rörelse. Får nog ringa min veterinär o höra.

Ja, vi räknade efter vad den här fröken har kostat på 2 månader nu och man blir ju lite kallsvettig. En del har ifrågasatt mig om det är värt det, är det inte enklare att bara ta bort? Jo, klart det skulle vara enkelt men vad är jag för djurägare om jag inte tar mitt ansvar och försöker hjälpa henne? Visst är det en hårfin gräns emellanåt men för mig personligen känns det viktigt att känna att jag gjort allt jag kunnat innan jag tar ett oåterkalleligt beslut som avlivning. Visst är jag realistisk och vet att risken finns att det här inte går vägen.

Vad ger du din för foder? Kan den tränas "som vanligt"?

Vi ger formula från AME-produkter

AME-produkter är ren lurendrejeri. Glöm dessa skräpprodukter.

Vad man bör tänka på i foderväg för en PPID-häst är följande:

Grunden är som alltid en näringsriktig och balanserad foderstat. Mineralerna ska vara i balans för att underhålla kroppsfunktioner och stödja immunförsvaret.

Eftersom PPID kataboliserar protein och bryter ner muskler så är proteininnehållet i foderstaten viktig. Ge tillräckligt men inte ett överskott av högvärdigt protein. Särskilt aminosyrorna lysin och argenin är viktiga och kan ges som tillskott även om hästens proteinbehov i övrigt är täckt.

Antioxidanter är viktiga, särskilt E-vitamin och ALCAR (Acetyl-L-carnitine). ALCAR har en positiv effekt på insulinkänsligheten och kan även lindra smärta vid laminitis/fång. ALCAR förbättrar även fettmetabolismen.

Adaptogener är örter som bl.a. har förmåga att påverka produktionen av kortisol. Jiaogulan är en adaptogen som man kan ge.

Hur kommer det sig då att hästen är hur pigg som helst och kan gå på bete.??? deras produkter kanske innehåller en del av det du beskriver?? Mycket är ju också örtbaserat.

AME-produkter är ren lurendrejeri. Glöm dessa skräpprodukter.

Vad man bör tänka på i foderväg för en PPID-häst är följande:

Grunden är som alltid en näringsriktig och balanserad foderstat. Mineralerna ska vara i balans för att underhålla kroppsfunktioner och stödja immunförsvaret.

Eftersom PPID kataboliserar protein och bryter ner muskler så är proteininnehållet i foderstaten viktig. Ge tillräckligt men inte ett överskott av högvärdigt protein. Särskilt aminosyrorna lysin och argenin är viktiga och kan ges som tillskott även om hästens proteinbehov i övrigt är täckt.

Antioxidanter är viktiga, särskilt E-vitamin och ALCAR (Acetyl-L-carnitine). ALCAR har en positiv effekt på insulinkänsligheten och kan även lindra smärta vid laminitis/fång. ALCAR förbättrar även fettmetabolismen.

Adaptogener är örter som bl.a. har förmåga att påverka produktionen av kortisol. Jiaogulan är en adaptogen som man kan ge.

Läser det du skrivit men förstår nästan inget av innebörden :confused: . Har haft en och samma häst i 18 år (en annan, ett kbl) som ätit, förutom hö såklart, betfor, halvt kg färdigfoder (granngårdens egna), mineraler, vitaminer o glukosamin och då han har funkat bra på det har jag aldrig satt mig in i alla näringsämnen, överskott/underskott, ev tillskott osv.

Vad kan jag ge henne? Hö såklart, men sen..? Är det speciella sorter, måste jag kolla hennes värden med jämna mellanrum så att hon inte kommer att drabbas av näringsbrist? Förstår ju att jag måste vara mer noga med henne då hon är sjuk men jag önskar att veterinärerna kunde ge en mer kött på benen. Det mesta om PPID och medicinering har jag läst mig till genom att plöja genom olika forum och artiklar. Vill inte testa mig fram för att se vad som funkar men risk att göra något dumt.. Om hon behöver extra protein kanske avelsfoder funkar, typ kraffts groov? Det är ju framtaget även för seniorhästar och i den kategorin faller hon ju.

Ursäkta rörigt inlägg. :(

Har du läst på Hästsverige.se om PPID?

http://www.hastsverige.se/ppid_veta.html

Jajjemän. :)
Har läst i princip allt som står att läsa, det mesta är ju om sjukdomen (hur den yttrar sig, tester osv) men nästan inget om eftervården. Det är där jag känner mig okunnig. Hur jag ska tänka ang hennes foder, kan man ge färdigfoder eller ska man köpa råvarorna och blanda själv från grunden osv.

Jag skulle passa mig för färdigfoder. Tycker alltid att det är märkliga ingredienser som inte är bra.

Min häst är IR och jag är rätt nöjd med min krubblandning av lusern, vetekli, potatisprotein, öljäst och linfröolja.

Jajjemän. :)
kan man ge färdigfoder eller ska man köpa råvarorna och blanda själv från grunden osv.

Det är egentligen inte en fråga om färdigfoder eller basfoder utan målet är att se till så att hästen får den näring den behöver. En häst med PPID har i grunden samma näringsbehov som en frisk häst med den skillnaden att en sjuk häst är mer känslig för näringsbrister i foderstaten än vad en frisk häst är. Basen i hästens foderstat är ett bra grovfoder. Tyvärr finns det alltid näringsbrister i ett grovfoder vilket gör att man måste komplettera med annat fodertillskott. För att veta vad man ska komplettera med måste man ha en analys av grovfodret. Sen kompletterar man med det som saknas i grovfodret och ser till så att mineralerna är i balans. Utöver detta finns det några speciella tillskott man kan ge en häst med PPID. Detta har jag redan skrivit om.

Problemet med färdigfoder är att man aldrig hittar något som passar till sitt grovfoder.

Kom på att jag glömde att skriva att det är bra att ge höet upphöjt så avlastar det lite för framfötterna.

Det är egentligen inte en fråga om färdigfoder eller basfoder utan målet är att se till så att hästen får den näring den behöver. En häst med PPID har i grunden samma näringsbehov som en frisk häst med den skillnaden att en sjuk häst är mer känslig för näringsbrister i foderstaten än vad en frisk häst är. Basen i hästens foderstat är ett bra grovfoder. Tyvärr finns det alltid näringsbrister i ett grovfoder vilket gör att man måste komplettera med annat fodertillskott. För att veta vad man ska komplettera med måste man ha en analys av grovfodret. Sen kompletterar man med det som saknas i grovfodret och ser till så att mineralerna är i balans. Utöver detta finns det några speciella tillskott man kan ge en häst med PPID. Detta har jag redan skrivit om.

Problemet med färdigfoder är att man aldrig hittar något som passar till sitt grovfoder.

Tack, nu är jag med igen. ;) Då ska jag så fort jag kan göra en analys på höet för att se vad vi har att jobba med och sen utgå från det, tillsätta det som saknas.

Hej, har läst denna tråden med intresse, har en fullblodsvalack 20 år som fått diagnosen PPID nu i höst. Har precis startat med medicinen (prascend 1tablett) 29/11. Han har tappat aptiten rejält och har fått klåda på båda sidor bakom skulderbladet. Kliar sönder sig om täcket tas av. Är klådan en biverkan av medicinen? När han fick diagnos togs han in från lösdrift, hade då fått en hovböld som behandlades, blev mkt bättre på boxvila (bl a mjukare i kroppen), jag misstänkte cushing/ppid. Vet ville ta andra prover, tog inte detta på allvar, bl a togs leverprov och dessa visade förhöjda levervärden. Så småningom fick jag övertalat vet till ett ACTH-test som gav värdet 15 = PPID.
Jag skulle säga att själva frånvaron av gräs/fri tillgång till hösilage gav gensvar efter bara några dagar, större gensvar än allt annat jag provat, i kombination med ett hö som förmodligen var lågt i socker. Och ja ett proteinrikt grovfoder har gett muskulatur tillbaka. Har provat att "göra vad jag kan" under 2 månader (okt-nov) innan jag provade medicinen. Han får också "fina" mineraler och tillskott, hjälper säkert lite grann de också. Han får absolut inget spannmål eller sockerhaltigt foder. Ska nu leta låg-socker-hö/hösilage.

Min mammas häst tappade också aptiten nästan helt men den kom tillbaka efter några veckor. Han fick inte klåda men stora vätskefyllda ansamlingar första veckorna mellan benen fram och bak. De minskade då till 0,5 tablett ett tag men har nu gått upp till en tablett igen och det första som hände då igen var att han tappade aptiten men den kom tillbaka efter ett litet tag.

Jag misstänker att maten smakar lite annorlunda av att de äter medicinen och därför ratar de en del foder tills de har vant sig vid smaken.. (OBS min teori) Det känns som det var precis så med mammas häst nämligen. Han vägrade äta saker han tidigare bara älskat så hon fick byta ut allt foder mot andra märken och varianter men efter ett tag ville han ha det gamla igen och nu äter han det som vanligt!
Jag vet ju när jag gick på en medicin regelbundet ett tag att maten smakade helt annorlunda men efter ett tag vande jag mig så kanske kan min teori stämma? :)

Kl

Hur mkt kostar det att göra undersökningen som krävs för PPID och IR?
Har en ponny som jag misstänker att han behöver testas. Men han är inte försäkrad så är rädd att det kommer bli jättedyrt:(

Min mammas häst tappade också aptiten nästan helt men den kom tillbaka efter några veckor. Han fick inte klåda men stora vätskefyllda ansamlingar första veckorna mellan benen fram och bak. De minskade då till 0,5 tablett ett tag men har nu gått upp till en tablett igen och det första som hände då igen var att han tappade aptiten men den kom tillbaka efter ett litet tag.

Jag misstänker att maten smakar lite annorlunda av att de äter medicinen och därför ratar de en del foder tills de har vant sig vid smaken.. (OBS min teori) Det känns som det var precis så med mammas häst nämligen. Han vägrade äta saker han tidigare bara älskat så hon fick byta ut allt foder mot andra märken och varianter men efter ett tag ville han ha det gamla igen och nu äter han det som vanligt!
Jag vet ju när jag gick på en medicin regelbundet ett tag att maten smakade helt annorlunda men efter ett tag vande jag mig så kanske kan min teori stämma? :)
Tack för svar ang aptiten. provar nu att ge en halv tablett, tyvärr tar dist vet hutlöst betalt t o m om man bara ringer honom så jag måste prova lite på egen hand. (Ska leta efter en annan vet vad det lider.) Ger det lite tid med en halv tablett (startade med en halv tablett den 3/12) men klådan kvarstår tyvärr hitintills.

Kl

Hur mkt kostar det att göra undersökningen som krävs för PPID och IR?
Har en ponny som jag misstänker att han behöver testas. Men han är inte försäkrad så är rädd att det kommer bli jättedyrt:(
Själva blodprovet (ACTH) för PPID var inte speciellt dyrt ca 300 kr om jag minns rätt. Men så ska ju vet komma ut också...

Såg att Universitetsdjursjukhuset i Uppsala nu gör ACTH-analys för häst. Det var på tiden!

Det får man nog tacka Andy Durham från Liphook Hospital och hans besök i Uppsala för.

440 kr för själva blodanalysen plus moms för ACTH, och jag gjorde test igår via distriktarna. sen är det ju några grundavgifter och sånt, men min faktura landade på knappt 1900 med en kort resa och rörelsekontroll.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 530
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 560
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 534
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka