Sv: Cushing ?
Han är 20 nu, och med facit i hand så började han visa tecken när han var 19, då han fick ett oförklarligt fånganfall mitt i vintern (var massa snö). Han visade dock inga andra tecken så vi kopplade det inte då. Tänkte att han kanske var insulinresistent, även om han alltid varit slank, så började blötlägga allt höet, tog bort kraftfodret och var försiktig med gräs osv, dvs allt man kan göra för att förhindra fång. Blev bra, och var frisk ända till i april i år då han fick ännu ett fånganfall. Vid det läget hade han även fått svullnad över ögonen, och även om han fortfarande var smal så hade han liksom blivit "burkig" och grov i kroppen (han är arab).
Detta i kombination med fång trots i princip sockerfritt foder gjorde mig helt övertygad om att han måste ha cushings, även om veterinären inte trodde det pga att han inte hade lång päls. Men lyckades tjata till mig pergolid och då äntligen började bulorna över ögonen gå tillbaka! Det var det första tydliga tecknet på att medicinen fungerade.
Viktigt att vänja in gradvis för att förhindra biverkningar, jag ökade med 25 mg var 3e dag. Hade lite pergolide veil någon dag när vi närmade oss den fulla dosen, då åt han lite dåligt och verkade låg. Gick dock snabbt över. Nu får han 1,5 mg. Kanske skulle han behöva 2 mg eg, men eftersom sjukdomen är progressiv och han verkar må bra på denna dosen så får vi hålla den ett tag, måste ha nånstans att gå sas. Veterinärer brukar nästan alltid föreskriva 1 mg till alla hästar, men det är ofta för lite, enstaka kan behöva helt upp åt 9-10 mg! Detta är i USA där pergolid inte är så dyrt, här skulle det vara omöjligt rent ekonomisk för de flesta att ge 10 mg om dagen.
Vissa veterinärer tror tyvärr också att om 1 mg inte hjälper så fungerar inte medicinen trots att blodprov och/eller symptom tydligt talar för att hästen har PPID, vilket är synd eftersom en doshöjning hade kunnat hjälpa hästen. Det krävs alltså en individuell dosanpassning, man kan inte gå efter vikt/stl. Den rätta dosen är den som kontrollerar symptomen och/eller ger normal ACTH.
Min är lagom i hullet nu, fast åt det smala hållet (vilket han som sagt alltid har varit). Han får mkt mat, ca 26 Mcal och 12-13 kg foder (fri tillgång på hö, kan variera lite hur mkt han äter). Han går ca 1 timmes promenad varje dag med skritt och trav. Han har varit glad hela tiden egt, väldigt positiv liten häst.
Det är väldigt olika hur de blir, vissa får fång som första symptom, andra lång päls, vissa dricker extremt mkt, några blir trötta och magrar. Men en häst behöver varken ha lång päls eller fång för att ha cushing/PPID.
Just det, man skall vara väldigt försiktig med alla former av stress, tex avmaskning, vaccinering etc då det finns risk att det förvärrar sjukdomen och kan leda till fång.