P

Ponnymamman

Jag är intresserad av om någon här har erfarenhet av cushing hos häst?
Jag har googlat och läst massor om det, men skulle gärna vilja få kontakt med någon som VET hur det är att ha en cushinghäst. Skulle uppskatta ett svar massvis!

Sv: Cushing ?

Jag har en häst med cushing, eller PPID som det egt heter numera. Medicinen de måste få (pergolid) har blivit väldigt dyr så det kostar en del extra.. Nu senaste fick jag Pergolid Hexal, 2600 för 100 tabletter :crazy: Skall be att få Prascend nästa gång, kostar samma men är 160 tabletter.
Höet måste ha lågt sockerinnehåll, och de får inte äta något som innehåller stärkelse eller socker, så inget kraftfoder och inga äpplen etc. Min äter hö, sockerfritt betfor och linfrökaka+linfröolja. Betar med munkorg.

Så visst, det är ju lite extra kostnader och jobb. Jag skulle aldrig köpa en häst som jag visste hade PPID. Men eftersom jag inte avlivar eller säljer mina djur bara för att de börjar bli gammla så är risken att man får en häst med PPID stor, väldigt många gammla hästar har denna sjukdom (även om många går odiagnosticerade och deras problem tillskrivs åldrande). Och då tycker jag det är supert att det finns en medicin, även om den är dyr. Man kan ju hoppas att priset sjunkar eftersom efterfrågan växer. Fattar inte varför den är så dyr här, i England kostar Prascend 140 pund! Exakt samma medicin kostar alltså 1000 kr mer här.....

För mig har det varit problematisk att min veterinär inte vet något om sjukdomen, och jag har haft svårt att få tag på medicin pga det och har fått ta reda på allt möjligt själv. Har du en duktig veterinär som kan hjälpa och råda dig är det otroligt mkt enklare!

Hej och tack för att du delat dina erfarenheter med mig!
HUr gammal är dn häst och när märkte du att den börjae få symptomen? Vilka var de allra första förändringarna som du märkte?
Jösses vilken dyr medicin då, det är ju näst intill oförskämt att de tar så mycket för något som egentligen inte är så avancerat. Men vad gör man?
Är din häst tjock eller har den magrat av?
Märkte du ngn förändring i humöret på din kompis när sjkdomen kom?

Fy din stackare, jag bombar dig med frågor men jag är ny på detta och blev jätteglad att jag hittade ngn som har erfarnehet! Naturligtvis så svarar du bara om andan faller på ;)

Han är 20 nu, och med facit i hand så började han visa tecken när han var 19, då han fick ett oförklarligt fånganfall mitt i vintern (var massa snö). Han visade dock inga andra tecken så vi kopplade det inte då. Tänkte att han kanske var insulinresistent, även om han alltid varit slank, så började blötlägga allt höet, tog bort kraftfodret och var försiktig med gräs osv, dvs allt man kan göra för att förhindra fång. Blev bra, och var frisk ända till i april i år då han fick ännu ett fånganfall. Vid det läget hade han även fått svullnad över ögonen, och även om han fortfarande var smal så hade han liksom blivit "burkig" och grov i kroppen (han är arab).

Detta i kombination med fång trots i princip sockerfritt foder gjorde mig helt övertygad om att han måste ha cushings, även om veterinären inte trodde det pga att han inte hade lång päls. Men lyckades tjata till mig pergolid och då äntligen började bulorna över ögonen gå tillbaka! Det var det första tydliga tecknet på att medicinen fungerade.

Viktigt att vänja in gradvis för att förhindra biverkningar, jag ökade med 25 mg var 3e dag. Hade lite pergolide veil någon dag när vi närmade oss den fulla dosen, då åt han lite dåligt och verkade låg. Gick dock snabbt över. Nu får han 1,5 mg. Kanske skulle han behöva 2 mg eg, men eftersom sjukdomen är progressiv och han verkar må bra på denna dosen så får vi hålla den ett tag, måste ha nånstans att gå sas. Veterinärer brukar nästan alltid föreskriva 1 mg till alla hästar, men det är ofta för lite, enstaka kan behöva helt upp åt 9-10 mg! Detta är i USA där pergolid inte är så dyrt, här skulle det vara omöjligt rent ekonomisk för de flesta att ge 10 mg om dagen.
Vissa veterinärer tror tyvärr också att om 1 mg inte hjälper så fungerar inte medicinen trots att blodprov och/eller symptom tydligt talar för att hästen har PPID, vilket är synd eftersom en doshöjning hade kunnat hjälpa hästen. Det krävs alltså en individuell dosanpassning, man kan inte gå efter vikt/stl. Den rätta dosen är den som kontrollerar symptomen och/eller ger normal ACTH.

Min är lagom i hullet nu, fast åt det smala hållet (vilket han som sagt alltid har varit). Han får mkt mat, ca 26 Mcal och 12-13 kg foder (fri tillgång på hö, kan variera lite hur mkt han äter). Han går ca 1 timmes promenad varje dag med skritt och trav. Han har varit glad hela tiden egt, väldigt positiv liten häst. :)

Det är väldigt olika hur de blir, vissa får fång som första symptom, andra lång päls, vissa dricker extremt mkt, några blir trötta och magrar. Men en häst behöver varken ha lång päls eller fång för att ha cushing/PPID.

Just det, man skall vara väldigt försiktig med alla former av stress, tex avmaskning, vaccinering etc då det finns risk att det förvärrar sjukdomen och kan leda till fång.

Kl. jag ska boka veterinären för att utreda om min häst har cushing.

Min häst har haft fång 1 gång, två år sedan, inga problem med det efteråt, kan gå på "bete" några timmar om dagen under sommaren med lång invaningsperiod. Skimmel, har svårt att fälla ut, har dock alltid haft det och alltid haft tjock och lång päls (även som unghäst - läs isbjörn!!!) och dricker inte mer än vanligt. Har ej heller fallit ur men tappat mycket muskler då vi inte kunnat motionera som vi gjorde i vår/somras.

Att min häst har tjock och lång päls kan bero på att det är en skimmel, dom har tydligen längre och har svårare att fälla enligt en veterinär jag hade ute för ett år sedan, någon som hört talas om det?

För övrigt 23 år gammal, beter sig som en unghäst och lever livet.
Tror ni det är risk för cushing? Blir så nojjig över att läsa sådana här trådar :crazy:

Tack för ett fantastiskt utförligt svar, vad intressant att läsa. Jag har aldrig hört talas om cushing innan faktiskt, men så när vi skodde vår ponny sist så tog faktiskt hovslagaren upp ämnet. Nu när jag börjar läsa om det så börjar få en klum i magen och tyckar att oroväckande många symptom stämmer.

Vår ponny är snart 19 år och har förut varit väldigt lättfödd, nu är den tunn och har tappat mycket muskler framför allt över ryggen. Ponnyn är loj och matt och ser ledsen ut. I somras fick den fång för första gången, helt oförklarligt då betet abslout var i oerfekt skick för ponnybete. Pälsen känns sträv och är matt och när ponnyn inte är klippt så har den näst intill lite lockig päls, inte överallt men på vissa ställen.
Hela intrycke av ponnyn är att den liksom inte mår riktigt bra trots alla våra omsorger om den. Den svarar liksom inte på TLC ( Tender Love Care.)

Känns det som om detta kan vara en cushingponny?

Tack snälla för era tankar!

Hej.
Nu ska inte jag vara den som drar ner stämningen, men de symtomen du beskriver var precis så som jag märkte hos barnens shettis på 21 år för 2 år sedan.

Så jag tog ut veterinär, hon hade började hamstra maten, som kollade tänderna, och skickade oss till tandläkaren här.
I det här fallet hade det gått så långt att det inte fanns något att göra.
Och hon hade Cushings, jag hade inte hört talas om det innan, men man lär så länge man lever.

Jag hoppas verkligen att det går bra för er!

Vad är mcla? Ursäkta min okunskap eller tröghet?

Hur gör du nu med bete till din häst? Med tanke på frosten, ger du frukosthö ute sen på med korg och ut på "betet" sen in i annan hage igen och samma procedur vid lunch?

Kl
Jag vill bara säga att det centaur också beskriver är ir och alla cushinghästar är inte IR även om många är det.

Hur vet man det då? Vi trodde först att det var IR men sen kom vi fram till att det var cushing men hon kanske har båda problemen egentligen då?

Blev fel, riktat till Deus.
Hur kom det sig, svarade den inte på behandlingen alls?

Senast ändrad:

Det hade ju som sagt gått så långt, att skelettet hade börjat, hur ska jag säga... Hmm, börjar om, tänderna satt löst på henne, för att det inte fanns mycket kvar som det kunde sitta fast i, för skelettet var så dåligt.
Och det var ju därför hon började hamstra.
Tandläkaren visade oss röntgenbilderna så att vi själva fick se hur det var, så det var inget att fundera på egentligen.

Jag hade ju kunnat ge henne allt foder så att hon inte skulle behöva tugga och ge smärtstillande, men för vems skull kände jag då...
Inte för att hon skulle må bättre, utan mer för min och barnens skull och det är bara fel.

Vi köpte henne väldigt väldigt billigt, för att hon var så gammal, så ingen bes gjordes vid tillfället, och därför såg vi inte det, och det här gick ju jätte fort på slutet. Hon visade ju inga symtom när vi köpte henne.

Hennes sista tid fick hon i alla fall vara med barn och bli ompysslad och pussad på och det var något som hon älskade, så jag tror att hennes sista tid i alla fall var bra:cry:

Senast ändrad:

Ja, det är som raggsock säger att de måste inte vara IR för att de har cushing, men obehandlad cushing ger IR pga det höga kortisolet. En häst vars cushing är kontrollerad med medicin KAN ha normala insulinvärden, men eftersom ACTH kan variera så tycker jag ändå att man bör behandla sin cushinghäst som om den vore IR, för säkerhets skuld.

Man kan testa och kolla insulin och glukos, men problemet är dels att ACTH som sagt kan variera på ett oförutsigbart sätt (dvs en häst om får pergolid och är kontrollerad kan bli sämre så att den inte länger är kontrollerad och då bli IR), dels så kan en häst som visar sig icke IR på en foderstat med låg NSC utveckla IR om man tror att det är grönt ljus att beta och äta havre etc. Så därför tycker jag man skall vara försiktig, har den aldrig haft fång och alltid betat så är det förmodligen okej att fortsätta men man måste vara väldigt försiktig!

Min ponnys dag ser ut såhär: frukosthö och betfor inne, annan sorts betfor inne, borstas och fixas, ut på promenad, fixas efter promenaden, ut i hage. Är det frost så blir det direkt i grushage och då får han 1/3 av lunchhöet. Annars får han beta med munkorg fram tills lunch och får då hö i grushagen.
:)

Hej! Hoppar in och lånar tråden. Jag har 134 tabletter kvar av Prascend 1mg. Har inget behov av dem längre. Bäst före datum är 201302. Pris hos veterinär är ca 2200:- Jag kan tänka mig att släppa dem för 1800:-

Min häst skulle fylla 20 när hon fick diagnosen. Hon hade alla de klassiska symptomen, drack/kissade mängder, lång päls, svullen ovan ögon, avmagring osv.
Trots det tog det ett halvår innan vi hittade en veterinär som var villig att ens ta prover, men sedan gick det fort att få medicin. På två veckors medicinering (Pergolid) syntes avsevärd skillnad, framförallt så gick svullnaden ner samt att hon började dricka/kissa normalt.
Hon levde ett tämligen normalt pensionärsliv efter det, promenadreds 4-5 dagar i veckan, gick på (magert) bete på sommaren osv.

Tyvärr fick hon, trots att hon utåt sett mådde bra, ett kraftigt försvagat immunförsvar, vilket ledde till att hon fick avlivas i juni i år pga något så simpelt som en hovböld som vägrade läka ut (med operation och 3 månaders boxvila var chansen 50% att hon skulle bli återställd), men jag ser det ändå som att hon fick två år extra tack vara medicineringen.

Hittade en bild, två månader före medicinstart och två månader efter:

Nessie+100404.jpg

(Hon hann alltså tappa ännu mer, men jag kunde inte ens fota det...)

Hej
Är osäker på om detta är rätt forum men jag provar
Har haft en häst med cushing i fem år som jag nu blev tvungen att ta bort.
Har därför ett 60-tal tabletter Prascend 1 mg kvar som jag undrar om någon vill köpa till ett lite billigare pris än apoteket förstås. Bra för miljön om inte annat.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla bukefalister. Jag har precis fått reda på att min ena har gräsallergi. Han kan vara allergisk mot följande ( en eller alla)...
Svar
18
· Visningar
532
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 953
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
408
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?