curshing syndrom

T

tatta

Har ett äldre islandssto som enligt vetrinären kan ha curshing syndrom nån som vet nåt om behandling och liknande.just nu mår hon bra

Sv: curshing syndrom

Var inte det ett litet onödigt svar? Det är inte alltid så lätt att ställa de rätta frågorna när man kanske precis har fått reda på ngt av en veterinär.

Till ts
Så här har jag förstått det med Cushing:
Man brukar ta blodprover för att konstatera att hästen har Cushing. Sedan finns det medicin som den ska äta resten av livet. Det är inte en sjukdom som den blir bra ifrån. Men medicinerna ska göra så att hästen kan leva normalt ändå. Det är en ovanlig sjukdom som man säkert bör ta på allvar. Det bästa är troligen att se till att testa hästen så snart som möjligt. Jag tror inte att proverna är tillförlitliga på hösten pga ändrade hormonhalter pga årstiden.

Men som sagt. Det är en ovanlig sjukdom och det är ju inte helt säkert att din häst har den. Men det är viktigt att kolla upp det. En av följdsjukdomarna eller vad man ska kalla det är fång.
Ring till veterinären på måndag och fråga.

Det finns en del bra trådar om detta här på forumet om du använder sökfumktionen och söker på Cushing syndrom (eller bara cushing).

Så speciellt ovanlig är sjukdomen inte . Det kanske är så att man nu för tiden kännner till den mkt bättre och därmed får fler hästar rätt diagnos. För 20 år sedan var det knappt någon som visste vad det var.

Om du använder sökfunktionen finns flera trådar med många bra svar. :idea:

Men som sagt. Det är en ovanlig sjukdom och det är ju inte helt säkert att din häst har den. Men det är viktigt att kolla upp det. En av följdsjukdomarna eller vad man ska kalla det är fång.
Ring till veterinären på måndag och fråga.

Nej den är inte ovanlig men man har inte vetat vad det var och man har bara sett de olika symtomen hos äldre hästar. Det kan variera ang symtomen eftersom sjukdomen drabbar bla ämnesomsättningen som i sin tur ger olika symtom.
Jag hade ingen aning om vad det var när min gamla häst fick det, och det jag visste handlade om äldre ponnyer, men inte att andra raser fick det. Men så är det ju. Många äldre hästar får det. Men det är inte alltid man kopplar alla symtom rätt.

TS
Cushing är en tumör på hypofysen som ger en rad symtom. Några är allvarliga, som tex återkommande fång. När en häst får de olika symtomen är väldigt olika. Det handlar om hudproblem, ögonproblem, fång, fettdepåer, onormal päls osv och symtomen kan komma ett och ett och det är inte alltid man kopplar helheten. Du kan som sagt söka efter de trådar som finns. Det finns medicin som dämpar symtomen, bota går inte. Men alla hästar svarar inte heller på medicinen.

Senast ändrad av en moderator:

Det var en bra tråd!

Här är en annan som också är bra;

http://www.safergrass.org/articles/ircushing.html

Till TS, det är riskfyllt att spruta hästen med detta medel som man har till Cushingtestet. Om hästen fångbehandlas så skall man inte göra det eftersom det är cortison i det. Min häst fick sin medicin ändå (tack vare tips ifrån Axel här på Buke). Om hästen inte har Cushing så gör den ingen skada. Allt enl den veterinär på Strömsholm som kan det här.
Eftersom insulinresistans och Cushing kan blandas ihop så har jag för säkerhets skull även ställt hästen på ett speciellt dietfoder som du kan läsa mer om här:

http://www.hippolyt.se/menuSV.htm

Du kan även ringa till deras veterinärer i Danmark (2 st) och få en foderstat till just din häst.

nej den är faktisk rätt vanlig, ju äldre hästen blir ju vanligare blir sjukdomen. allt sånt som man tidigare bara trodde berodde på ålder (som tex lång päls och ändringar i kroppen) är symptom på just cushings. att unga hästar får det är dock ovanligt.

en rätt intressant teori är att gammla hästar utvecklar cushings för att självmedicinera sig. dom flesta äldre hästar har pålagringar och andra ledproblem, och överproduktionen av kortisol fungerar som naturligt inflammationsdämpande.

Den teorin låter väldigt flummig, med tanke på att även människor får cushing och då kan det vara fråga om yngre friska individer, symtomen är delvis samma dock (olika rubbningar och skör hud osv) . Det är en tumör helt enkelt, oftast i hypofysen men någon gång i binjuren, men det är ovanligt.

Det rubbar balansen på en massa sätt. Dessutom får hästen ofta en rad andra problem som infektioner så det verkar väl lite långsökt att naturen tar bort ett lidande men skapar andra som inte är roligare:confused: Jag menar hur korkad får naturen vara, lindrar inflammationer men ger fång:angel: Vems är den teorin?

Fast jag har nog förstått det som att det är två ganska så olika sjukdomar för människor och för hästar.

Hos hästen är det frågan om en förstoring av hypofysen ofta av en okänd anledning. Det är alltså oftast inte ngn tumör.

Men hypofysens funktioner påverkas och kan då störa produktionen av flera olika hormoner bla kortisol och ofta även insulin.

Referens Chris Pollits långa fångrapport Equine Laminitis Current concepts

Hur pass vanlig denna sjukdom är beror naturligtvis på vad man menar med vanlig det är ändå ett ganska relativt begrepp i alla fall för mig.

Liknande trådar

Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 146
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar