css hjälp

En annan sak jag tyckte var konstigt med sidan var att om man hade adressen med knows.it så fanns menyn kvar hela tiden vilken länk man än tryckte på. Men om man använder teliaadressen så öppnas alla länkarna över hela sidan... Ska det vara så?
 
Det står iofs att kant-effekter (css) inte visas i dreamweaver, men det fungerar ju inte när jag laddade upp filen heller...
Ladda upp ett exempel på en sida så vi kan få se den och titta på koden!

Men gå in och kolla hur länkarna under "nyheter" ser ut! EN är i fetstil, medan resten är i vanlig! :confused: Jag kan inte se vad i koden som gör att den blir fet? :confused:
Vilka menar du? Såhär ser det ut för mig (hover på länken kattungar). Alla länkarna är alltså fetstil.

/Erica
 
Konstigt. För mig så var endast "planer" fetstil först. Sen testade jag att gå ut från sidan och tillbaka igen, då var ingen fetstil längre. Men ni säger att det är det för er alltså... :confused:

Saken är den att jag har ju kvar den interna css-koden som jag hade innan inom <head> taggarna. Dvs den som anger hover-färgen och ingen underlinje etc. Men tar jag bort den så fungerar inte det jag angett i den externa css-mallen. Men nu så har jag alltså både och, kanske är det så att olika webläsare prioriterar olika. Min verkar ju prioritera den interna css:en, eftersom jag inte kan se länkarna i fetstil, men era verkar ju gå efter den externa mallen, för där har jag angett länkarna i fetstil... Men som jag har lärt mig så prioriteras alltid den interna för den externa... :confused:

Nu har jag laddat upp main.htm med <table class="tabell3">.

http://dragonfire.knows.it
 
Jag förstår inte riktigt hur du menar? För mig är det ingen skillnad, oavsett vilken adress jag använder...
 
När jag har adressen med knows.it så fungerar allting bra, men när jag använder teliaadressen så är det som om alla länkar i menyn har med en target="_top", de öpnnas alltså ensamma i fönstret.
Men det ser ju inte ut att vara nå konstigt med koden. Jag kan kolla igen från en annan dator...

Nån annan som det är likadant för?
http://w1.155.telia.com/~u15522416/
 
Konstigt! Så blir det inte för mig...
Det är ingen annan som nämnt det innan heller. Fast jag tror iofs de flesta använder knows.it-adressen...
 
Nån annan som det är likadant för?
Nej, faktiskt inte... Funkar bra!

Provade att titta på sidan i Mozilla. Där var första "kattungarna" och "bebisgalleriet" fetstil, men "planer" och andra "kattungarna" var vanliga och blev ljuslila vid hover. De första två ändrades inget alls vid hover.

Ta bort all intern css och kör bara med den externa! Varför ha kvar det interna?

/Erica
 
Äh, nu när jag sitter på den andra datorn så fungerar det utmärkt. Måste vara nåt mystiskt med den andra...

Kollade lite på style.css och såhär långt har jag kommit fram till att du har missat en } i a:active...
I body ser det ut såhär: color: #000000scrollbar-3d-light-color: #ffffff
 
För att om jag tar bort den så fungerar det inte... Jag trodde ju att jag skulle kunna ta bort allt sånt när jag länkade till den externa, men eftersom jag inte får det att funka så får jag ha kvar den interna.
 
Äh, nu är jag trött på css. Ingen verkar ju kunna komma på vad jag gör för fel, så jag kommer väl aldrig få det att funka... :mad:
Det blir väl till att återgå till gammal hedrlig html. :smirk:
Nästa sida jag gör kanske jag vågar mig på css igen, men den här sidan verkar inte vilja alls...
 
Nu vet jag inte riktigt vad du är ute efter, men jag fick en ram runt "huvudinnehållet" på main.htm om jag skrev

.tabell3 {
background-attachment : fixed;
background-image : url(bilder/bakgrundsbild2.jpg);
background-repeat : no-repeat;
border : 2px solid;
border-color: #800080;

}

i style.css

-- Men det kanske är på någon annan av tabellerna du vill ha border på? 1:an antar jag, men den ser jag inte att du har använt i main.htm
 
Hmm, jag testade att köra mitt css-dokument, men jag kan inte säga att jag fattade så mycket av vad de menade?

Vad betyder egentligen det här:

Line: 0 Context : a:active
Property a doesn't exist : visited

(Vilken är det som är fel? a:active eller visited?)

Line: 0 Context : a:active
Parse Error - { color:#000000; font-size: 13px; font-family: Verdana, Tahoma, Helvetica; font-weight: bold; text-decoration: none; }

(Och vad är det här som är fel?? Vad betyder Parse?)

Line : 0 font-family: You are encouraged to offer a generic family as a last alternative

(Va?)

Jag trodde jag var rätt bra på engelska, men här fattar jag inte... :confused:

Dessutom säger den att en massa färger inte finns, som #FFFFFF, vilket ju är helt vanlig vit. :confused:

Och de som jag har haft problem med, dvs .tabell-classerna, var ju korrekta...
 
Jag vill ha en kant runt den tabell som huvudinnehållet står i (Välkommen till S*Dragonfire, jag som har uppfödningen heter...)
Men det gick ju inte! Och inte blev det någon bakgrundsbild heller, när jag angav det i css:en...
 
Det är visited som är fel. Det ska vara a:visited. :)

Generic = "allmän", t.ex. times eller courier.

Parse = analysera. Testa mellanslag mellan color: och #000000
 

Liknande trådar

B
IT & mobiler Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå eller hitta bra exempel på hur man positionerar element i CSS. Jag tyckte mig följa ett bra...
Svar
8
· Visningar
1 247
Senast: nidron
·
IT & mobiler Håller på att bygga en sida baserad på templates istället för frames. Det funkar bra, förutom att jag vill ha en färg på länkarna i...
Svar
2
· Visningar
799
Senast: Spider84
·
IT & mobiler Skulle behöva hjälp med css... Jag vill ha streckad kant i en tabell, och då på alla linjer mellan cellerna i tabellen, inte bara på...
Svar
2
· Visningar
737
Senast: loveponies
·
IT & mobiler Sitter och pular med ett nytt upplägg på en av sidorna. Jag är nybörjare på css, so be gentle ;) http://w1.858.telia.com/~u85811929/...
Svar
19
· Visningar
1 250
Senast: Cheeserica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp