Cruising... The neverending story.. *suckar*

Grängesberg

Trådstartare
Ja..

Crussidullen hade ju ÄNTLIGEN gått och blivit ganska ok efter att ha fått sina PG på.
Han har gått att börja skritta igång, dock så har det blivit ordentligt med vinterväder, massor med snö, uppåt metern snart!

Det är då inget läga att anstränga honom mer än det han går i hagen, tar det säkra före det osäkra med denna olycksaliga ponny.(som numera inte alls är ponny utan har växt en bra bit på gamla dagar..)

Han har alltså gått i hagen för det mesta sedan jul och för några veckor sedan så skulle han skos om, vilket resulterade i en blockhalt häst! Han kunde inte ta ett steg och var hur varm som helst i båda fram! Tryck hade skapats och sömmar togs ur.

Då blev det bättre, men inte helt bra! Hältan flyttade till vänster ben och efter en vecka så kom hovis ut för att ta av och se vad som hänt!

Det visade sig att plattan var ganska spröd och hade gått sönder lite i kanterna, vi la dubbel sula på båda fram nu, alltså en urklippt sula under pg-plattan för att få upp den från strålen.

Hovis hade sista skoningen tagit lite mer på fossingarna än vanligt och antagligen var det därför som han var öm och behövde mer sula, det blev för platt.

I alla fall så vart det mycket bättre! Efter ett par dagar vart det helt bra igen och jag andades ut..

MEN

Cruising är ju inte sen att hitta på grejer!

I onsdags var jag hemma från mitt jobb, har öroninflammation och var allmänt febrig och dålig, låg på soffan och studerade något os moment.
Går förbi vardagsrumsfönstret och slänger en blick ut, vad få man se!!!

Jo, Cruss har brytit sig ur hagen! Står och käftar med min farbror Ryan vid dennes insläpp till hagen!
Men skit också! På med snowjoggings, mössa och jacka, skriker åt sambon att han ska kuta ut till hagen för att greppa Crusse så springer jag ner för att hämta grimman.. Vilket han gör och Crusse låter sig villigt fångas!

Han ser så där oförskämt glad ut som han alltid gör. Han har haft av flera stolpar, tyvärr så biter han på dom och i den kyla som var så hade flera spruckit!

Nåväl, vi lagar staketet och släpper in banditen.
Sen får vi se vad han hållt på med!
Han har haft hur roligt som helst! :eek: Rejsat runt överallt i trädgården, i skogen, ut på vägen, ja, det var spår överallt! Han har galopperat i den djupa snön och hoppat över våra snyggt skottade vallar.. allt såg ut som ett slagfält!

Han måste ha vart ute en bra stund för alla dessa spår gör man inte på några minuter.. Han var såklart dyngsvettig under täcket, vilket närapå hade torkat så han hade vart ute ganska länge.

Självklart så var han morgonen efter stel som en pinne, halt på vänster fram. Men en sådan här resa i djup snö kan nog sätta stelhet i även en vältränad häst antar jag.

Han har successivt blivit bättre under veckan och när man tar in från hagen så går han helt normalt! Det är på morgonen som han är stel.

Ja, denna Crusse.. han är ju lite som han vill han. Ska jag någonsin få ha honom helt frisk!? Jag menar.. Är han inte dålig, då gör han sig dålig!
 
Sv: Cruising... The neverending story.. *suckar*

Kan inte låta bli att skratta när jag ser framför mej hur han har rusat runt överallt och haft roligt :rofl: :rofl: :rofl: :devil:

Livsgnista saknar han i alla fall inte...:love:
 
Sv: Cruising... The neverending story.. *suckar*

:eek: :eek:
Ja du, jag säger som många ggr förr, han skulle ha en vadderad tub runt hela kroppen! :smirk:

Men denna hälta låter inte så farlig, jag tycker det låter som om han är ömfotad eftersom han ju tom behövde TVÅ sulor för att bli ohalt efter skoningen.
Just detta med häst som hoppar på tre ben pga pyyyyyttelitet märke efter skoning med resultat sula med hål i + en vanlig, det har ju även min pålle råkat ut för.

Är han ohalt nu? Håller tummarna!
 
Sv: Cruising... The neverending story.. *suckar*

Grängesberg skrev:
Ja..

Han ser så där oförskämt glad ut som han alltid gör. Han har haft av flera stolpar, tyvärr så biter han på dom och i den kyla som var så hade flera spruckit!

Nåväl, vi lagar staketet och släpper in banditen.
Sen får vi se vad han hållt på med!
Han har haft hur roligt som helst! :eek: Rejsat runt överallt i trädgården, i skogen, ut på vägen, ja, det var spår överallt! Han har galopperat i den djupa snön och hoppat över våra snyggt skottade vallar.. allt såg ut som ett slagfält!

Han måste ha vart ute en bra stund för alla dessa spår gör man inte på några minuter.. Han var såklart dyngsvettig under täcket, vilket närapå hade torkat så han hade vart ute ganska länge.
QUOTE]

Kunde inte låta bli att skratta när jag läste ditt inlägg. Snacka om att hästen roat sig själv :D

Inte alls konstigt att han var stel efteråt. Han måste ju ha värsta träningsvärken. Galoppera i meterdjup snö är ju oerhört ansträngande - även för en mer vältränad kuse.

Hoppas han är på bättringsvägen nu!

/Lizzie
 
Sv: Cruising... The neverending story.. *suckar*

palle skrev:
Livsgnista saknar han i alla fall inte...:love:

Nej, sannerligen inte!
Han har alltid glimten i ögat.Busar ofta till det, på gott och ont.

Hans höjdpunkt på dagen är när han ska ledas in från hagen.
Då krullar han ihop halsen och spänner sina muskler, piper och taktar fram. HAN är minsann INTE dålig tycker han.

Han är ganska gullig.. :love:

Fast han är stark och det vet han om. Han kan göra rejäla luftsprång när man leder honom, alltid i samband med ett skrik! Han har sådan livsglädje denna kille och det är nog det som räddat honom. För med de problem han haft under åren så är det ett under att han är vid liv.

Men vi kämpar på..

Rapport för dagen är halt v fram.. igen, lite mer stelhalt än halthalt! ;)

Igår var han helt fräsch och kall i alla fötter på kvällen..
 
Sv: Cruising... The neverending story.. *suckar*

AnnaKarinA skrev:
Vilken buse! Hoppas han ska bli ohalt snart! :)

Ja.. det hoppas jag också! Han är en härlig individ..

En frisk Cruss vore en drömhäst för många!

cruss050924.JPG
 
Sv: Cruising... The neverending story.. *suckar*

kopparberg skrev:
:eek: :eek:
Ja du, jag säger som många ggr förr, han skulle ha en vadderad tub runt hela kroppen! :smirk:

Men denna hälta låter inte så farlig, jag tycker det låter som om han är ömfotad eftersom han ju tom behövde TVÅ sulor för att bli ohalt efter skoningen.
Just detta med häst som hoppar på tre ben pga pyyyyyttelitet märke efter skoning med resultat sula med hål i + en vanlig, det har ju även min pålle råkat ut för.

Är han ohalt nu? Håller tummarna!

Ja.. du kanske kan uppfinna något? :idea:
Kan man tillverka en sparkdräkt av skumgummi kanske? :rofl:

Hade jag svarat igår så hade svaret vart.. ohalt!
MEN nu är det ju nydag.. halt v fram!

Dock så härjade han i hagen som fan igår.. han har ju en tendens att göra det när han känner sig bra. Just nu så står han och leker snöig giraff.. han äter grankvistar som är högt upp.. För varje tugga så får han en dusch av snö över sig! Han älskar det..
 
Sv: Cruising... The neverending story.. *suckar*

lizzie skrev:
Kunde inte låta bli att skratta när jag läste ditt inlägg. Snacka om att hästen roat sig själv :D

Inte alls konstigt att han var stel efteråt. Han måste ju ha värsta träningsvärken. Galoppera i meterdjup snö är ju oerhört ansträngande - även för en mer vältränad kuse.

Hoppas han är på bättringsvägen nu!

/Lizzie

Jo, han har haft det kalaskul.. hans hagkompis stannade dock kvar i hagen. Han stod bara och tittade ner på elbanden som var demolerade.. Rymde inte alls.. En snäll häst..
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 991
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Strax efter unghästens inridning börjat blev han diffust halt och först hade jag en veterinär ute som konstaterade dubbel...
2
Svar
32
· Visningar
4 894
Senast: Glimm
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 485
Senast: skuggi
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 304
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp