Creepfeeder

Nafayette

Trådstartare
Skall bygga ett par sådana.
Någon som har "praktiska" förslag och erfarenheter på vad som fungerar och inte?

Dom skall stå ute i två olika beteshagar.

AM

Sv: Creepfeeder

Har inga bra tips utseendemässigt, men det är mycket praktiskt att bygga den med någon sorts grind så att man få ut påhittiga ston som lyckats åla sig in (talar av egen erfarenhet ;) ...). De vi har är för kalvar och är egentligen för låga för fölen, men de är byggda med smala och låga öppningar och ganska stora så att inte långhalsade kossor och ston ska nå in till maten.
Flera öppningar ska det vara så att föl av lägre rang har en utväg när en elak kompis kommer in.
Bara att börja :idea: uppfinna.

Senast ändrad:

Vi har använt oss av creepfeeding en höst. Det var tänkt att fungera hela vintern, då våra hästar går på lösdrift, men småttingarna växte så rejält att om vi vidgat öppningarna tillräckligt skulle de vuxna också kunna ta (läs knäa) sig in.

Därför gjorde vi istället en mathage med grindöppnare. Det tog inte mer än 3 dagar så fattade fölen att de skulle springa in till sin mat när jag öppnade grinden och de vuxna visste att de fick sin mat i befintliga hagen. Fölen/unghästarna kunde nu äta sin kraftigare mat i lugn och ro och betydligt längre tid än de vuxna. Grindtimern öppnade så de blev ihopsläppta igen efter lämplig tid.

Creepfeedingen fungerade bra så länge fölen var små. Vi gjorde den 6-kantig så det inte fanns några skarpa hörn att bli inträngd i och hade öppningar på två motsatta sidor.
Jag har ingen egen bild på det vi byggde en gång, men detta liknar väldigt mycket.
creep.jpg

Men är det inte risk att man skaffar sig en massa små "snickare"..
Ser riktigt hur dom små svarvar träribborna.

Någon annan som har bilder??

AM

Kolla in på våran hemsida, där har jag en gammal bild på en fungerande creepfeeding.
Det räcker att göra en fyrkantig hage med understa ribban i höjd med fölens mankhöjd. Inne i hagen (som kanske är 6*6 m2) har man en krubba. Vi kör med ett 200-literfat som är fyllt med sten, och har locket nedsänkt ett par dm.
Det går snabbt att slå upp denna, 8 stolpar och lite brädor på tvären...
Första året provade vi en variant som var stängd, som på den bilden innan. Fölen gick i i öppningarna, tror vi hade 2 eller fyra. Sen fick dom vild panik när de märkte att de hade staket mellan sig och morsan, och hittade inte ut, utan kastade sig på staketet. Inte bra.

Johorå.. Har smygit på din hemsida och tittat..
Bilden var lite otydlig.. Men nu har jag ju fått en bra beskrivning av dig. :bow:

Nu ska ju märrarna snart hem, vaccineringar och sånt.
Men.. Kanske kommer på studiebesök om jag får.. :)

AM

CK skrev:
Kolla in på våran hemsida, där har jag en gammal bild på en fungerande creepfeeding.
Det räcker att göra en fyrkantig hage med understa ribban i höjd med fölens mankhöjd. Inne i hagen (som kanske är 6*6 m2) har man en krubba. Vi kör med ett 200-literfat som är fyllt med sten, och har locket nedsänkt ett par dm.
Det går snabbt att slå upp denna, 8 stolpar och lite brädor på tvären...
Första året provade vi en variant som var stängd, som på den bilden innan. Fölen gick i i öppningarna, tror vi hade 2 eller fyra. Sen fick dom vild panik när de märkte att de hade staket mellan sig och morsan, och hittade inte ut, utan kastade sig på staketet. Inte bra.
Funkar en sån enkel anordning är det ju praktiskt. Men definitivt inte hos oss. Vi började just med den modellen. Det heter ju creepfeeder och det var precis vad de vuxna gjorde - kröp in och åt alltså, alla utom en. Sen stod dom där som fån och fattade inte att de också måste krypa för att komma ut :D Vi fick raskt bygga om creepfeedingen. Islandsföl kanske är mer coola, ingen panik här inte för att komma ut till morsan, dom kunde t.o.m. lägga sig att sova där inne ibland.

Tänkte samma sak, det beror nog på vilken ras man bygger för. Vi har under åren bara haft ett sto som ålade sig under, och hon blev förpassad till en annan hage.

:rofl: :rofl:
Herregud säger jag bara.
Jag riktigt ser hur dom smällfeta tanterna kryper efter marknivån för att komma åt bäbismaten.. :rofl:

Det måste nog byggas av rejält virke.. :idea:

AM

He, he :D :D Det ser otroligt roligt ut kan jag lova :rofl: Vi smög på våra för att få se hur de egentligen betedde sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
546
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 062
Senast: Lavinia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
357
Senast: Cactus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama