Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, och det säger man fortfarande inte att de är. Men, som sagt, vem vet hur läget är om ett fåtal månader?
jag tror inte att just den biten kommer förändras särskilt mycket.
Däremot är det ju viktigare än någonsin - och har varit viktigt hela tiden - att barnen hålls hemma när de har symptom. Det har jag förstått att det slarvas en hel del med.

I min region har flera förskolor stängt pga mkt smitta, både barn och personal. Smittan hos mindre barn (förskola, lågstadie) ökar.
I Sverige testar man väl inte barn under 6år så då är det väl svårt att veta?
Ja, precis. Det är det jag är rädd för, dvs att mörkertalet kan vara högt nu med den nya brittiska varianten.... :(

För mig som jobbar på förskola blev jag ju inte jätteglad när jag läste en artikel som publicerades på DN idag. Där stod det bland annat att:

"Barn och unga som smittats av covid-19 fortsätter att öka och nästan var femte smittad är nu 19 år eller yngre.
Det hänger ihop med att den brittiska och mer smittsamma virusvarianten dominerar i många regioner."

Det känns lite olustigt faktiskt.
Och samtidigt finns det folk och ungdomar/tonåringar som anser att unga blir ju faktiskt inte alls speciellt sjuka ändå så det är ju inte så allvarligt, så visst kan man ha korridorsfester! Och leva som vanligt. Och smitta varandra som smittar andra, som smittar yngre och äldre och hoppsan, plötsligt har smittan även nått folk som faktiskt BLIR rejält sjuka, och FORT går det, av vad jag har förstått.

Sjukt.

Jag stör mig lätt på dessa grupper av tonåringar som träffas i köpcentrumet nära mitt jobb. Jag fattar att de kanske pluggat på distans och äntligen får träffa sina kompisar, men kom igen. Träffas åtminstone utomhus och inte på närmsta McD!

Och samtidigt finns det folk och ungdomar/tonåringar som anser att unga blir ju faktiskt inte alls speciellt sjuka ändå så det är ju inte så allvarligt, så visst kan man ha korridorsfester! Och leva som vanligt. Och smitta varandra som smittar andra, som smittar yngre och äldre och hoppsan, plötsligt har smittan även nått folk som faktiskt BLIR rejält sjuka, och FORT går det, av vad jag har förstått.

Sjukt.

Vi ska ju inte glömma att en hel del av de som pluggar jobbar extra. T ex inom ... vården.

Det oavsett så behöver de laga mat och på den korridor jag bodde fick man inte ha kokplatta på rummet pga brandsäkerheten. Så man träffas oundvikligen.

Arbetsplatser har lyckats lösa det med att ingen får äta i gemensamma utrymmen (äta inne på sitt kontor) och tider för när en kan vistas i köket. Ja, det blir lite bökigare men det är faktiskt ett exceptionellt läge med pandemin. Alternativet är ju att återgå till tömda studentstäder och distansundervisning till 100 %.

Arbetsplatser har lyckats lösa det med att ingen får äta i gemensamma utrymmen (äta inne på sitt kontor) och tider för när en kan vistas i köket. Ja, det blir lite bökigare men det är faktiskt ett exceptionellt läge med pandemin. Alternativet är ju att återgå till tömda studentstäder och distansundervisning till 100 %.

Du glömmer att det är deras hem. Korridoren är inte deras arbetsplats.

Det kanske inte är så farligt för de unga personerna, men för alla som de sprider smittan vidare till.

Men de som får smittan då? sett ute i fria samhället, de måste väl få den för att de är för nära smittade? och är oskyddade? mao om alla håller avstånd till en smittad som inte är sjuk men som kan smitta så sprids ju inte smittan ändå?

Eller också så smittar det lite hipp som happ och de som är mottagliga och inte är helisolerade kommer få det ändå.

Men de som får smittan då? sett ute i fria samhället, de måste väl få den för att de är för nära smittade? och är oskyddade? mao om alla håller avstånd till en smittad som inte är sjuk men som kan smitta så sprids ju inte smittan ändå?

Eller också så smittar det lite hipp som happ och de som är mottagliga och inte är helisolerade kommer få det ändå.
Det finns ju massor av tillfällen som man måste vara nära/det är svårt att hålla avstånd och oskyddad, oavsett om man vill eller inte, tex vid vårdbesök. En fest är liksom inget måste.

Man kan ju tycka att det allra mest bästa vore väl att alla försökte se till att smitta inte fördes vidare ute i samhället, inte bara gruppen 'friska' bland grupperna 'friska' och 'smittad som inte är sjuk'.

Kanske inte, men artikeln diskuterar både förskolor och skolor. Det var ju inte länge sedan som små barn knappt ansågs kunna bli smittade alls, så vem vet hur läget är om en månad, tre månader, sex månader? I samma artikel ges siffror för region Halland:

"Nästan 600 barn i åldrarna 0–9 har konstaterats vara smittade i regionen. I åldrarna 10–19 är de så många som 3.672 smittade av totalt 26.000 i samtliga åldrar."

Jag visste inte ens att man hade börjat testa barn under sex år, så siffran är kanske rent utav i underkant?
Man har ju sett att andel smittade hos lärare och förskolelärare inte är högre än andra grupper som måste jobba på plats. Jag tror inte du behöver vara så orolig sålänge din arbetsplats har vettiga smittskyddsrutiner.

Och de kan göra ett schema så att alla inte lagar mat samtidigt.

Jag säger så här: Det är en grupp människor som bor ihop i ett annat typ av boende än det traditionella. Många studenter studerar långt från hemorten och ensamhushåll får umgås med några andra som inte tillhör hushållet. Jag ser inga problem i att de som bor på samma korridor umgås. Under förutsättning att de pluggar på distans och är försiktiga i övrigt. Självklart ska inga fester mellan korridorer ske.

Jag säger så här: Det är en grupp människor som bor ihop i ett annat typ av boende än det traditionella. Många studenter studerar långt från hemorten och ensamhushåll får umgås med några andra som inte tillhör hushållet. Jag ser inga problem i att de som bor på samma korridor umgås. Under förutsättning att de pluggar på distans och är försiktiga i övrigt. Självklart ska inga fester mellan korridorer ske.
Ja vi tycker uppenbart olika.

Man har ju sett att andel smittade hos lärare och förskolelärare inte är högre än andra grupper som måste jobba på plats. Jag tror inte du behöver vara så orolig sålänge din arbetsplats har vettiga smittskyddsrutiner.
Fast allt man har tittat på var väl FÖRE den brittiska mutationen fick fäste? Om det nu är så att fler barn blir sjuka av denna variant, så kanske allt ändras?

Fast allt man har tittat på var väl FÖRE den brittiska mutationen fick fäste? Om det nu är så att fler barn blir sjuka av denna variant, så kanske allt ändras?
Sa är det här, här har barn "alltid" testats och det är nu senaste veckorna man ser en ökning hos mindre barn. Som tur är blir dom sällan allvarligt sjuka men det finns funderingar pa om den brittiska och sydafrikanska varianten smittar barn lättare.

Och igen: det är pandemi. Alla måste göra vad som krävs för att stoppa smittan och belastningen på vården. Hemma spritar jag, tänker på vilka som kommer in var etc. Vi har inte riktigt råd med de bekvämligheter och fasoner vi har haft utan pandemi.

Spritar du när du bara är hemma? Jag tvättar händerna med varmt vatten och tvål när jag kommer hem och sen vid alla de vanliga tillfällena. Jag går inte runt och spritar händerna hemma. Tvål och vatten funkar lika bra mot viruset.

Bekvämligheter och fasoner? Korridoren är deras hem! Inkl. köket där de måste vara för att laga sin mat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka