Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr lite tråkiga nyheter idag:
"Den mutation av coronaviruset som först upptäcktes i Storbritannien för några veckor tycks vara något dödligare, enligt brittisk bedömning.

Mutationen sprids snabbare och bedöms vara omkring 30 procent mer dödlig, meddelar myndighetsföreträdare och premiärminister Boris Johnson vid en presskonferens, enligt brittiska medier. Men de tillägger att vaccinen som används verkar skydda även mot mutationen." www.sydsvenskan.se

Tråkigt om det stämmer, eftersom det ska vara så mycket mer smittsamt än den väldigt smittsamma ursprungliga varianten.

Tyvärr lite tråkiga nyheter idag:
"Den mutation av coronaviruset som först upptäcktes i Storbritannien för några veckor tycks vara något dödligare, enligt brittisk bedömning.

Mutationen sprids snabbare och bedöms vara omkring 30 procent mer dödlig, meddelar myndighetsföreträdare och premiärminister Boris Johnson vid en presskonferens, enligt brittiska medier. Men de tillägger att vaccinen som används verkar skydda även mot mutationen." www.sydsvenskan.se

Tråkigt om det stämmer, eftersom det ska vara så mycket mer smittsamt än den väldigt smittsamma ursprungliga varianten.
Det är egentligen otroligt hur smittsamt corona-viruset är..... :( Vi har nästan "utrotat" magsjuka och säsongsinfluensa (vilket jag antar betyder att människor faktiskt till stor del följer restriktionerna), men corona sprids ändå..... O_o

De män som jag sett som oftare bär munskydd är välklädda med välpassade kläder som är hela och rena. De är välvårdade. De jag sett som oftast inte bär munskydd har jobbat på tex Samhall, andra arbeten med arbetskläder, går i mjukiskläder som är ovårdade, långt ovårdat och otvättat hår osv.

Jag vet många "ovårdade" personer med höga befattningar, med mjukisbyxor på arbetet osv.
Och bara för att man jobbar på samhall behöver man inte vara lågutbildad...
Hur man sköter sin hygien har inte heller med utbildning att göra.... Jag skulle nog kunna sträcka mig att de som är högt utbildade hellre åker bil, det gör iallafall de jag känner som har bra jobb.
De som hinner piffa sig för mycket har för mycket fritid 😉

Jag vet många "ovårdade" personer med höga befattningar, med mjukisbyxor på arbetet osv.
Hur man sköter sin hygien har inte heller med utbildning att göra.... Jag skulle nog kunna sträcka mig att de som är högt utbildade hellre åker bil, det gör iallafall de jag känner som har bra jobb.
Tja, själv samlar jag på högskolepoäng och sitter här med sorgkantade naglar, oklippt hår och mjukis byxor

Absolut. Du har rätt.

Tja, själv samlar jag på högskolepoäng och sitter här med sorgkantade naglar, oklippt hår och mjukis byxor
Är man tillräckligt duktig och på rätt plats, med en udda kompetens så kan det vara så att eventuell arbetsgivare ser lite igenom fingrarna över hur ofta man tvättar håret ;) och annat...
Har mött ett antal "servicetekniker“ som inte gjort något annat än grymtar när man pratar med de, men jobba har de kunnat, bra har det blivit och vi som stått och tittat på har kliat oss i huvudet och inte fattat någonting 😅

Pandemrix var ingen rolig historia och det var inte bara narkolepsi som var en biverkning utan det var även folk som dog av vaccinationen och de som fick svåra allergiska chocker (vilket ju även visat sig med nuvarande covid-vacciner) med mera.

At the end of November 2009, manufacturer GSK had already received more than 1100 reports of serious side effects of Pandemrix. Per million vaccinations, 76 serious side effects occurred in that first vaccination period. That was more than 11 times as many as for Arepanrix, a nearly identical, other GSK pandemic flu vaccine that is widely used elsewhere in the world.

In the months that followed, the number of serious side effects with Pandemrix remained much higher than with the other GSK vaccine.

The information comes from GSK internal documents released in a US lawsuit against the pharmaceutical company and Irish health authorities. According to the BMJ (British Medical Journal), they would have been aware of the safety problems of Pandemrix but nevertheless continued the vaccination campaign.

Finns ett fantastiskt informerande avsnitt på P3 dokumentär kring Svininfluensan och Pandemrix i Sverige.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1580286

Ja visst fanns det biverkningar. Det finns det av det mesta, även så vardagliga saker som Alvedon, och det är ingen som har förnekat att det även kom riktigt trista biverkningar med Pandemrix och att det också kommer att komma med de vaccin vi använder mot coviden. Men det måste ju viktas mot alternativet, att låta pandemin härja fritt i ett ovaccinerat samhälle, och inte mot ett önskeläge där vi varken har pandemi eller behöver vaccin.

Mmm, britterna verkar tänka mycket på risker och smittspridning om en läser gårdagens nyheter:

"Brittisk polis har slagit till mot ett bröllop i London där omkring 400 människor deltog. Under rådande omständigheter tillåts bröllop endast i undantagsfall – med som mest sex personer på plats – och myndigheterna skärper tillsynen."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GaBjG4/tillslag-mot-brollop-med-hundratals-gaster

Mmm, britterna verkar tänka mycket på risker och smittspridning om en läser gårdagens nyheter:

"Brittisk polis har slagit till mot ett bröllop i London där omkring 400 människor deltog. Under rådande omständigheter tillåts bröllop endast i undantagsfall – med som mest sex personer på plats – och myndigheterna skärper tillsynen."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GaBjG4/tillslag-mot-brollop-med-hundratals-gaster
Vi svenskar verkar inte bättre om man ska låta en grupp definiera ett helt land 😉

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/hundratal-festade-efter-bröllop-i-omtvistad-lokal-1.39715842

Det är ju alltid folk som vägrar följa reglerna tyvärr. Hade alla gjort det kanske situationen hade varit annorlunda nu.

Vi svenskar verkar inte bättre om man ska låta en grupp definiera ett helt land 😉

https://www.gp.se/nyheter/göteborg/hundratal-festade-efter-bröllop-i-omtvistad-lokal-1.39715842

Det är ju alltid folk som vägrar följa reglerna tyvärr. Hade alla gjort det kanske situationen hade varit annorlunda nu.

Jag tror faktiskt smittspridningen hållt sig på sommarens nivå. Om människor gjort som vi blir tillsagda. Istället är det YOLO och krogar får stänga ner i konkurs, vårdpersonal gråter sig igenom arbetspass och äldreboenden drabbas av höga dödstal efter svår sjukdom. Är det verkligen värt att bryta alla förhållningsregler för den där jättekul middagen? Det är under en period vi behöver vara försiktiga. Kan vi inte hålla oss då? Oavsett så kommer sommaren att bli lättare, vi kan umgås ute på ett annat sätt t ex.

https://www.dn.se/debatt/det-ar-inte-strategin-som-forklarar-svenska-dodstalen/

Ur artikeln: "Mina samlade analyser av europeiska länder visar att graden av nedstängning inte alls på något tydligt sätt påverkat mängden dödsfall. Däremot bidrog tidigt införande av restriktioner (minst 25 procent enligt indextalet ovan) under första vågen tydligt till lägre dödlighet."

Och mina egna tankar kring detta är väl att vi behövt införa kraftiga restriktioner i januari 2020, så kanske det inte blivit så illa.

https://www.dn.se/debatt/det-ar-inte-strategin-som-forklarar-svenska-dodstalen/

Ur artikeln: "Mina samlade analyser av europeiska länder visar att graden av nedstängning inte alls på något tydligt sätt påverkat mängden dödsfall. Däremot bidrog tidigt införande av restriktioner (minst 25 procent enligt indextalet ovan) under första vågen tydligt till lägre dödlighet."

Och mina egna tankar kring detta är väl att vi behövt införa kraftiga restriktioner i januari 2020, så kanske det inte blivit så illa.

Som absolut senast i september 2020 när det tog fart men det syntes som ingen tog det på allvar. Det var t ex först då våra arbetsplatser drabbades med smittade och sjukfrånvaro. Ändå fortsatte bussar att vara överfulla och allt var öppet precis som vanligt. Det ger ju en signal till människor att det är business as usual, på ett helt felaktigt sätt.

"Var försiktig men allt är som vanligt"

Som absolut senast i september 2020 när det tog fart men det syntes som ingen tog det på allvar. Det var t ex först då våra arbetsplatser drabbades med smittade och sjukfrånvaro. Ändå fortsatte bussar att vara överfulla och allt var öppet precis som vanligt. Det ger ju en signal till människor att det är business as usual, på ett helt felaktigt sätt.

"Var försiktig men allt är som vanligt"

Min verklighetsbild stämmer inte med det. Sedan 1 april har jag åtminstone levt under strikta restriktioner som sedan skärptes ytterligare i november. Med konstant återkommande budskap om avstånd, isolering av äldre, begränsade sociala kontakter, stängda verksamheter och arbeta hemifrån om möjligt.

Det är ”allt är som vanligt” har jag missat helt och hållet. Å andra sidan jobbar jag för en utländsk organisation som ägare, som haft det ännu mer kämpigt än Sverige så det avspeglar sig säkert.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka