Jag har inte hört något om att man skulle få välja typ av vaccin, och har svårt för att tänka mig att det skulle kunna fungera så? Har inte heller någon uppfattning om de olika varianterna. Tror knappast att jag har tillräcklig medicinsk kunskap för att kunna avgöra vad skillnaden är.
Nej, jag är rätt säker på att man inte kommer att kunna få välja.
De tre vacciner som är aktuella nu är Pfizer/Biontech, Moderna och Astra Zeneca. De två förstnämnda använder samma teknik - de är mRNA-vacciner, vilket betyder att man injicerar mRNA som får kroppens egna celler att producera en del av virusets ytprotein, som immunförsvaret då "tränas" att reagera mot.
Astra Zenecas vaccin är ett vektorvaccin, vilket innebär att man "levererar" en del av virusets arvsmassa (minns inte om det var RNA eller DNA) med hjälp av ett annat, helt ofarligt virus. I cellerna produceras på samma sätt som för mRNA-vaccinerna virusprotein, som immunförsvaret får träna sig på.
Fördelen med alla dessa vacciner är att man inte behöver odla fram något virus, dvs det finns noll risk för smitta i samband med framställning och hantering av viruset. Det är också mycket lättare att framställa mRNA-, RNA- och DNA-molekyler än att odla virus, och det är lättare att modifiera vaccinerna i takt med virusets (eventuella) mutationer. Det är bl.a. därför de kunnat tas fram så snabbt.
Nackdelen med mRNA-vaccinerna är att de är rätt instabila, därför behöver de förvaras och transporteras väldigt kallt, vilket kan vara ett problem när stora mängder skall distribueras till många ställen (inte så många frysar som håller -70). Så är inte fallet med vektorvacciner, så det är en fördel med dem. Nackdelen med vektorvacciner är dock att kroppen kan utveckla immunitet mot vektorn istället/också, vilket kan göra att andra dosen eller påföljande doser (om man t.ex. behöver vaccineras årligen) kanske inte får lika bra effekt (det ryska vaccinet, Sputnik V, som också är ett vektorvaccin, har löst detta genom att man använder olika vektorer för första och andra dosen, ryssarna säger sig även kunna använda Sputnik V i kombination med Astra Zenecas vaccin pga detta).
Tittar man på de studier som gjorts på de olika vaccinerna så ligger både Pfizer/Biontech och Moderna på mellan 90 och 95% (vilket är extremt bra), medan Astra Zenecas ligger på mellan 62% (större delen av studien) och 90% (den del av studien där försökspersonerna av misstag bara fick en halv dos vaccin i första sprutan).
Jag skulle säga att det råder något större tveksamhet kring Astra Zenecas vaccin, så skulle jag få välja idag hade jag valt något av de två andra. Tror dock att både effektivitet och eventuella biverkningar kommer att synas ganska fort i uppföljande studier - det är ju enorma mängder människor som vaccineras från och med nu!