Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför vi ska oroa oss för de båda nya virusvarianterna:

(och innan vi själva slår oss för bröstet; som jämförelse är det fyra av våra sista motsvarande svenska regionsiffror som är markant över den Brittiska toppnoteringen)

Visa bifogad fil 62776
Vet man om andelen allvarliga fall är likartad för de snabbspridande varianterna? (med allvarlig menar jag ungefär vårdbehövande/sjukhusfall, inte dödsfall)

Varför vi ska oroa oss för de båda nya virusvarianterna:

(och innan vi själva slår oss för bröstet; som jämförelse är det fyra av våra sista motsvarande svenska regionsiffror som är markant över den Brittiska toppnoteringen)

Visa bifogad fil 62776

Fast bryter du ner pa regionniva sa finns det ju brittiska regioner mycket hogre an snittet ocksa - London ligger markant over rikssnittet

Nu kom ju tyvärr en del av förhoppningarna på skam, vi kan fortfarande sprida smitta när vi är vaccinerade. Och förmodligen också bli sjuka.

"Du kan sprida smittan även efter vaccinering
De vaccin som världen hoppas ska stoppa pandemin är ingen garanti för att inte smittas och sprida smittan vidare. I själva verket är det enda forskningen hittills visat att preparaten skyddar bra mot att bli allvarligt sjuk.

...

– Det man har sett i studierna är att vaccinet skyddar mot symptomatisk sjukdom, alltså att man blir sjuk. Det är den viktigaste orsaken till att vaccinera sig, att man inte blir sjuk, både för sin egen del men även ur ett folkhälsoperspektiv, säger Charlotta Bergquist.

När det gäller risken att även vaccinerade kan bli infekterade, även om man inte blir sjuk, så vet man helt enkelt inte än.
– Studien fortsätter och det här är en av de saker man tittar på. Vi hoppas att vi kommer få några tolkningsbara resultat men det är svårt att säga när de kommer. Studien pågår i två år så inom den ramen.

Även statsepidemiolog Anders Tegnell poängterar kunskapsluckorna.
– De studier som finns hittills visar att vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Men däremot finns inget i studierna som säkerställer att man inte blir smittsam. Det är åtminstone teoretiskt möjligt att man fortfarande kan vara smittsam även om man inte blir så väldigt sjuk, säger Tegnell till TT."

www.sds.se

Nu kom ju tyvärr en del av förhoppningarna på skam, vi kan fortfarande sprida smitta när vi är vaccinerade. Och förmodligen också bli sjuka.

De vaccin som världen hoppas ska stoppa pandemin är ingen garanti för att inte smittas och sprida smittan vidare. I själva verket är det enda forskningen hittills visat att preparaten skyddar bra mot att bli allvarligt sjuk.

...

– Det man har sett i studierna är att vaccinet skyddar mot symptomatisk sjukdom, alltså att man blir sjuk. Det är den viktigaste orsaken till att vaccinera sig, att man inte blir sjuk, både för sin egen del men även ur ett folkhälsoperspektiv, säger Charlotta Bergquist.

När det gäller risken att även vaccinerade kan bli infekterade, även om man inte blir sjuk, så vet man helt enkelt inte än.
– Studien fortsätter och det här är en av de saker man tittar på. Vi hoppas att vi kommer få några tolkningsbara resultat men det är svårt att säga när de kommer. Studien pågår i två år så inom den ramen.

– De studier som finns hittills visar att vaccinet skyddar mot allvarlig sjukdom och död. Men däremot finns inget i studierna som säkerställer att man inte blir smittsam. Det är åtminstone teoretiskt möjligt att man fortfarande kan vara smittsam även om man inte blir så väldigt sjuk, säger Tegnell till TT."

www.sds.se

Det gör det väl ännu viktigare för individen att hen vaccinerar sig då hen inte kan förlita sig på att alla de som vaccinerat sig inte kan sprida smitta.

...

www.sds.se

Fast jag tolkar det som att vi inte vet säkert än om man sprider smitta efter vaccinering än, men det betyder inte automatiskt att man faktiskt kan smitta efter vaccinering - det är ett frågetecken snarare än en förlust!
Jag försöker vara så positiv så möjligt idag :)

Fast jag tolkar det som att vi inte vet säkert än om man sprider smitta efter vaccinering än, men det betyder inte automatiskt att man faktiskt kan smitta efter vaccinering - det är ett frågetecken snarare än en förlust!

Jag försöker joina positiva klubben i dag. :D Utifrån just den här artikeln tolkar jag det inte heller på något annat sätt än att man helt enkelt inte vet, ännu.

Förvisso att man vet att många vaccin i allmänhet inte ger ett hundraprocentigt skydd, men inte att det skulle vara detsamma som att det skulle vara fastställt att folk i allmänhet efter Covid19-vaccin kommer att gå runt och bli både fortsatt sjuka och smittsamma.

Som det står i artikeln är det ju även så extremt olika hur det här viruset slår till mot en individ, en del får inga symtom alls medan andra till och med avlider av komplikationerna. Kan vi tack vare vaccin få ner om så bara de allvarligaste sjukdomsfallen borde väl det vara en stor vinst i sig?

Jag försöker joina positiva klubben i dag. :D Utifrån just den här artikeln tolkar jag det inte heller på något annat sätt än att man helt enkelt inte vet, ännu.
Jag ser det inte som varken positivt eller negativt, det är ju bara vad de kommit fram till (eller inte) så här långt.

Covid är en förutsättning att förhålla sig till i min värld, det har kommit en hel del positivt ur covid också, som jag ser det.

Jag ser det inte som varken positivt eller negativt, det är ju bara vad de kommit fram till (eller inte) så här långt.

Covid är en förutsättning att förhålla sig till i min värld, det har kommit en hel del positivt ur covid också, som jag ser det.

Jag tänker mest att du beskrev det som förhoppningar som kommit på skam, och det vet vi inte än. Effekten på smittspridning är okänd.

Suck blir lite trött när en sjukhuschef som också jobbar aktivt med vården vissa perioder och varit i Spanien på semester säger att det är mer en känsla att folk ska vara hemma. Jaha det är bara en känsla alltså, inte för att minska smittspridning, bra då vet vi. Kanske är det också bara en känsla att många patienter som har svår covid vårdas på IVA nu och att vi har en pandemi?

Hur ska vanligt folk bli motiverade att följa restriktioner och rekommendationer om inte ens de som borde förstå eller som högsta chef för MSB gör det? Alla får givetvis göra som de vill men restriktioner och rekommendationer finns ju där av en anledning inte för att göra livet surt för någon i onödan.

Det här med att folk verkar känna sig trötta på corona och covid nu och att det göra att man inte orkar följa råd och rekommendationer som man ska. Jag kan på ett sätt förstå det. Jag är SÅ trött på det här nu. Gräsligt trött, så pass att jag inte har lust ens att följa med i informationsflödet riktigt. Det är lite väl mycket nu, lite mycket dåligt och negativt. Det känns som om jag inte riktigt orkar med det.

Så på det viset kan jag förstå folk som tappar greppet och väljer att bete sig som vanligt, nu skulle inte jag göra det, men det känns ibland lockande liksom, att bara skita i allt och inte bry sig. Den här pandemin tär verkligen, tycker jag.

Och så kommer förnuftet i fatt, och jag suckar och gör vad jag kan för att följa rekommendationerna.

Men hur länga orkar man?

Det här med att folk verkar känna sig trötta på corona och covid nu och att det göra att man inte orkar följa råd och rekommendationer som man ska. Jag kan på ett sätt förstå det. Jag är SÅ trött på det här nu. Gräsligt trött, så pass att jag inte har lust ens att följa med i informationsflödet riktigt. Det är lite väl mycket nu, lite mycket dåligt och negativt. Det känns som om jag inte riktigt orkar med det.

Så på det viset kan jag förstå folk som tappar greppet och väljer att bete sig som vanligt, nu skulle inte jag göra det, men det känns ibland lockande liksom, att bara skita i allt och inte bry sig. Den här pandemin tär verkligen, tycker jag.

Och så kommer förnuftet i fatt, och jag suckar och gör vad jag kan för att följa rekommendationerna.

Men hur länga orkar man?
Jag håller med dig i allt du skriver.

Svaret på den sista frågan är för mig: Så länge jag måste!
Vad är alternativet liksom? Jag vill vare sig dö eller ta död på någon annan. Att, till exempel, resa någonstans är helt otänkbart för mig. Det skulle ge mig hysteriskt dåligt samvete, eftersom jag hade brutit mot restriktionerna, samt konstant ångest. Ingen njutning skulle komma ur det - alls.

Det är så underbart skönt att vara ledig just nu. Ibland kan jag glömma av corona i flera timmar.

Nu kommer en förstärkt lockdown i Tyskland också, minst januari ut...

Skolorna förblir stängda, man får bara träffa en person utöver det egna hushållet. I hotspots (mer än 200 nyinfektioner/100.000 invånare och vecka) får man bara röra sig inom en radie på 15 km (förutom arbete, läkarbesök och dylikt).

En av mina städfamiljer hörde av sig idag och bad mig gå förbi huset och tömma kylen och generellt hålla koll på fastigheten, de är fast i lockdown uppe i norr. Detaljer kan tyckas, men det är definitivt en skum vardag. Och tröttsam.

Ett lätt irriterat FB-inlägg hemifrån byn idag;

-------------------------------------
Den typiska kommentaren från folk utifrån som ska till fjällvärlden: -Nej men vi åker ju egen bil så det är ingen fara.

Som sagt, den sista idioten är inte född ännu
🙈
Om ni nu är så förbannat duktiga att åka egen bil så får ni banne mig åka från punkt A till punkt B! Matsäck i bilen, kisspaus i skogen, handla hemma och vete tusan allt. Men vad gör ni?! Det stannas hej vilt på matbutiker och matställen.

På Ica Maxi parkeringen idag var jag på väg att vara bitcharnas bitch och fråga ett sällskap om de hade handlat hemma och bara höll på att packa om bilen
🙄
Jag själv postade ett brev
☺️
På Biltema fick en personal lov att stå utanför entrén och ställa frågan: Toan el butik? Gick in och inhandlade verktyget vi skulle ha och sa sedan till personalen vid entrén att stoppa toalettbesökarna. -Säg åt dem att ha potta i bilen, de är ju så duktiga att åka i egen bil
🙄
🙄

Ska det behöva vara så här?! Att det ska vara så förbenat svårt att förstå att vi kan inte vara så egoistiska. Biltemaparkeringen och Maxparkeringen + Ingo var proppfull med bilar. Folk stod i kö in till Max och den var inte jättekort
🙈

Nästa fråga som jag då har är: Varför fortsätter man inte sin färd när man ser folksamlingarna?!
🤔
Regeringen kanske ska dela ut ett matsäckskit också tillsammans med skidanläggningarna och en campingtoa eftersom folk verkar ju inte fatta. Med detta beteende kunde de lika gärna knöla in sig på både tåg och bussar. Då hade de inte behövt invardera butiker, matställen och toaletter på det viset som de gör nu!

Och att ni inte har snö el skidbackar/skidspår där ni bor är totalt ointressant just nu. Det är inte synd om er på något vis. Ni är hjärtligt välkomna när pandemin är över.

Suck blir lite trött när en sjukhuschef som också jobbar aktivt med vården vissa perioder och varit i Spanien på semester säger att det är mer en känsla att folk ska vara hemma. Jaha det är bara en känsla alltså, inte för att minska smittspridning, bra då vet vi. Kanske är det också bara en känsla att många patienter som har svår covid vårdas på IVA nu och att vi har en pandemi?

Hur ska vanligt folk bli motiverade att följa restriktioner och rekommendationer om inte ens de som borde förstå eller som högsta chef för MSB gör det? Alla får givetvis göra som de vill men restriktioner och rekommendationer finns ju där av en anledning inte för att göra livet surt för någon i onödan.
Med motiveringen att smittspridningen i Andalusien är låg. Ser ingen risk att dra dit någon smitta? Eller att smitta/smittas på vägen alternativt bidra till trängsel (om man har antikroppar själv). Men oavsett smittrisken så handlar det ytterst om solidaritet och föredöme/ledarskap.
Samma kommentar gäller även ett antal GD:ar och riksdagsmän som har varit utomlands.

Jag håller med dig i allt du skriver.

Svaret på den sista frågan är för mig: Så länge jag måste!
Vad är alternativet liksom? Jag vill vare sig dö eller ta död på någon annan. Att, till exempel, resa någonstans är helt otänkbart för mig. Det skulle ge mig hysteriskt dåligt samvete, eftersom jag hade brutit mot restriktionerna, samt konstant ångest. Ingen njutning skulle komma ur det - alls.

Det är så underbart skönt att vara ledig just nu. Ibland kan jag glömma av corona i flera timmar.
Ja precis, så länge man måste. Men ändå, det känns ibland som ett berg mitt framför snoken! Just nu känns det verkligen så, skrämmande med alla sjuka, vården som har det tufft, fler restriktioner - munskydd i kollektivtrafiken och även munskydd på mitt jobb. Och att man inte får strosa omkring i affärer, inte får träffa nära och kära, och hela jävla tiden måste tänka på hur man rör sig, var man går osv. Det tär, mer än vad man kan tro egentligen. Kanske för att man inte har något slutdatum att förhålla sig till. Och ett helt nytt färskt år framför oss nu. Det kommer se ut som 2020 är jag rädd.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025