Covid-19 del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Grejen är ju att alla som är så less på pandemi och restriktioner, så att de skiter i att följa dem, bara gör att det kommer ta ännu längre tid innan smittspridningen lugnat ner sig....
Om alla som inte bryr sig blir sjuka så borde väl smittan försvinna ändå, eller kan man sprida smitta trotts att man tillfrisknat?

Om alla som inte bryr sig blir sjuka så borde väl smittan försvinna ändå, eller kan man sprida smitta trotts att man tillfrisknat?
Ja absolut, du kan ju föra smittan vidare utan att ha symtom. Tänk sjuk person tar i handtag du tar i det efter och sen tar du i ett nytt handtag och lämnar rester kvar och någon annan tar där och gnider sig i ansiktet och blir sjuk av det.

Ja absolut, du kan ju föra smittan vidare utan att ha symtom. Tänk sjuk person tar i handtag du tar i det efter och sen tar du i ett nytt handtag och lämnar rester kvar och någon annan tar där och gnider sig i ansiktet och blir sjuk av det.
Men när du haft den smittsamma sjukdomen, och blivit frisk, så sprider du inte sjukdomen omkring dig.
Dessutom så kommer du att vara immun mot sjukdomen en tid. Ibland påstås det det fyra-fem månader, jag har också läst nio månader.
Oftast, men inte alltid, så får de som får sjukdomen en andra gång, sjukdomen i mildare form.

Men det finns ett "om": det gäller bara att bli så måttligt sjuk, så att man inte belastar sjukvården...

Om alla som inte bryr sig blir sjuka, så blir det ännu fler sjuka samtidigt. Och det i sin tur kommer innebära att ännu fler kommer behöva sjukhusvård. Och det finns det inte resurser till. Platta till kurvan, liksom!
Men de kanske redan är dedär 100.000+ människor som redan varit smittade?

Men när du haft den smittsamma sjukdomen, och blivit frisk, så sprider du inte sjukdomen omkring dig.
Dessutom så kommer du att vara immun mot sjukdomen en tid. Ibland påstås det det fyra-fem månader, jag har också läst nio månader.
Oftast, men inte alltid, så får de som får sjukdomen en andra gång, sjukdomen i mildare form.

Men det finns ett "om": det gäller bara att bli så måttligt sjuk, så att man inte belastar sjukvården...
Ok jag försöker förklara igen.
jag är frisk, har inga symtom tar i ett handtag där någon som är sjuk i covid har tagit efter att ha nyst i handen.
jag råkar få med viruset till nästa handtag
Där jag lämnar det efter mig för jag tvättar ju händerna först när jag kommer in.
kalle går förbi och rör vid handtaget och blir akut kliig i ögat och råkar få in virus i slemhinnor vilket resulterar att han blir sjuk.

så det är ju ganska simpelt.
stanna hemma vid symtom.
Tvätta händerna så ofta du kan.
Håll avstånd.
Tillsammans kan vi hålla ut!

Ok jag försöker förklara igen.
jag är frisk, har inga symtom tar i ett handtag där någon som är sjuk i covid har tagit efter att ha nyst i handen.
jag råkar få med viruset till nästa handtag
Där jag lämnar det efter mig för jag tvättar ju händerna först när jag kommer in.
kalle går förbi och rör vid handtaget och blir akut kliig i ögat och råkar få in virus i slemhinnor vilket resulterar att han blir sjuk.

så det är ju ganska simpelt.
stanna hemma vid symtom.
Tvätta händerna så ofta du kan.
Håll avstånd.
Tillsammans kan vi hålla ut!
Just, det!

Tvätta händerna.

Men efter att ha varit sjuk, och blivit frisk, så sprider man INTE sjukdomen...

Man kan fortfarande sprida någon annans virus genom att agera som kontakt mellan två (eller flera) andra parter, är väl det @Petronilla försöker säga?
Men inte om man tvättar och/eller spritar händerna....

Ju bättre vi alla är på det, desto mindre risk är det.

Det är redan från början en betydligt mindre risk att "lyckas" bli smittad via t.ex. ett dörrhandtag i tredje hand, än vad är att sitta nära någon och andas (eller hosta och nysa).

Just det här viruset verkar ha som spridningsidé, att spridas med droppar i luften (av lite olika storlek) och det verkar som att det det slutar vara smittsamt rätt snart på olika "döda ytor".

Vinterkräksjukan har istället som spridningsidé, att just kunna vara smittsamt relativt länge på "döda ytor", och där är risken att bli smittad via ett dörrhandtag (i tredje hand) betydligt större.

Åtminstone som jag har uppfattat det.

Men inte om man tvättar och/eller spritar händerna....

Ju bättre vi alla är på det, desto mindre risk är det.

Det är redan från början en betydligt mindre risk att "lyckas" bli smittad via t.ex. ett dörrhandtag i tredje hand, än vad är att sitta nära någon och andas (eller hosta och nysa).

Såklart! Men det fråntar ju inte faktum att ju mindre vi rör oss och minglar, desto mindre kladdas och petas det överallt och desto mindre sprids smittan. :)

Sedan erkänner jag att jag inte läst ikapp diskussionen de senaste sidorna, jag bara nappade på ett inlägg.

Om alla som inte bryr sig blir sjuka, så blir det ännu fler sjuka samtidigt. Och det i sin tur kommer innebära att ännu fler kommer behöva sjukhusvård. Och det finns det inte resurser till. Platta till kurvan, liksom!

Jag skriver det igen: Att det inte finns resurser nu är för att vården på de områden som drabbas redan innan låg i bott, därför inte konstigt att "resurserna" inte räcker till det fanns liksom nära inga att tillgå.

Nja. De runt mig som varit sjuka har fått info från sjukvården att de kan räkna med att ha antikroppar max 6 månader, men hantera livet som antikroppar inte finns efter 4 månader.

Många av de som får sjukdomen omgång II blir tydligen sjukare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu när alla andra har sina "egna" trådar, kan väl vi också ha en? Vore kul att höra lite om hur det går för alla, hur vardagen ser ut... 4 5 6
Svar
116
· Visningar
11 342
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025