Frankrike, mot UK. Just nu finns det runt 1500 långtradare runtomkring Dover, på motorvägar och flygfält, som väntar på att få komma vidare.Vilka länder har stängt gränser för transporter?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Frankrike, mot UK. Just nu finns det runt 1500 långtradare runtomkring Dover, på motorvägar och flygfält, som väntar på att få komma vidare.Vilka länder har stängt gränser för transporter?
TackDe får samtidigt. Johan Carlson förklarar prioriteringsordningen i FHM:s Vaccinationsplan här:
@13,00 ungefär:
Jag är så trött på att se danskar fara omkring i Sverige som om ingenting har hänt, som om vi inte har pandemi..... så ja, låt gränsen vara stängd för låååång tid fram nu!Intressant att se danska politikers protester mot att de inte får fira jul i fritidshus i Sverige eller åka genom Sverige för att hälsa på släkt och vänner på Bornholm.
Det var nog så han tänkte fast det blev fel.Fast också - fy farao så äckligt att nysa inne i munskyddet. För en själv då.
*Varning för gnälligt inlägg*Idag rapporteras det att Skåne har nya toppnoteringar i de tre kategorierna:
* antal konstaterat smittade senaste dygnet
* antalet sjukhusvårdade senaste dygnet
* antalet IVA-vårdade senaste dygnet
Oavsett vilka åtgärder som omtalas - för lite, för sent. Det är mycket folk i butikerna, det är dåliga rutiner i butikerna, det är trångt på många ställen, köpcentren har svårt att tillhandahålla parkeringsplatser - det är så mycket folk.
Deppigt, särskilt eftersom samma grupp som firar jul inte är de som firar nyår tillsammans.
Skillnaden är dock att de också splittrar familjer. Föräldrar som har barn i Sverige får t.ex. inte åka och hälsa på dem. Partner kan inte komma med sin svenska partner över gränsen.Jag är så trött på att se danskar fara omkring i Sverige som om ingenting har hänt, som om vi inte har pandemi..... så ja, låt gränsen vara stängd för låååång tid fram nu!
Märkligt att det gnälls nu när de haft gränsen stängd för svenskar nästan hela året.
Fiasko gränsen får väl gå vid Spanien caÖver 8 000 döda nu . Men AF säger att det är för tidigt att säga att strategin är ett fiasko. Var går då fiasko gränsen? 10 000?
Fritidshusen var nog något särintresse (som så ofta). Men borgmästaren klagade på att folk inte kunde resa till Bornholm för att fira jul. Transportministern skulle ta upp frågan om Bornholm. Extraturer direkt till Själland blev snabbt fullbokade. Om det finns en ny extra smittsam mutation som vi inte vill ha in i Sverige så borde inte Bornholm vilja ha den heller. Direktförbindelserna borde kunna reserveras för bofasta och andra nödvändiga transporter.Ang. fritidshusen uppfattade jag det som protester från en intresseförening. Det jag såg var bara fånigt "men vi lovar att inte vara nära folk"-dravel.
Bornholm tror jag faktiskt är ett seriöst problem. Inte för julfirarnas skull. Men för att det lär få konsekvenser rätt fort när en ö blir av med lejonparten av den transportkapacitet till fastlandet som man normalt har. Det finns trots allt nödvändiga resor och nödvändiga godstransporter också. (gods lär väl fungera så länge man sätter en svensk bakom ratten, dock)
Någon sorts avtal om att köra direkt utan att gå ur bilen innan man är över bron borde gå att fixa, i alla fall för vissa typer av resor som inte är bara nöje. Känns konstigt att de inte ens ska kunna köra ambulanser till Köpenhamn, tycker jag.
Fast stängningen mot Danmark är primärt för att danskar inte ska roa sig i Malmö när köpenhamn är stängt , inte mutationen som är påvisat hos ca 6 personer i dk ( och som säkert snart hittas i Sverige med). Det känns inte som det hade ändrat något om man tillät hela familjer i en bil att komma över gränsen.Fritidshusen var nog något särintresse (som så ofta). Men borgmästaren klagade på att folk inte kunde resa till Bornholm för att fira jul. Transportministern skulle ta upp frågan om Bornholm. Extraturer direkt till Själland blev snabbt fullbokade. Om det finns en ny extra smittsam mutation som vi inte vill ha in i Sverige så borde inte Bornholm vilja ha den heller. Direktförbindelserna borde kunna reserveras för bofasta och andra nödvändiga transporter.
Absolut, full förståelse, många splittras i år. Pendling och gemenskap över gränser har verkligen visat sig vara opålitligt på ett sätt som vi inte hade trott. Undrar hur många år det kommer att dröja innan folk vågar planera sina liv efter öppna gränser igen?Skillnaden är dock att de också splittrar familjer. Föräldrar som har barn i Sverige får t.ex. inte åka och hälsa på dem. Partner kan inte komma med sin svenska partner över gränsen.
Jag tycker inte heller att danskarna behöver åka till sina fritidshus och jag tyckte heller inte stängningen av den danska gränsen var någon höjdare. Men vid den stängningen är där iaf undantag för familj, barn mm.
Bornholm är ett problem eftersom de skickar ambulanser via bron bl.a.
Det är verkligen ingen höjdare att ha sin familj i ett annat land just nu.
... när de kommer för att fira med släkten i Sverige och snabba på importen av virus-varianten?Fast stängningen mot Danmark är primärt för att danskar inte ska roa sig i Malmö när köpenhamn är stängt , inte mutationen som är påvisat hos ca 6 personer i dk ( och som säkert snart hittas i Sverige med). Det känns inte som det hade ändrat något om man tillät hela familjer i en bil att komma över gränsen.
Ja, livet suger just nu, för alla, vissa mer för än andra tyvärr. Något måste göras för att minska smittrycket, så att få danskarna att stanna i Danmark känns som ett bra steg trots allt. Tyvärr drabbar det alltid inte bara de som ränner omkring på shoppingärenden eller de som tänkt fira jul i Sverige i sina fritidshus utan även familjer som splittras.Skillnaden är dock att de också splittrar familjer. Föräldrar som har barn i Sverige får t.ex. inte åka och hälsa på dem. Partner kan inte komma med sin svenska partner över gränsen.
Jag tycker inte heller att danskarna behöver åka till sina fritidshus och jag tyckte heller inte stängningen av den danska gränsen var någon höjdare. Men vid den stängningen är där iaf undantag för familj, barn mm.
Bornholm är ett problem eftersom de skickar ambulanser via bron bl.a.
I Malmö? Danskarna roar sig i betydligt fler städer än Malmö i Skåne.Fast stängningen mot Danmark är primärt för att danskar inte ska roa sig i Malmö när köpenhamn är stängt , inte mutationen som är påvisat hos ca 6 personer i dk ( och som säkert snart hittas i Sverige med). Det känns inte som det hade ändrat något om man tillät hela familjer i en bil att komma över gränsen.
Var otydlig men det var så en minister uttryckte sig. Och för att vara tydlig, jag tycker inte det är ok att några åker över och roar sig.I Malmö? Danskarna roar sig i betydligt fler städer än Malmö i Skåne.
Förhoppningsvis inte så lång tid, så blir det jobbigt när man har stiftat familj med en utlänningAbsolut, full förståelse, många splittras i år. Pendling och gemenskap över gränser har verkligen visat sig vara opålitligt på ett sätt som vi inte hade trott. Undrar hur många år det kommer att dröja innan folk vågar planera sina liv efter öppna gränser igen?
Vart är denna bild från?Fiasko gränsen får väl gå vid Spanien ca Visa bifogad fil 62048
Kanske vi kan posta bilden till alla @Folri inlägg så hen inte glömmer
Då får väl barnen och partnern i Sverige åka till Danmark, om nu att träffas är det viktigaste i världen.Skillnaden är dock att de också splittrar familjer. Föräldrar som har barn i Sverige får t.ex. inte åka och hälsa på dem. Partner kan inte komma med sin svenska partner över gränsen.
[...]
Nej det är inte mer synd om dom än alla ensamma äldre, all sundhedspersonal som inte får semester och jobbar häcken av sig mm, absolut inte. Det var massiv kritik när DK stängde gränsen i våras, hur det skulle förstöra Öresundsregionen mm. Nu har det landat i något mellanting där det ändå funkar att pendla och att ha familj på var sin sida av bron ( vilket visserligen är två länder men geografiskt närmare än att resa till andra delar av dk/Sverige.) Inreseförbud I Sverige för länder utanför eu/ees som har gällt hitills har dessutom tillåtit familj till svensk medborgare att komma in.... när de kommer för att fira med släkten i Sverige och snabba på importen av virus-varianten?
Stanna gärna, HELA familjen, på danska sidan. Det är inte mer synd om den än om alla äldre som får sitta ensamma för pandemin.