Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då får väl barnen och partnern i Sverige åka till Danmark, om nu att träffas är det viktigaste i världen.
Om nu inte Danmark har stängt gränsen mot Sverige, förståss. För de har de väl inte gjort?
Primärt problem för skilsmässobarn.

Barnen kan komma in i Danmark om de bor i Skåne, Blekinge eller Halland. Övriga län krävs negativt coronatest max 72 h gammalt. Svensk Förälder kan alltså inte komma med ifall barnen är små, nu kan så den danska föräldern inte heller komma och hämta/besöka sina barn i Sverige, 1 månad kan man väl klara men blir det förlängt är det lång tid utan sina barn.
Svensk förälder kan komma in i Dk för att träffa sina barn utan test från Blekinge, Skåne Halland, med test från övriga Sverige.

Nej det är inte mer synd om dom än alla ensamma äldre, all sundhedspersonal som inte får semester och jobbar häcken av sig mm, absolut inte. Det var massiv kritik när DK stängde gränsen i våras, hur det skulle förstöra Öresundsregionen mm. Nu har det landat i något mellanting där det ändå funkar att pendla och att ha familj på var sin sida av bron ( vilket visserligen är två länder men geografiskt närmare än att resa till andra delar av dk/Sverige.) Inreseförbud I Sverige för länder utanför eu/ees som har gällt hitills har dessutom tillåtit familj till svensk medborgare att komma in.
Därför känns det ganska fyrkantigt att helt plötsligt inte ha några undantag.
Vad som känns fyrkantigt är att inte ha förståelse för att smittrycket är högt i Region Skåne nu och en ytterligare virusstam, om den inte redan härjar här, inte vore till gagn för sjukvården. Att inte förstå att man måste värna mer om sjukvården i Region Skåne som inte får julledigt alls, alltså de som jobbar med covidpatienter, än om familjer som splittras tillfälligt. Detta är ett led i att få bukt med en smitta- att hindra något ännu smittosammare att ta sig in, om det ännu står utanför dörren. Då är undantag det som kan få inreseförbudet att fallera helt.

Den massiva kritik handlade om att det då kändes som en överreaktion från Danmarks sida, och samtidigt kändes löjligt som fan, rent ut sagt, att stänga gränsen för svenskar, men själv åka till Sverige och roa sig på allehanda vis. För det har danskarna gjort i år, det finns många skåningar som har reagerat på att det är alldeles för många danskar i Sverige. Det handlar inte om millimeterrättvisa, det handlar om att sprida smitta. Danskarna tar med sig smitta från Danmark och sprider i Sverige och tar med sig smitta från Sverige och sprider i Danmark, på samma vis som svenskar hade gjort om de fått komma in i landet, men det fick man inte. För att det fanns så mycket smitta i Sverige.

Ni som inte kommer in i landet kan ni inte åka via Tyskland, Polen, Baltikum eller Finland och sen in i Sverige
Hur var det nu, skulle vi inte följa restriktionerna? Eller ska du sedan ha möjlighet att klaga på hur misslyckad Sverige är på den punkten också?

Primärt problem för skilsmässobarn.

Barnen kan komma in i Danmark om de bor i Skåne, Blekinge eller Halland. Övriga län krävs negativt coronatest max 72 h gammalt. Svensk Förälder kan alltså inte komma med ifall barnen är små, nu kan så den danska föräldern inte heller komma och hämta/besöka sina barn i Sverige, 1 månad kan man väl klara men blir det förlängt är det lång tid utan sina barn.
Svensk förälder kan komma in i Dk för att träffa sina barn utan test från Blekinge, Skåne Halland, med test från övriga Sverige.

Jaså, Svenskar får inte komma in i Danmark..?
Det kanske vore nåt att ta tag i, innan man upprörs över att Danskar inte får komma in i Sverige.

(ja ja ja, jag vet att massa människor kommer i kläm pga dessa regler - men det enda sättet att lösa detta är att respektive regeringar tar bort sina restriktioner - och då skulle man önska att båda regeringar blev överens om hur man ska göra, och låter bli att agera på egen hand.)

Vad som känns fyrkantigt är att inte ha förståelse för att smittrycket är högt i Region Skåne nu och en ytterligare virusstam, om den inte redan härjar här, inte vore till gagn för sjukvården. Att inte förstå att man måste värna mer om sjukvården i Region Skåne som inte får julledigt alls, alltså de som jobbar med covidpatienter, än om familjer som splittras tillfälligt. Detta är ett led i att få bukt med en smitta- att hindra något ännu smittosammare att ta sig in, om det ännu står utanför dörren. Då är undantag det som kan få inreseförbudet att fallera helt.

Den massiva kritik handlade om att det då kändes som en överreaktion från Danmarks sida, och samtidigt kändes löjligt som fan, rent ut sagt, att stänga gränsen för svenskar, men själv åka till Sverige och roa sig på allehanda vis. För det har danskarna gjort i år, det finns många skåningar som har reagerat på att det är alldeles för många danskar i Sverige. Det handlar inte om millimeterrättvisa, det handlar om att sprida smitta. Danskarna tar med sig smitta från Danmark och sprider i Sverige och tar med sig smitta från Sverige och sprider i Danmark, på samma vis som svenskar hade gjort om de fått komma in i landet, men det fick man inte. För att det fanns så mycket smitta i Sverige.
Men att enskilda individer åker till Sverige och roar sig til trots för att regeringen avråder från det kan ju inte den danska regeringen klandras för.
Tro mig, jag har hela min familj mitt i Skåne och min pappa är högst troligt smittad så jag värnar absolut om den skånska sjukvården. Men jag tror fortfarande att chansen för att mutationen inte finns i Sverige redan är liten, samt att om 4 av 5 personer i en familj kommer över gränsen är det väldigt liten sannolikhet att om de är smittade inte bär på samma form för virus som den 5 personen som inte får komma över. Man kan boka test i Danmark själv, så ställ ett krav om negativt test t.ex.
Vi tycker olika helt enkelt, men det bästa är ju att stanna hemma. Dock finns det ju en möjlighet att man har testat sig och isolerat sig innan man åker över 😉.
Jaså, Svenskar får inte komma in i Danmark..?
Det kanske vore nåt att ta tag i, innan man upprörs över att Danskar inte får komma in i Sverige.

(ja ja ja, jag vet att massa människor kommer i kläm pga dessa regler - men det enda sättet att lösa detta är att respektive regeringar tar bort sina restriktioner - och då skulle man önska att båda regeringar blev överens om hur man ska göra, och låter bli att agera på egen hand.)
Du missar poängen, svenskar får komma in i Danmark i speciella fall, jag har full förståelse för att man stänger gränsen men tycker att stängningen kunde varit mer nyanserad och ja liknande från båda länder. Jag tyckte det var lika fel när dk för en kort period stängde gränsen helt i våras.
Nu kan du t.ex. flyga zurich Göteborg och komma in, flyger du zurich Kastrup och tar tåget mot Malmö kommer du inte in.

Men att enskilda individer åker till Sverige och roar sig til trots för att regeringen avråder från det kan ju inte den danska regeringen klandras för.
Tro mig, jag har hela min familj mitt i Skåne och min pappa är högst troligt smittad så jag värnar absolut om den skånska sjukvården. Men jag tror fortfarande att chansen för att mutationen inte finns i Sverige redan är liten, samt att om 4 av 5 personer i en familj kommer över gränsen är det väldigt liten sannolikhet att om de är smittade inte bär på samma form för virus som den 5 personen som inte får komma över. Man kan boka test i Danmark själv, så ställ ett krav om negativt test t.ex.
Vi tycker olika helt enkelt, men det bästa är ju att stanna hemma. Dock finns det ju en möjlighet att man har testat sig och isolerat sig innan man åker över 😉.

Du missar poängen, svenskar får komma in i Danmark i speciella fall, jag har full förståelse för att man stänger gränsen men tycker att stängningen kunde varit mer nyanserad och ja liknande från båda länder. Jag tyckte det var lika fel när dk för en kort period stängde gränsen helt i våras.
Nu kan du t.ex. flyga zurich Göteborg och komma in, flyger du zurich Kastrup och tar tåget mot Malmö kommer du inte in.
Jag klandrar den danska regeringen för att de stängde gränsen för svenskar utan att förstå att sina egna medborgare skulle använda Sverige som utflyktsmål, och jag klandrar danskarna som inte stannade hemma.

Det förvånar mig inte ett dugg om smittan finns i Sverige, vilket jag trodde man kunde utläsa ur mitt inlägg. Men det betyder inte att man inte ska begränsa det. Och NÅGONSTANS ska man ju dra en gräns eller hur? Man kan inte förbjuda att landets egna medborgare ska in, så man drar gränsen mot andra och hoppas på att folk inte i allt för stor grad sätter sig och vill till Sverige just nu. Just nu när vi ändå inte ska umgås med varandra.

Tråkigt med din pappa, hoppas han hämtar sig och slipper bli allvarligt sjuk!

Fast stängningen mot Danmark är primärt för att danskar inte ska roa sig i Malmö när köpenhamn är stängt , inte mutationen som är påvisat hos ca 6 personer i dk ( och som säkert snart hittas i Sverige med). Det känns inte som det hade ändrat något om man tillät hela familjer i en bil att komma över gränsen.
Har de sagt det? Att den stängningen motiveras av andra orsaker än mutationen.
Jag har bara sett nyheter där det hakas på som en bisats till UK-stänngingen, typ Framgår inte alls där att bakgrunden till de två besluten skulle vara olika.

Jag klandrar den danska regeringen för att de stängde gränsen för svenskar utan att förstå att sina egna medborgare skulle använda Sverige som utflyktsmål, och jag klandrar danskarna som inte stannade hemma.

Det förvånar mig inte ett dugg om smittan finns i Sverige, vilket jag trodde man kunde utläsa ur mitt inlägg. Men det betyder inte att man inte ska begränsa det. Och NÅGONSTANS ska man ju dra en gräns eller hur? Man kan inte förbjuda att landets egna medborgare ska in, så man drar gränsen mot andra och hoppas på att folk inte i allt för stor grad sätter sig och vill till Sverige just nu. Just nu när vi ändå inte ska umgås med varandra.

Tråkigt med din pappa, hoppas han hämtar sig och slipper bli allvarligt sjuk!
Regeringen så typ vid varje pressträff, "åk inte till Sverige" och det var (och är) egentligen 14 dagars karantän efteråt.

Jag tycker också att det är bra att Sverige nu inför hårdare restriktioner, vi är bara inte helt överens om var gränsen ska dras och det är helt ok, längre kommer vi nog inte 🙂
Och tack, pappa verkar än så länge ha tur och klarat sig undan lindrigt men man vet ju att det snabbt kan vända 😕.
Har de sagt det? Att den stängningen motiveras av andra orsaker än mutationen.
Jag har bara sett nyheter där det hakas på som en bisats till UK-stänngingen, typ Framgår inte alls där att bakgrunden till de två besluten skulle vara olika.
Ja det sa de på presskonferensen och det framgår också av tidningar. Men såklart spelar mutationen också in, men mutationen är ju funnen i Holland och några andra länder i Europa också. Men genom att stänga gränsen till Danmark stänger man ju också för mycket av resten av Europa eftersom många kommer via Kastrup. 🙂

Ja det sa de på presskonferensen och det framgår också av tidningar. Men såklart spelar mutationen också in, men mutationen är ju funnen i Holland och några andra länder i Europa också. Men genom att stänga gränsen till Danmark stänger man ju också för mycket av resten av Europa eftersom många kommer via Kastrup. 🙂
Ok. Det framgick verkligen inte där jag läste.

Men jag tror fortfarande att chansen för att mutationen inte finns i Sverige redan är liten, samt att om 4 av 5 personer i en familj kommer över gränsen är det väldigt liten sannolikhet att om de är smittade inte bär på samma form för virus som den 5 personen som inte får komma över.

Jag tycker den här diskussionen är sååå tröttsam, särskilt med hänsyn till att skånsk sjukvård ligger på gränsen till kollaps.

Det handlar inte om att HINDRA. Det handlar om att MINSKA.

Jag är förbaskat glad för gränsstängningen faktiskt, eftersom jag bor i ett område där det under ledigheter kryllar av både danska och tyska fritidshusägare. Det blir trängre överallt när det helt plötsligt ökar på med en massa fler människor, och så vill man verkligen inte ha det just nu! Jag var egentligen snarast förbluffad i somras, för det verkade inte vara någon skillnad alls mot andra semesterperioder tidigare år. Folk kom - precis som vanligt - trots corona. (Ja, jag har ju ingen statistik på detta förstås, men många dagar i somras var ca varannan bil som jag mötte på vägarna här omkring danskregistrerad.)

Det är väl många länder som stänger sina gränser nu?
Österrikes är stänga sen ngr dagar tillbaka och i Italien är det tom förbjudet att resa mellan regioner.

Ja, men av någon anledning kan Sverige inte göra rätt i andras ögon. Gör vi för lite får vi skit för och när vi tar i lite mer pga att läget ändrats så får vi skit för att vi är gör strikta. Sen att vi bara gör det DK tidigare gjort verkar inte spela nån roll.

Trots att det drabbar olika hårt och en del regler kan tyckas ologiska så tycker jag ändå att det är redigare med en strikt stängning. Inte en massa undantag att tjafsa om. Stängt är stängt. Även om det är sorgligt att det behöver vara så.
DN hade en snyfthistoria om en familj från Schweiz som skulle fira jul med mormor och morfar i Sverige. Pappan som inte var svensk medborgare kom inte in via Kastrup/Danmark utan fick åka tillbaka och flyga direkt in i Sverige istället. En annan kom från Portugal för att fira jul med sin särbo men fick vända om vid gränsen. Här ska vi hålla våra bubblor och firar jul mer eller mindre ensamma. Och de reste över halva Europa :banghead:

Det är väl många länder som stänger sina gränser nu?
Österrikes är stänga sen ngr dagar tillbaka och i Italien är det tom förbjudet att resa mellan regioner.
I UK (och Danmark?) är det väl också stängt mellan olika delar av landet?
Läste om en svensk kille som skulle åkt till Sverige över jul men inte kom längre än till gaten. Med flickvännen kunde han inte fira jul för hon hade åkt till sina föräldrar i en annan del av landet och dit var det inte längre tillåtet att åka från London. Uppenbarligen räckte inte det som hint om att det kanske inte var så bra att åka till Sverige.

I UK (och Danmark?) är det väl också stängt mellan olika delar av landet?
Läste om en svensk kille som skulle åkt till Sverige över jul men inte kom längre än till gaten. Med flickvännen kunde han inte fira jul för hon hade åkt till sina föräldrar i en annan del av landet och dit var det inte längre tillåtet att åka från London. Uppenbarligen räckte inte det som hint om att det kanske inte var så bra att åka till Sverige.
I det fallet handlade det nog mer om att reglerna ändrades med väldigt liten förvarning, han hade redan en biljett till Sverige så tog chansen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka