Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Enligt grannen så kan virus inte överleva utanför kroppen och därmed smittar det inte heller. Hans källor är läkare och forskare som tystats.
Första delen är väl på visst sätt korrekt om man belyser det faktum att de inte har egen ämnesomsättning och inte kan föröka sig på egen hand, det lever alltså inte utanför kroppen utan är då inaktiva.

Jag brukar tänka på dem som frön. Om fröet bara flyger omkring i luften så händer inget. Men om det landar i jorden (ens luftvägar, slemhinnor osv) så kan det gro och föröka sig.

Men att de inte är aktiva utanför kroppen betyder ju inte att de inte är smittsamma. Men det är väl så sånadär brukar göra när de släpper propaganda. Blandar korrekt fakta med påhittat och vipps känns det som att man har en pålitlig historia för den som inte orkar läsa tung litteratur.

Regeringen så typ vid varje pressträff, "åk inte till Sverige" och det var (och är) egentligen 14 dagars karantän efteråt.

Jag tycker också att det är bra att Sverige nu inför hårdare restriktioner, vi är bara inte helt överens om var gränsen ska dras och det är helt ok, längre kommer vi nog inte 🙂
Och tack, pappa verkar än så länge ha tur och klarat sig undan lindrigt men man vet ju att det snabbt kan vända 😕.

Ja det sa de på presskonferensen och det framgår också av tidningar. Men såklart spelar mutationen också in, men mutationen är ju funnen i Holland och några andra länder i Europa också. Men genom att stänga gränsen till Danmark stänger man ju också för mycket av resten av Europa eftersom många kommer via Kastrup. 🙂
Mutationen i Holland är två fall varav det ena är en person med anknytning till England.

I det fallet handlade det nog mer om att reglerna ändrades med väldigt liten förvarning, han hade redan en biljett till Sverige så tog chansen.

Jag tycker den här pandemin har visat hur få som verkligen är livsdugliga om en ser till "survival of the fittest" ... :cautious:
Jag känner att jag har utvecklat typ nolltolerans både för folk som bokar resor och dessutom de facto reser i dessa tider 🤬

En kompis till mig stack - fast vi försökte avråda henne - till England i förra veckan och sket med det i alla regler om karantän i sammanlagt tre länder för att komma dit. Nu är hon fast på andra sidan vattnet och kan inte komma tillbaka till fastlandet igen.. 😏

Jag känner att jag har utvecklat typ nolltolerans både för folk som bokar resor och dessutom de facto reser i dessa tider 🤬

En kompis till mig stack - fast vi försökte avråda henne - till England i förra veckan och sket med det i alla regler om karantän i sammanlagt tre länder för att komma dit. Nu är hon fast på andra sidan vattnet och kan inte komma tillbaka till fastlandet igen.. 😏
Och så säger man vad var de vi sa? 🤷🏻‍♀️ Folk får faktiskt skylla sig själva.

Detta med vaccinationerna...

De som får vaccin först ska tydligen vara:
• Personer som bor på särskilda boenden för äldre eller har hemtjänst i ordinärt boende.
• Personal inom äldreomsorg som arbetar nära boende och omsorgstagare.
• Hushållskontakter, det vill säga vuxna som lever tillsammans med någon som tillhör riskgrupp.

Det sista känns märkligt. De som är i riskgrupp nämns inte alls men de som lever med personer i riskgrupp ska prioriteras?

Trots att det drabbar olika hårt och en del regler kan tyckas ologiska så tycker jag ändå att det är redigare med en strikt stängning. Inte en massa undantag att tjafsa om. Stängt är stängt. Även om det är sorgligt att det behöver vara så.
DN hade en snyfthistoria om en familj från Schweiz som skulle fira jul med mormor och morfar i Sverige. Pappan som inte var svensk medborgare kom inte in via Kastrup/Danmark utan fick åka tillbaka och flyga direkt in i Sverige istället. En annan kom från Portugal för att fira jul med sin särbo men fick vända om vid gränsen. Här ska vi hålla våra bubblor och firar jul mer eller mindre ensamma. Och de reste över halva Europa :banghead:
Jag läste något liknande, tyckte det stod att familjen kom från Tyskland i detta fallet. Bild på mamman och barnen, mamman hade munskyddet nerdraget över hakan. Pappan hade fått åka hem igen, tårfyllt farväl i Hyllie. Nä.Hä. ? Synd att barnen gråter. Det är föräldrarnas fel.

1. Tyskland är inget u-land, uppmanar de verkligen sina medborgare att resa nu när gränserna stängs överallt?
2. Hennes föräldrar bor i Sverige, kunde de inte upplyst familjen om att gränserna eventuellt skulle stängas?
3. Varför åkte inte hela familjen hem till Tyskland och firade jul istället för att splittras?
4. Har de verkligen missat det här om den nya virusstammen och att flera länder stängt? Väcker inte det varningsklockor?

Jag läste något liknande, tyckte det stod att familjen kom från Tyskland i detta fallet. Bild på mamman och barnen, mamman hade munskyddet nerdraget över hakan. Pappan hade fått åka hem igen, tårfyllt farväl i Hyllie. Nä.Hä. ? Synd att barnen gråter. Det är föräldrarnas fel.

1. Tyskland är inget u-land, uppmanar de verkligen sina medborgare att resa nu när gränserna stängs överallt?
2. Hennes föräldrar bor i Sverige, kunde de inte upplyst familjen om att gränserna eventuellt skulle stängas?
3. Varför åkte inte hela familjen hem till Tyskland och firade jul istället för att splittras?
4. Har de verkligen missat det här om den nya virusstammen och att flera länder stängt? Väcker inte det varningsklockor?

Mmm, det var den artikeln jag avsåg i mitt inlägg att snyfta sig in i Sverige.

Som jag har tolkat det avses med ”riskgrupp” i det här fallet de som omfattas av den första punkten på listan. Alltså, att hushållskontakter till personer som t.ex. har hemtjänst också ska prioriteras.
Jag begriper inte den tolkningen.

det finns personer i riskgrupp som lever vanliga arbetande liv. Personer som kommer att dö rätt garanterat om de smittas men varken är gamla, handikappade eller i behov av hemtjänst.

Om jag skulle leva med en partner så skulle partnern få vaccin i första vändan men inte jag. Baserat på folkhälsomyndighetens direktiv.

Skumt.

• Personer som bor på särskilda boenden för äldre eller har hemtjänst i ordinärt boende.
• Hushållskontakter, det vill säga vuxna som lever tillsammans med någon som tillhör riskgrupp.

Det sista känns märkligt. De som är i riskgrupp nämns inte alls men de som lever med personer i riskgrupp ska prioriteras?
Fast de som lever med de allra sköraste lär vara en riskgrupp i sig, flertalet tillhör våra äldsta. Klart det kan finnas en och annan yngre men man vaccinerar dem också för att skydda de sköraste precis som vårdpersonalen.

det finns personer i riskgrupp som lever vanliga arbetande liv. Personer som kommer att dö rätt garanterat om de smittas men varken är gamla, handikappade eller i behov av hemtjänst.

Om jag skulle leva med en partner så skulle partnern få vaccin i första vändan men inte jag. Baserat på folkhälsomyndighetens direktiv.

Skumt.
Jag tolkar det som om ifall du tillhör första gruppen så skulle din partner också få vaccin samtidigt.

Det är de som lever tillsammans med äldre som har hemsjukvård eller hemtjänst med omvårdnadsinsatser. Alltså de som bor ihop med punkt 1.

Detta med vaccinationerna..

Håller med, mycket märkligt!
Dessutom tas inte vårdpersonalen på sjukhus upp, det tycker jag också är märkligt...

Alltså - jag avser inte att vara petimeter. :)
Men riskgrupperna nämns inte, annat än i samband med dem som bor med riskgruppsperson.
Jag håller med, lite luddigt uttryckt.

Men, det har ju kommunicerats på andra sätt också, så att det klargjorts att det första omgången är "sköra åldringar" som vaccineras.

För de många som inte är åldringar, och som har förhöjd risk för att bli allvarligt sjuka av Covid-19, har har man sagt att de ska komma i "nästa omgång".

Jag misstänker att det finns ett stänk av "politiskt tänk här": regeringen och myndigheter har ju anklagats rätt kraftig för "att inte värna om gamla och sköra".

Så då börjar man med "gamla och sköra", och inte med alla som är "sköra" (riskgrupper) i största allmänhet.

Man glömmer tillfälligt alla som tar mediciner med immundämpande effekt för någon kronisk sjukdom, som just har genomgått cancerbehandling, och som är "arbetsföra" men har underliggande sjukdomar som ger högre risk vid sjukdom av Covid-19.

Skumt.

Nej, man har alltså identifierat en prioriterad riskgrupp som löper allvarligast risk för svår sjukdom, d.v.s. sammanfattningsvis äldre personer med hemtjänst eller boende på särskilt boende. Det är där den första prioriteringen ligger: Vaccin till personer som ingår i denna riskgrupp, samt till de personer som de har nära kontakt med (vård- och omsorgspersonal och andra hushållskontakter).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt
  • Katt i påse

Hästrelaterat