Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu värre är att en ny mutation sprids i Sydafrika. Man anser att den är betydligt värre än den som finns i UK. Flera EU länder har stoppat flyg från Sydafrika. När ska Sverige reagera. Jag anser fortfarande att apocalypsen är igång
Varför är du så agresivt kritisk mot sverige och ser genom fingarna på alla andra länders tillkortakommanden? Varför är det så viktigt för dig att framställa Sverige som sämst på allt?

Varför är du så agresivt kritisk mot sverige och ser genom fingarna på alla andra länders tillkortakommanden? Varför är det så viktigt för dig att framställa Sverige som sämst på allt?
Troll kallas det.
Från Wikipedia:
Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl, missförstånd eller utdragna ofruktbara diskussioner (flejmkrig) som inte leder någon vart. Beteendet involverar ofta inslag av bluff, lögn eller överdrifter och de som trollar gör det vanligen för nöjets skull snarare än av ilska.[1] Ordet är internetslang.

Troll kallas det.
Från Wikipedia:
Internettroll eller nättroll, oftast bara kallade troll, är personer som skriver på internetforum och liknande (ursprungligen på Usenet) i syfte att provocera fram känslomässiga svar, gräl, missförstånd eller utdragna ofruktbara diskussioner (flejmkrig) som inte leder någon vart. Beteendet involverar ofta inslag av bluff, lögn eller överdrifter och de som trollar gör det vanligen för nöjets skull snarare än av ilska.[1] Ordet är internetslang.
Och Buke har en fantastisk funktion som heter Ignorera 👍
Den innebär att jag slipper se text jag inte vill lägga energi på att läsa, det är lätt att skrolla förbi de markerade inläggen. Det är också lätt att skrolla förbi de inlägg som svarar på inlägg jag ignorerat, de är också utanför min energibudget.

Tänker att om fler använde den funktionen så skulle diverse troll av olika slag svältas ut. Ju fler desto fortare.

Jag var i uppsala idag, dock på Cervera, stadium och XXL. Det var väldigt lite människor och inget svårt alls att hålla avstånd. Tror det var max 2-10 personer i de stora butikerna.
Men, det är i Boländerna, det är skillnad mot t.ex Gränby, skulle jag tro.

IKEA var lite fler men där gick jag inte in.
Var också i Boländerna igår, Citygross har utökat sina öppettider från 06-23.
Strax efter 22 blev det i stort sett tomt i butiken och det fick jättebra att handla med ordentliga avstånd.

Idag rapporteras det att Skåne har nya toppnoteringar i de tre kategorierna:
* antal konstaterat smittade senaste dygnet
* antalet sjukhusvårdade senaste dygnet
* antalet IVA-vårdade senaste dygnet

Oavsett vilka åtgärder som omtalas - för lite, för sent. Det är mycket folk i butikerna, det är dåliga rutiner i butikerna, det är trångt på många ställen, köpcentren har svårt att tillhandahålla parkeringsplatser - det är så mycket folk.

Deppigt, särskilt eftersom samma grupp som firar jul inte är de som firar nyår tillsammans.

Troll kallas det.
Från Wikipedia:
Tyvärr är hen nog inte ett troll. Jag tror faktiskt han genuint har lite problem med perspektiven och verkligen tycker det han skriver. Det är i och för sig värre, ett internettroll vet i vart fall att de bara är bråkmakare som svänger sig med floskler. Det är bättre än att sakna insikt.

Var också i Boländerna igår, Citygross har utökat sina öppettider från 06-23.
Strax efter 22 blev det i stort sett tomt i butiken och det fick jättebra att handla med ordentliga avstånd.

Ohh, jag försökte hitta på nätet men gick bet. Vill gärna handla efter 22. Är det hela julhelgen inklusive röda dagar?

Kan någon ge mig ett bra argument varför de på äldreboenden ska ha vaccinet först?

Borde det inte ges till vårdpersonal och hemtjänstpersonal i första hand? Sedan till de äldre och sjuka/riskgrupper.
Ja så anser jag de också och flera inom min familj delar dina funderingar varför får inte personalen vaccinet först och speciellt med tanke på de få doser som kommer.

Kan någon ge mig ett bra argument varför de på äldreboenden ska ha vaccinet först?

Borde det inte ges till vårdpersonal och hemtjänstpersonal i första hand? Sedan till de äldre och sjuka/riskgrupper.
Ja du det är en bra fråga. Jag hade gärna sett att vi som har en patientgrupp där 95% är över 70 år och dom flesta ännu äldre hade fått bli lite prioriterade. Vi kommer dessutom vansinnigt nära våra patienter.

Ohh, jag försökte hitta på nätet men gick bet. Vill gärna handla efter 22. Är det hela julhelgen inklusive röda dagar?
Fram till 23.e i varje fall och sedan 28-31. Kommer inte ihåg hur det var 24-27.e, men antagligen vanliga tider då, antar att trycket inte är lika stort då.

Ja du det är en bra fråga. Jag hade gärna sett att vi som har en patientgrupp där 95% är över 70 år och dom flesta ännu äldre hade fått bli lite prioriterade. Vi kommer dessutom vansinnigt nära våra patienter.
Vad jag kan se så är det prioriterat i grupp 2/3 när det blir aktuellt med alla 70+ också?

Jag tycker synd om dem som utan egen förskyllan blivit strandade utan möjlighet att komma hem i jul. Framförallt lastbilschaufförer men också t ex de som kanske hade flygbyte i London eller på annat sätt fastnat någonstans där de inte har tillgång till en bostad.

Jag avundas inte heller alla dem som måste jobba extra hårt under jul- och nyår; till exempel sjukvårdspersonal, de som planerar och sköter logistiken för vaccinationerna, politiker och tjänstemän vars jour förvandlas till (extra mycket) arbete på grund av corona. Deras familjer drabbas ju också.

Det är förstås inte roligt för någon annan heller, men de grupperna (och säkert fler som jag inte vet) får dra ett extra tungt lass just i år.

Jag tycker synd om dem som utan egen förskyllan blivit strandade utan möjlighet att komma hem i jul.
Men ärligt, det måste väl ändå vara en skitsak att det är jul? Och vad gäller de som flänger och far i dessa tider så kan de gott sitta där de sitter, jag tycker inte minsta synd om dem.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka