Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Undrar om jag tittar ovanligt lite pa andra människor, kanske för att alla bär munskydd här men jag ser inget överdrivet pillande.

Idag var och i en större livsmedelsaffär (typ ica Maxi) för att jag behövde en julklapp som inte kommer levereras i tid (annars har jag handlat i byns affär sen mars). Ingen trängsel alls och alla kunder visade hänsyn men personalen trängdes och ställde sig nära vid upprepade tillfällen.
Å andra sidan har väl ni haft krav en längre tid? Det skulle ju kunna förklara att det är mindre pillande, man är mer van vid att det sitter något och behöver inte rätta till saker i tid och otid heller för att det känns obekvämt osv.

Jag var på ICA i dag och det var på sätt och vis en del folk, men samtidigt inte någon direkt trängsel, man kunde hålla helt ok avstånd kände jag, man väntade in varandra, tog steg åt sidan, trängde sig inte förbi i samma utsträckning som många gånger förr.

Jag har märkt samma beteende som du hos personalen, men jag tror det kan komma sig av att de har behövt vara ganska burdusa förut, för att kunna komma förbi, kunna lägga upp varor osv. Stress och andra människors bristande respekt har gjort lite att de har behövt tränga sig lite. Tror jag.

Å andra sidan har väl ni haft krav en längre tid? Det skulle ju kunna förklara att det är mindre pillande, man är mer van vid att det sitter något och behöver inte rätta till saker i tid och otid heller för att det känns obekvämt osv.

Jag var på ICA i dag och det var på sätt och vis en del folk, men samtidigt inte någon direkt trängsel, man kunde hålla helt ok avstånd kände jag, man väntade in varandra, tog steg åt sidan, trängde sig inte förbi i samma utsträckning som många gånger förr.

Jag har märkt samma beteende som du hos personalen, men jag tror det kan komma sig av att de har behövt vara ganska burdusa förut, för att kunna komma förbi, kunna lägga upp varor osv. Stress och andra människors bristande respekt har gjort lite att de har behövt tränga sig lite. Tror jag.
Så kan det vara, masken har blivit en vana och stör inte längre på samma sätt som i början. Sen finns det såklart folk som bär masken fel, med näsan utanför tex. Lägga masken i fickan och sen ta på samma igen är väldigt vanligt.

Absolut det räddar ju fler liv

Men det vet vi faktiskt egentligen inte, alla dessa restriktioner, munskydd, spritning, testningar , nedstängningar det finns en möjlighet att viruset hade kanske smittat fler men inte nödvändigtvis gett särskilt mkt fler dödsfall. De flesta verkar ju tåla det väldigt bra, dödsprocenten är fortfarande låg.

Så här var läget angående inreseförbud från Storbritannien se'n nån timme tillbaka, enligt Guardian.
Se'n dess har åtminstone Sudan tillkommit.

Noterbart är att i Västeuropa är Spanien enda stora landet som ännu inte är där.
Har vi någon som befinner sig i Spanien här i tråden, som kan kommentera hur man tänker där?

guardian-uk-ban.jpg

Nu har jag fått en mycket tydlig lektion i problemen med munskydd.
När satt mig i bilen utanför Ica så parkerade en bil precis framför mig. I bilen satt två damer bägge iklädda munskydd. Åtminstone föraren måste kört hela tiden med munskyddet eftersom jag såg det innan bilen stod still. Ut kliver så dessa två damer, rättar till munskydden, tar fram kassar, rättar till munskydden.... Innan de lämnade bilen, och därmed vände ryggen mot mig, så räknade jag till att de fingrat på dessa munskydd 5 och 6 gånger vardera. Då jag passerade dem på väg ut från parkeringen så tittade jag och mycket riktigt så pillade den ena av dem med munskyddet då hon gick in i butiken.
Att man inte ska pilla med dessa skydd kan inte ha undgått någon och ändå så kan de som frivilligt väljer att bära dem inte låta bli att kladda med dem. Hur skulle då de som blir påtvingade att bära dem hantera eländet?

Jag har sett varianten tant i bil med munskydd på som kommer till ica, tanten kliver in i affären och tar av munskydd. Sedan sätter tanten på munskyddet igen när hon går ut ur affären...

Om vi ENBART såg till att maximera räddade liv, helt utan hänsyn till konsekvenserna i övrigt, så skulle vi behöva förbjuda all bilkörning också. Och på det hela taget styra upp det så folk hindrades att göra det mesta som för med sig större dödsrisk än att titta på tv...
Fast gör du det så får du nog lagstifta mot självmord också.:idea:

Men stoppa pressarna
"En patient kan ligga bakom mutationen"
No Shit Sherlock Trodde Ab på allvar att samma mutation skulle uppstå 2 gånger :banghead:
Ännu värre är att en ny mutation sprids i Sydafrika. Man anser att den är betydligt värre än den som finns i UK. Flera EU länder har stoppat flyg från Sydafrika. När ska Sverige reagera. Jag anser fortfarande att apocalypsen är igång

Ännu värre är att en ny mutation sprids i Sydafrika. Man anser att den är betydligt värre än den som finns i UK. Flera EU länder har stoppat flyg från Sydafrika. När ska Sverige reagera. Jag anser fortfarande att apocalypsen är igång
UD gick ut med en avrådan gällande icke nödvändiga resor den 14 mars, som sedan har lättats för vissa länder inom EU/Europa (varierat över tid) men fortfarande gäller för resor utanför EU/EES. Många länder utanför EU som det tidigare fanns gott om direktflyg till/från har flygen i princip upphört till.
När det gäller just Sydafrika så är det lite av en ickefråga eftersom resor dit/därifrån redan före corona krävde transit i annat europeiskt land.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka