Covid-19 del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
De måste väl ändå handla mat osv tänker jag. Svårt läge, läste om några som skrev i ett kommentarfält att de åkte till fjällen för att åka skidor. De fick frågan om hur de gjorde på vägen upp med mat, ja visst hade de fika med sig men ändå så stannade de och åt längs vägen på hamburgerrestaurang .. De håller liksom inte för mig, stanna hemma. Som min Pappa sa oftast så blir dessa människor antagligen inte så sjuka men de kan smitta ned någon annan som blir dödligt sjuk istället.
Jag är inte så värst bekymrad över att de resande vare sig handlar på plats eller äter en hamburgare längs vägen.

Det är nog inte i mataffären, eller via drive-thru på hamburgerrestaurangen som Den Stora Smittspridningen pågår.

Det blir antagligen en litet större utspridning av folk totalt, och kanske lite mindre trångt på deras hemorter.

För de måste ju handla när de är hemma också.

Det är nog värre om det förekommer sådant som liftköer, fester och after-ski.

Är du rädd att det smittar den vägen ? känns nära osannolikt, mkt troligare att det smittar på alla idrottstävlingar som tillåts, med alla funktionärer som behövs och står tätt.
Rent krasst smittar det väl överallt där folk skiter i sunt förnuft.

Hos oss spreds det corona på en terrängträning i oktober. En träning som aldrig borde hållts och där tränaren och några av ryttarna totalt struntade i gällande karantänsregler 🤬

Från helgens pay and jump såg jag i videoklipp fler människor på liten yta än vad man får gå tillsammans ute på gatan..

Jag är inte så värst bekymrad över att de resande vare sig handlar på plats eller äter en hamburgare längs vägen.

Det är nog inte i mataffären, eller via drive-thru på hamburgerrestaurangen som Den Stora Smittspridningen pågår.

Det blir antagligen en litet större utspridning av folk totalt, och kanske lite mindre trångt på deras hemorter.

För de måste ju handla när de är hemma också.

Det är nog värre om det förekommer sådant som liftköer, fester och after-ski.
Var bara de att de tyckte att de var helt okej att gå in och handla mat på restaurangerna 😫 Logiken i de hela är bara korkad. De finns absolut ingen anledning att belasta andra kommuners sjukvård när man själv tillhör en annan kommun.

Förstår inte varför folk så prompt måste resa när de har tjatat i ett års tid snart stanna hemma. Och ja jag känner folk som åkt på solsemester och annat utan att ens blinka.

De måste väl ändå handla mat osv tänker jag. Svårt läge, läste om några som skrev i ett kommentarfält att de åkte till fjällen för att åka skidor. De fick frågan om hur de gjorde på vägen upp med mat, ja visst hade de fika med sig men ändå så stannade de och åt längs vägen på hamburgerrestaurang .. De håller liksom inte för mig, stanna hemma. Som min Pappa sa oftast så blir dessa människor antagligen inte så sjuka men de kan smitta ned någon annan som blir dödligt sjuk istället.
Två släktingar har åkt bil hit (Åre) till en stuga och de har med sig all mat (som de dessutom handlat online). De har inte jättelångt hit och skulle de bli sjuka tar de bilen hem. Men de allra allra flesta som kommer hit gör ju inte så. Och de allra flesta som åker tåg hit sätter sig på tåget hem sedan även om de blivit sjuka, för "hur ska vi annars komma hem".

Inte i Sjöbo i alla fall. De söker just den typen av personal för att frigöra andra.

Sjöbo kommun

17 december kl. 10:28 ·
=AZVjWPYpzMCxEu6i4ITY-wG5nf_5RQtAUxkwET6uXFKgdzu6osPakxo_2gpS7QJ3Xbo3KoxUgYSuPc9_IT55ejgyB_FztElLkE_ZLACJowY1Dul1991hX9QApXz-FIOc8Y5NuGpaEYMAaolQkOh2wkblPS1v5_LGffUJvtbE9ET4nA&__tn__=%2CO%2CP-y-R']=AZVjWPYpzMCxEu6i4ITY-wG5nf_5RQtAUxkwET6uXFKgdzu6osPakxo_2gpS7QJ3Xbo3KoxUgYSuPc9_IT55ejgyB_FztElLkE_ZLACJowY1Dul1991hX9QApXz-FIOc8Y5NuGpaEYMAaolQkOh2wkblPS1v5_LGffUJvtbE9ET4nA&__tn__=%2CO%2CP-y-R']Personal till vård och omsorg sökes akut!
=AZVjWPYpzMCxEu6i4ITY-wG5nf_5RQtAUxkwET6uXFKgdzu6osPakxo_2gpS7QJ3Xbo3KoxUgYSuPc9_IT55ejgyB_FztElLkE_ZLACJowY1Dul1991hX9QApXz-FIOc8Y5NuGpaEYMAaolQkOh2wkblPS1v5_LGffUJvtbE9ET4nA&__tn__=%2CO%2CP-y-R']På grund av stor personalbrist med anledning av pandemin, prioriterar vi om i arbetet och kommer att låta vårdpersonalen fokusera på vårduppgifter. Därför söker vi nu extra personal till särskilt boende och hemtjänst som ska hjälpa till med serviceuppgifter så som frukost, middag, tvätt, städ, packa upp varor, leverans av material och mat osv.
=AZVjWPYpzMCxEu6i4ITY-wG5nf_5RQtAUxkwET6uXFKgdzu6osPakxo_2gpS7QJ3Xbo3KoxUgYSuPc9_IT55ejgyB_FztElLkE_ZLACJowY1Dul1991hX9QApXz-FIOc8Y5NuGpaEYMAaolQkOh2wkblPS1v5_LGffUJvtbE9ET4nA&__tn__=%2CO%2CP-y-R']Så du som har tid över och tycker om att jobba med människor hör av dig till oss. Ingen tidigare erfarenhet inom vården krävs.
=AZVjWPYpzMCxEu6i4ITY-wG5nf_5RQtAUxkwET6uXFKgdzu6osPakxo_2gpS7QJ3Xbo3KoxUgYSuPc9_IT55ejgyB_FztElLkE_ZLACJowY1Dul1991hX9QApXz-FIOc8Y5NuGpaEYMAaolQkOh2wkblPS1v5_LGffUJvtbE9ET4nA&__tn__=%2CO%2CP-y-R']Särskilt boende - Christin Andersson på 0416-273 42 eller på mail: christin.andersson@sjobo.se
=AZVjWPYpzMCxEu6i4ITY-wG5nf_5RQtAUxkwET6uXFKgdzu6osPakxo_2gpS7QJ3Xbo3KoxUgYSuPc9_IT55ejgyB_FztElLkE_ZLACJowY1Dul1991hX9QApXz-FIOc8Y5NuGpaEYMAaolQkOh2wkblPS1v5_LGffUJvtbE9ET4nA&__tn__=%2CO%2CP-y-R']Hemtjänst - Lisbeth Larsson 0416-273 75 eller på mail: lisbeth.larsson2@sjobo.se
Absolut. Finns väl alltid någonstans nya medarbetare behövs.

Man kan ju tycka att det är rimligt att regering och myndigheter vet vad de har lagstöd till att göra vid det här laget. Att de kanske har krisplaner uppsatta och vet hur de ska agera därifrån. Håller med @Folri här. Så fort det händer något så verkar regeringen handfallen och besluten kommer sent.

Det kanske bör upprepas igen, i Sverige, olikt i princip alla andra EU länder, så garanterar grundlagsstiftningen rörelsefrihet så myndigheterna KAN inte beordra en lockdown. Att ändra och modifiera grundlagen är inte något regering och riksdag gör i en handvändning. Justitiedepartementet har jobbat frenetiskt att ta fram en tillfällig 'pandemilag' sedan i Augusti. Men en sådan ingripande lag måste ut på många remissinstanser innan den ens kan presenteras för riksdagen för votering.

Nu har jag förstått att man skyndar på lagstiftningen så mycket som möjligt så vi får se när/om hur snabbt den kommer och hur ingripande den blir. FHM, regering, kommuner, regioner kan rekommendera i starkaste ordalag, de kan förbjuda offentliga församlingar (konserter, teater, bio, sportevenemang) vilket gjorts, men man KAN inte förbjuda lagenligt att affärer, restauranger och liknande är öppna. Kommunerna stänger ner offentlig verksamhet som simhallar, bibliotek och liknande, men man har också gjort en avvägning om hur stor skada det gör på individer och på samhällsnivå. Nu när det skenar igen så stänger man ner det man kan enligt gällande lagstiftning. Hur svårt kan det vara att förstå?

Två släktingar har åkt bil hit (Åre) till en stuga och de har med sig all mat (som de dessutom handlat online). De har inte jättelångt hit och skulle de bli sjuka tar de bilen hem. Men de allra allra flesta som kommer hit gör ju inte så. Och de allra flesta som åker tåg hit sätter sig på tåget hem sedan även om de blivit sjuka, för "hur ska vi annars komma hem".
De är ju de jag menar, alla människor är inte smarta .... Tyvärr.

Det jag inte begriper är hur man från beslutsfattarhåll, främst då kommuner, egentligen motiverar beslut som innebär att barnidrott ställs in.

Många barn behöver det sammanhang och positiva vuxenstöd de får via sin idrott/fritidssysselsättning, i synnerhet när andra meningsfulla fritidssysselsättningar ligger på is.

Har beslutsfattarna fått dumspader/satt på sig dumstrut?

Ska vi alltså tokskydda sköra gamlingar på särskilt boende, så till den milda grad, att vi förstör för våra barn?
jag skrev ett inlägg om det för ett par sidor sedan
Jag skulle nog tro att merparten av barnidrotten ändå har paus åtminstone över jullovet och kanske ytterligare någon vecka i vissa fall, så om det kommer igång igen efter den 24e januari, så är det kanske en eller två gånger man missar.

Jag skulle nog kunna tänka mig att de här veckorna när barnen inte träffar varandra i skolan och gissningsvis fler vuxna som jobbar hemifrån eller tagit ut semester i mellandagarna skulle kunna vara ett bra tillfälle att bryta smittkedjor genom att hålla sig hemma även från träningar och liknande.

jag skrev ett inlägg om det för ett par sidor sedan
Jag skulle nog tro att merparten av barnidrotten ändå har paus åtminstone över jullovet och kanske ytterligare någon vecka i vissa fall, så om det kommer igång igen efter den 24e januari, så är det kanske en eller två gånger man missar.

Jag skulle nog kunna tänka mig att de här veckorna när barnen inte träffar varandra i skolan och gissningsvis fler vuxna som jobbar hemifrån eller tagit ut semester i mellandagarna skulle kunna vara ett bra tillfälle att bryta smittkedjor genom att hålla sig hemma även från träningar och liknande.
Det som oroar mig runt barnen och deras träning/fritidsaktiviteter, är att det tyvärr finns många barn i dysfunktionella familjer, vars enda andningshål är fritiden.

Jag tänker på dom barn som har missbrukande föräldrar, barn som lever i våldsamma familjemiljöer, med föräldrar med psykiskt sjuka föräldrar, barn som har hårda restriktioner runt sitt liv av andra orsaker, eller barn vars enda stora glädje i livet är att komma bort från en jobbig och kvävande familjesituation.

Med "ingen skola", och "ingen fritid" så kan det bli enormt påfrestande och svårt för de här barnen.

Det är inte barnen i de stabila och bra familjerna som det blir ännu värre för. De har det nog bra ändå, och då kan eventuellt brutna smittkedjor vara en fördel.

Men återigen, det verkar inte finnas evidens för att det är barnidrott, eller för den delen skola, som driver smitta.

De här besluten verkar handla om "politiker som vill verka handlingskraftiga". Inte om evidens för hur man gör på ett klokt sätt.

Här i vår småstad i skottland är det just skolan utöver vårdhemmen som drabbats värst av smittan. De har förlängt jullovet för skolbarnen delvis därför under lockdown, till den 18:e Jan till att börja med.

Det som oroar mig runt barnen och deras träning/fritidsaktiviteter, är att det tyvärr finns många barn i dysfunktionella familjer, vars enda andningshål är fritiden.

Jag tänker på dom barn som har missbrukande föräldrar, barn som lever i våldsamma familjemiljöer, med föräldrar med psykiskt sjuka föräldrar, barn som har hårda restriktioner runt sitt liv av andra orsaker, eller barn vars enda stora glädje i livet är att komma bort från en jobbig och kvävande familjesituation.

Med "ingen skola", och "ingen fritid" så kan det bli enormt påfrestande och svårt för de här barnen.

Det är inte barnen i de stabila och bra familjerna som det blir ännu värre för. De har det nog bra ändå, och då kan eventuellt brutna smittkedjor vara en fördel.

Men återigen, det verkar inte finnas evidens för att det är barnidrott, eller för den delen skola, som driver smitta.

De här besluten verkar handla om "politiker som vill verka handlingskraftiga". Inte om evidens för hur man gör på ett klokt sätt.
Jag förstår hur du tänker.
Jag tänker bara att det är få fritidsaktiviteter som inte har paus över jul, så det gör nog ingen större skillnad för de utsatta barnen om aktiviteterna ställs in.
(och i mitt stilla sinne undrar jag hur många av dessa utsatta barn som ens har möjlighet att delta i fritidsaktiviteter, i vanliga fall?)

Jag förstår hur du tänker.
Jag tänker bara att det är få fritidsaktiviteter som inte har paus över jul, så det gör nog ingen större skillnad för de utsatta barnen om aktiviteterna ställs in.
(och i mitt stilla sinne undrar jag hur många av dessa utsatta barn som ens har möjlighet att delta i fritidsaktiviteter, i vanliga fall?)
Vanliga år, så är det ganska många aktiviteter som pågår under jullovet.

Mycket av det är redan inställt, eftersom cuper och andra tävlingar ställts in.

Utan förhastade beslut kanske åtminstone träningar i den vanliga gruppen kunde fått fortsätta.

Jag har själv varit tränare för ungdomslag i "utsatta, fattiga, invandrartäta områden".

Trots problem av olika slag, så är det många barn som deltar i den föreningsdrivna idrotten.

Som tränare och ledare i dessa områden, så lägger man extra tid och ansträngning, för att stötta barnen som har liten eller ingen stöttning hemifrån:

• Man jobbar med uppsökande verksamhet, för att ge barnen idén och möjligheten att delta i ungdomsidrott
  • Man håller olika sorters kontakt med föräldrar, gärna tillsammans med ungdomar som fungerar som "förebild" från området, ofta uppsökande verksamhet
  • Man samlar ihop träningskläder, skor och utrustning, så att det ska fungera för barn med dålig ekonomi att vara med.
  • Man organiserar och genomför en hel del "skjutsning" av barn till träning och tävling.
  • Man lägger tid på att kontakta barnen och påminna om träningstider, och att övertyga föräldrar om hur nyttig idrott är och hur viktig träningen är.
  • Man bjuder, via föreningen, på mellanmål i samband med träning, så att barnen ska ha ork, alla barn får inte tillräckligt med vettig mat.

Bryts vanan att "träffa kompisarna" och "att träna", så är uppförsbacken för att få tillbaka de här barnen till aktiviteter igen, mycket hög och brant, eftersom de oftast saknar någon därhemma som bryr sig, eller som t.o.m. ibland (särskilt vad avser flickor) kan vara väldigt "motsträviga" mot att deras barn ska idrotta.

Att stoppa all ungdomsträning är att slugga vilt mot allt det integrationsarbete och sociala arbete som görs av den ideella sektorn (föreningslivet), och kan skapa massor med problem bestående av understimulerade och undersysselsatta ungdomar.

Jag tänker att när folk tvingas själva ta hand om sina barn så lär det ju bli mycket stök o bök, gap och skrik, spring hit och dit hemma. I det sorlet ska föräldrarna jobba hemifrån. Det måste ju bara öka på antal skilsmässor

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka