Funktionärer har ju munskydd
Inte alla , alltid och jag är säker på att lite smitta kan slinka ut eller in.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Funktionärer har ju munskydd
Ärt du riktigt riktig?Okej. Apocalypsen är igång då. Kommer ochså fler nya smittor.
Jo. Här har två lokala fabriker hållt stängt p g a smitta. Folk har varit hemma i flera månader, p g a minskad efterfrågan (t ex i våras). Utan att dra upp alla exempel och alla anledningar, så har folk fått gå hem med minskad inkomst utan att själva vara sjuka.Det är väl inga fabriker som stängs ner enbart för att stoppa smittspridningen?
Men det är just "får lön" jag menar.Elitidrottare får lön har jag förstått det som. Det är skillnaden.
Inte för att vara sån, men det är en enorm belastning att lära upp helt okunnig personal inom nya områden, tex sjukvård!
Och de som kom förra veckan och veckan innan det OSV.Alla från planet skulle sitta i karantän och dessutom provas. Men nu kommer dom bara att traska rakt i i landet hur som helst
Då är det på grund av minskad efterfrågan man stänger inte för att minska smittspridningen. Ett affärsmässigt beslut.Jo. Här har två lokala fabriker hållt stängt p g a smitta. Folk har varit hemma i flera månader, p g a minskad efterfrågan (t ex i våras). Utan att dra upp alla exempel och alla anledningar, så har folk fått gå hem med minskad inkomst utan att själva vara sjuka.
Så återigen får pengar styra över hälsa.Jag håller med i teorin. Det som fick mig att förstå det komplexa i elitidrottandet är hur enormt många, både människor, företag och orterna dessa idrottande människor drar runt genom att åka lite skidor, spela lite fotboll osv. Det är sponsorkontrakt som skulle brytas och ge viten, rättigheter av sändningar som folk betalar för att få se osv osv.
Jag hörde en intervju kring diskussionerna om tour de ski. Det är ju enormt med jobb som ligger bakom en sån tävling, för 7-8 mindre ställen i alperna. Att försöka rodda om, ställa in ger enorma kedjereaktioner. Jag har uppfattat att de flesta idrotter åtminstone försöker att göra det så säkert som möjligt och att där det går flytta, ställa in, korta ned osv.
Sen har jag absolut svårt för de som bara ser sig och sitt och jag hoppas att de sjuka lönesummor som finns inom tex fotbollen ses över för jag anser det galet att klubbar ska gå under pga spelares orimliga löner när de nu inte får några publikintäkter. Det borde anpassas.
I våras, ja. I höst har minst två lokala fabriker stängt på grund av smittspridning inom de anställda.Då är det på grund av minskad efterfrågan man stänger inte för att minska smittspridningen. Ett affärsmässigt beslut.
Nja, jag ser det nog som ett vidare perspektiv som allmän hälsa och inte bara rena pengar.Så återigen får pengar styra över hälsa.
I annat fall hade sponsorer m fl tagit hänsyn till force major och släppt avtalen.
Det här handlar inte bara om toppen av den internationella idrotten. Det här når så långt ner som Hockeyettan (division ett). De får inte ställa in sina matcher, trots smittan. Matcherna SKA spelas, så de bara flyttar matcherna. Helt galet, när allt annat stängs ner. (Det är få klubbar i Hockeyettan där spelarna har hockeyn som huvudsaklig/enda inkomstkälla.)
Då har det varit pga smittspridning och inte pga att tex regeringen bestämt att man ska stänga, som nu med bibliotek och liknande. Man kan ju inte bedriva en verksamhet när största delen av personalen ligger hemma och är sjuka.I våras, ja. I höst har minst två lokala fabriker stängt på grund av smittspridning inom de anställda.
Det beror väl på hur man reser, var och hur man bor med mera?Jag fattar verkligen inte varför folk absolut måste resa med tanke på situationen. Är det så himla farligt att fira jul hemma? Jag fattar att vissa resor kan anses nödvändiga men väldigt många verkar ju t.ex. resa till fjällen för att åka skidor, till släkten för att fira jul osv. Kan man inte bara acceptera att läget är trist just nu, hålla sig hemma och göra det bästa av situationen?
Allt det där ska också läras upp och någon ska lära upp det. Detta i en redan tuff arbetsmiljö för alla på plats. Dessutom finns det nog rätt gott om den typen av personal i jämförelse med vilken del av personal det faktiskt behövs allra mest av just nu.Men det är just "får lön" jag menar.
Man behöver inte lära sig specifikt sjukvård för att kunna avlasta. Rengöring, påfyllnad, matservering, tvätt, logistik och transport, varumottagning - det finns massor som outbildad personal kan göra. Se t ex på prinsessan Sofia. Eller arbetslösa och frivilliga, som hoppat in under året.
Eftersom det tolkas så, och det är ett helvete rent ut sagt att ha suttit 11 månader i krisledning och få reda på saker på pressträffar hit o dit där saker ska verkställas omedelbart. Det har varit kaos i kommuner hela helgen pga 1) man kommer med sånt här en fredag eftermiddag 2) kommunerna tolkar vad som sägs eftersom det kommer inget i skrift förrän timmar/dagar senare 3) media ligger på omedelbart.Det jag inte begriper är hur man från beslutsfattarhåll, främst då kommuner, egentligen motiverar beslut som innebär att barnidrott ställs in.
Många barn behöver det sammanhang och positiva vuxenstöd de får via sin idrott/fritidssysselsättning, i synnerhet när andra meningsfulla fritidssysselsättningar ligger på is.
Har beslutsfattarna fått dumspader/satt på sig dumstrut?
Ska vi alltså tokskydda sköra gamlingar på särskilt boende, så till den milda grad, att vi förstör för våra barn?
Problemet här är att oavsett hur folk reser så kommer en hel del skada sig i skidbacken och belasta vården här. Men jag syftade främst på resande med tåg/flyg. Inte ta bilen inte alltför långt till nån stuga.Det beror väl på hur man reser, var och hur man bor med mera?
Att åka till en egen sommarstuga/fjällstuga, lär göra minimalt med skillnad på smittspridning, men ge ett antagligen välkommet miljöombyte.
Att åka på charterresa (om nu sådana förekommer?) verkar mer vara ogenomtänkt.
Och så finns det en hel massa mellanting mellan egen stuga och charter...
Men så snabba puckar ska väl ändå inte behövas.Eftersom det tolkas så, och det är ett helvete rent ut sagt att ha suttit 11 månader i krisledning och få reda på saker på pressträffar hit o dit där saker ska verkställas omedelbart. Det har varit kaos i kommuner hela helgen pga 1) man kommer med sånt här en fredag eftermiddag 2) kommunerna tolkar vad som sägs eftersom det kommer inget i skrift förrän timmar/dagar senare 3) media ligger på omedelbart.
I en kris kommer beslut tas på den faktan som finns just då och det är lite definitionen av en kris, fatta beslut som krävs då på den faktan som finns då...
O nu tolkar många kommuner det som att all idrott i idrottshallar ska stängas eftersom det var så statsministern sa. Barnen kan träna utomhus. Och det är ju ändå 8 st som gäller. O nu tror jag dessutom alla träningar är inställda ändå pga julen.
Men imorgon kan vi räkna med många diskussioner i olika samverkansforum.
De måste väl ändå handla mat osv tänker jag. Svårt läge, läste om några som skrev i ett kommentarfält att de åkte till fjällen för att åka skidor. De fick frågan om hur de gjorde på vägen upp med mat, ja visst hade de fika med sig men ändå så stannade de och åt längs vägen på hamburgerrestaurang .. De håller liksom inte för mig, stanna hemma. Som min Pappa sa oftast så blir dessa människor antagligen inte så sjuka men de kan smitta ned någon annan som blir dödligt sjuk istället.Problemet här är att oavsett hur folk reser så kommer en hel del skada sig i skidbacken och belasta vården här. Men jag syftade främst på resande med tåg/flyg. Inte ta bilen inte alltför långt till nån stuga.