Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför?Vi ska fira jul på julkrubba vid kyrkan. Utomhus. Skilda bord. Vissa bor i högsmittoläge. Inga barn med. Det blir mysigt.
Samma observation här, stort köpcentrum i Uppsala. Körde förbi vid 10:30 och parkeringen var i princip fullproppad. Kom igen människor...Åkte förbi ett av de stora köpcentren i en av Stockholms förorter igår. Trängseln på parkeringen var massiv, det var kö in på parkeringen. Jag antar att det såg likadant ut i butikerna.
Underbart, alla vill vara med o bestämma, det blir bara blaha blaha och tiden gårhttps://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/rg8BW0/jo-sagar-nya-coronalagen
Precis som väntat. Nu har regeringen valet att antingen strunta totalt i JO och andra remissinstanser och försöka driva igenom den nya lagen i riksdagen, eller så måste den skrivas om och ut igen på remiss.
Det kallas demokrati.....Underbart, alla vill vara med o bestämma, det blir bara blaha blaha och tiden går
Om man ska göra inskränkningar i grundlagsstadgade rättigheter är det en viss poäng med att låta JO och Lagrådet yttra sig innan man beslutar.Underbart, alla vill vara med o bestämma, det blir bara blaha blaha och tiden går
Underbart, alla vill vara med o bestämma, det blir bara blaha blaha och tiden går
Samma observation här, stort köpcentrum i Uppsala. Körde förbi vid 10:30 och parkeringen var i princip fullproppad. Kom igen människor...
Absolut det räddar ju fler livOm man ska göra inskränkningar i grundlagsstadgade rättigheter är det en viss poäng med att låta JO och Lagrådet yttra sig innan man beslutar.
Men du hade väl hellre velat ha en absolut monarki. Så enkla och snabba beslutsvägar...
Absolut det räddar ju fler liv
Om vi ENBART såg till att maximera räddade liv, helt utan hänsyn till konsekvenserna i övrigt, så skulle vi behöva förbjuda all bilkörning också. Och på det hela taget styra upp det så folk hindrades att göra det mesta som för med sig större dödsrisk än att titta på tv...Absolut det räddar ju fler liv
SÅ lätt! Vi ska ha munskydd på jobbet och det är inte populärt hos mig. Obekvämt, stör mina glasögon, och irriterar på huden. Idag fastnade ena öglan på glasögonen bakom örat, vilket störde och fick rättas till. Hur kan man bära sådant frivilligt? Det kommer krävas en lång tillvänjningsperiod!Nu har jag fått en mycket tydlig lektion i problemen med munskydd.
När satt mig i bilen utanför Ica så parkerade en bil precis framför mig. I bilen satt två damer bägge iklädda munskydd. Åtminstone föraren måste kört hela tiden med munskyddet eftersom jag såg det innan bilen stod still. Ut kliver så dessa två damer, rättar till munskydden, tar fram kassar, rättar till munskydden.... Innan de lämnade bilen, och därmed vände ryggen mot mig, så räknade jag till att de fingrat på dessa munskydd 5 och 6 gånger vardera. Då jag passerade dem på väg ut från parkeringen så tittade jag och mycket riktigt så pillade den ena av dem med munskyddet då hon gick in i butiken.
Att man inte ska pilla med dessa skydd kan inte ha undgått någon och ändå så kan de som frivilligt väljer att bära dem inte låta bli att kladda med dem. Hur skulle då de som blir påtvingade att bära dem hantera eländet?
Det är ingen som börjar hatta känner jag, det har varit såhär sen dag 1 i pandemin så vi är vana. Men det en jättesvår balans att fatta beslut eller inte fatta beslut. Och när får man så mycket info så man kan fatta beslut? Ska man vänta 1 timme? 1 dag? 1 vecka? Vad innebär det för förtroendet för kommunen om man fattar snabba beslut eller om man fattar sena beslut?Men så snabba puckar ska väl ändå inte behövas.
Pandemikrisen är ju ett slags långsiktig/långsam kris, och då behöver man väl ta något/några dygn på sig för att tänka igenom sina beslut?
För det är faktiskt ingen stor skogsbrand med enorma lågor som snabbt slukar en massa hus vi bekämpar, det är en irriterande pyrande brand, som ger långsamma skador.
Men det finns egentligen tid att tänka innan man agerar.
Att Löfvén verkar pressad av både samarbetspartier och opposition, och börjar hatta med besluten är mest bara tråkigt.
Men när kommunpolitikerna börjar övertolka, så blir det än mer - "dumt".
de flesta söker hjälp, både kommuner och regioner. Även med viss vård. Perfekt för alla arbetslösa nu.Inte i Sjöbo i alla fall. De söker just den typen av personal för att frigöra andra.
Sjöbo kommun
17 december kl. 10:28 ·
=AZVjWPYpzMCxEu6i4ITY-wG5nf_5RQtAUxkwET6uXFKgdzu6osPakxo_2gpS7QJ3Xbo3KoxUgYSuPc9_IT55ejgyB_FztElLkE_ZLACJowY1Dul1991hX9QApXz-FIOc8Y5NuGpaEYMAaolQkOh2wkblPS1v5_LGffUJvtbE9ET4nA&__tn__=%2CO%2CP-y-R']=AZVjWPYpzMCxEu6i4ITY-wG5nf_5RQtAUxkwET6uXFKgdzu6osPakxo_2gpS7QJ3Xbo3KoxUgYSuPc9_IT55ejgyB_FztElLkE_ZLACJowY1Dul1991hX9QApXz-FIOc8Y5NuGpaEYMAaolQkOh2wkblPS1v5_LGffUJvtbE9ET4nA&__tn__=%2CO%2CP-y-R']Personal till vård och omsorg sökes akut!
=AZVjWPYpzMCxEu6i4ITY-wG5nf_5RQtAUxkwET6uXFKgdzu6osPakxo_2gpS7QJ3Xbo3KoxUgYSuPc9_IT55ejgyB_FztElLkE_ZLACJowY1Dul1991hX9QApXz-FIOc8Y5NuGpaEYMAaolQkOh2wkblPS1v5_LGffUJvtbE9ET4nA&__tn__=%2CO%2CP-y-R']På grund av stor personalbrist med anledning av pandemin, prioriterar vi om i arbetet och kommer att låta vårdpersonalen fokusera på vårduppgifter. Därför söker vi nu extra personal till särskilt boende och hemtjänst som ska hjälpa till med serviceuppgifter så som frukost, middag, tvätt, städ, packa upp varor, leverans av material och mat osv.
=AZVjWPYpzMCxEu6i4ITY-wG5nf_5RQtAUxkwET6uXFKgdzu6osPakxo_2gpS7QJ3Xbo3KoxUgYSuPc9_IT55ejgyB_FztElLkE_ZLACJowY1Dul1991hX9QApXz-FIOc8Y5NuGpaEYMAaolQkOh2wkblPS1v5_LGffUJvtbE9ET4nA&__tn__=%2CO%2CP-y-R']Så du som har tid över och tycker om att jobba med människor hör av dig till oss. Ingen tidigare erfarenhet inom vården krävs.
=AZVjWPYpzMCxEu6i4ITY-wG5nf_5RQtAUxkwET6uXFKgdzu6osPakxo_2gpS7QJ3Xbo3KoxUgYSuPc9_IT55ejgyB_FztElLkE_ZLACJowY1Dul1991hX9QApXz-FIOc8Y5NuGpaEYMAaolQkOh2wkblPS1v5_LGffUJvtbE9ET4nA&__tn__=%2CO%2CP-y-R']Särskilt boende - Christin Andersson på 0416-273 42 eller på mail: christin.andersson@sjobo.se
=AZVjWPYpzMCxEu6i4ITY-wG5nf_5RQtAUxkwET6uXFKgdzu6osPakxo_2gpS7QJ3Xbo3KoxUgYSuPc9_IT55ejgyB_FztElLkE_ZLACJowY1Dul1991hX9QApXz-FIOc8Y5NuGpaEYMAaolQkOh2wkblPS1v5_LGffUJvtbE9ET4nA&__tn__=%2CO%2CP-y-R']Hemtjänst - Lisbeth Larsson 0416-273 75 eller på mail: lisbeth.larsson2@sjobo.se
Det var Gränby jag passerade. Många som handlar julmat också skulle jag tro. Nu vet jag inte hur det såg ut inne i butikerna men av erfarenhet så brukar det kännas väldigt trångt i köpcentret när det är fullt på parkeringen.Jag var i uppsala idag, dock på Cervera, stadium och XXL. Det var väldigt lite människor och inget svårt alls att hålla avstånd. Tror det var max 2-10 personer i de stora butikerna.
Men, det är i Boländerna, det är skillnad mot t.ex Gränby, skulle jag tro.
IKEA var lite fler men där gick jag inte in.