Varit iväg och inte hunnit läsa ikapp hela tråden, men ang. hur nerstängning etc. skiljde sig mellan Norge och Sverige så blev det från den 12. mars införd tvingande karantän i 14 dagar för alla som varit utomlands (kommit hem) senare än 27. februari. Dvs tillbakaverkande restriktioner. Vad jag fått med mig så har det inte varit något sådant (karantänplikt alltså) i Sverige alls, eller hur?
Jag har hört att de som smittades i/från Norge i stort sett var unga och friska människor, och att det var anledningen att så få dog. Alltså att man lyckades undvika smittspridning in på åldershem. De flesta åldershem stängde för besökande i ett tidigt skede, vissa även innan 12. mars.
Ang distansarbete så sades det att alla som hade möjlighet att jobba hemifrån skulle göra så. Och på andra arbetsplatser (industri, byggplatser etc) var det mkt strikt med 2 meters avstånd, max 5 pers i samma rum, handsprit och i vissa fall maskar, etc. Frisörer, hudvård, fysioterapeauter, pubbar (men inte restauranger), gym, alla fritidsaktiviteter/idrott, m.m. blev tvingad att stänga ner helt i minst en månad. Och innan det öppnades upp så fick alla göra egna konkreta smittoskyddsstrategier. T.ex. fick/får man inte hålla på med sin mobil inne hos frisören, då mobiler är "bakteriebombar".