Covid-19 del 13

Ja, lite så är den nog för trippelvaccinerade i stor grad. Lite jobbig, och störig, man får inte vara på plats eller gå ut och handla osv så man riskerar att smitta ner folk, men man känner sig ändå helt ok liksom. Jobb-ok. En var BARA lite snuvig tex. En annan hade bara lite ont i halsen. Min närmaste kollega som bara är vaccinerad med två sprutor blev lite mer sjuk, det kan man kalla för pidssdryg förkylning med feber i någon dag. Hon var borta sina 5 dagar och återkom sedan, lite hes, men inte värre än en förkylning ändå. Så allt från bara något pyttelitet till förkylningsjobbigt i några dagar.
En kompis och hennes sambo fick skiten för ett tag sedan och båda är ovaccinerade. Den ena rejält sjuk och den andra knappt ens förkyld. Verkligen stora variationer.
Min kusin som fick covid förra året (då ovaccinerad, det hade ju inte kommit igång till under 18) hade inte ens symtom.

En kompis och hennes sambo fick skiten för ett tag sedan och båda är ovaccinerade. Den ena rejält sjuk och den andra knappt ens förkyld. Verkligen stora variationer.
Min kusin som fick covid förra året (då ovaccinerad, det hade ju inte kommit igång till under 18) hade inte ens symtom.
Skillnaden är att om man är vaccineerad är man mer sällan rejält sjuk utan mer eller mindre förkyld mest.

Dom jag känner som är vacc har blivit sjuka som hundar, någon enstaka som bara varit lite mera som förkylning
Som sagt, jag förhåller mig till officiell statistik snarare än önsketänkande från personer som valt att inte vaccinera sig trots kunskapen som finns. 10 gånger högre risk för svår sjukdom utan vaccin. Med omikron något lägre skillnad.

Dom jag känner som är vacc har blivit sjuka som hundar, någon enstaka som bara varit lite mera som förkylning
Men då känner du inte särskilt många som blivit sjuka, eller? Annars går det liksom inte ihop, det finns ju massvis av statistik som visar att man blir mindre sjuk om man är vaccinerad. Så vad som skett i din (antagligen rätt begränsade) närhet känns väldigt anekdotiskt. Hade det varit allmängiltigt hade ju hela samhället varit fullt av massor av människor som är sjuka som hundar (jättemånga är ju vaccinerade), mig veterligen är så inte fallet.

Så ser det inte ut runt mig.

Det är till och med varit så många sjuka runt mig nu, framför allt på jobbet, att jag undrar om jag varit sjuk utan att ens veta det. Är trippelvaccinerad. Barnen har två vaccinationer. Har varit förkylda, testade med PCR och inte varit covidsjuka. Jag är testad tre gånger under åren och inte haft covid. Så min fundering nu är om jag trots allt ändå har varit sjuk utan att veta det eller om jag bara sluppit det av ren och skär tur än så länge.

Jag finner det också något märkligt att de få ovaccinerade som hörs gärna har erfarenheten att vaccinerade blir sjukare. Förutom att det är helt orimligt, så är det dessutom helt emot väl etablerade och kända data.

Jag finner det också något märkligt att de få ovaccinerade som hörs gärna har erfarenheten att vaccinerade blir sjukare. Förutom att det är helt orimligt, så är det dessutom helt emot väl etablerade och kända data.
Men ska jag ljuga då? De tre allra nyligaste i min omgivning som varit covidsjuka har två varit ovaccinerade och en vaccinerad. Den som fick svårt att andas är vaccinerad. Sen om denne stötte på deltan som sägs vara farligare fast omikronet uteslutande dominerar; ja det kan jag såklart inte svära på.

Men ska jag ljuga då? De tre allra nyligaste i min omgivning som varit covidsjuka har två varit ovaccinerade och en vaccinerad. Den som fick svårt att andas är vaccinerad. Sen om denne stötte på deltan som sägs vara farligare fast omikronet uteslutande dominerar; ja det kan jag såklart inte svära på.
Ljuga? Kanske helt enkelt inte insinuera att det är allmängiltigt när det uppenbart inte är det.

De hade kanske legat nedsövda på iva med livsuppehållande åtgärder om de hade varit ovaccinerade, de där som blev "sjuka som hundar".

Vaccination gör ju inte att man är immun mot smittan, så självklart blir även vaccinerade sjuka men man blir som vaccinerad (i de allra flesta fall) avsevärt mindre sjuk än man hade blivit som ovaccinerad.

Men jag tänker väl mest att man har olika inställningar till värderingen i vad man tycker sig se och vad som finns i insamlad data.
Säkert, jag menar mest att jag inte tycker det är så konstigt, det är väl samma mekanismer som styr som det mesta andra i livet.. man tenderar mest se det som bevisar sin egen tes, sen säger jag inte att det är bra eller rätt, men förståligt.

Om man baserar sin upplevelse av allvarlighetsgrad på sjukdom på tre personer kan det så klart slå väldigt snett, jag vet säkert fler än hundra som varit sjuka senaste månaderna, ingen har beskrivit sig som allvarligt sjuk. Alla vaccinerade, utgår jag från.

Jag tror själv inte, eftersom sjukvården inte driver det på individnivå, att det lär hända inom cancerförebyggande såsom tex cellprov. Har någon någonsin blivit uppringda och ifrågasatt varför de uteblivit från det? Nix. Så mitt svar; hade nog funderat ett varv men nej troligen inte reagerat lika mycket för det är ju inte "lika laddat" som vaccinet blivit.
Jag vågar satsa min högra arm på att det görs undersökningar på varför man uteblir från cellprov. Tycker det är återkommande rapportering kring hur stor andel som uteblir och åtgärder för att öka antal prover. För att kunna göra effektiva åtgärder måste man veta varför folk uteblir. Men visst, uppringd vet jag inte, det kan ju lika gärna vara en enkät med posten, och ifrågasatt är nog inte rätt ord (men det var det nog inte för vaccinationssamtalen heller).

Om man baserar sin upplevelse av allvarlighetsgrad på sjukdom på tre personer kan det så klart slå väldigt snett, jag vet säkert fler än hundra som varit sjuka senaste månaderna, ingen har beskrivit sig som allvarligt sjuk. Alla vaccinerade, utgår jag från.
Jag sa inte alla, nämnde de allra nyligaste. Givetvis är det fler än så.

Fast det är väl mest märkligt att ens uttala sig om allvarligheten i sjukdomen baserat på 3 personer. Det är ett extrem liet underlag.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
106 447
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 458
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
109 109
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar