Om systemet kan man tycka olika saker, mest verkar det lite komplicerat. Men det handlar om en grupp människor som medvetet väljer att riskera att belasta sjukvården hårt när det finns gratis möjlighet att minska den risken mycket , tillgängligt för alla medborgare. Kanske extra skatteuttag eller böter först när man väl blir sjuk hade varit bättre metoder, men det blir också en gränsdragningsfråga. Finns fler sjukdomar som belastar vården hårt, där det finns gratis och enkla sätt att minska risken.
Jag tycker det är mycket konstigt att dra paralleller till nazisternas systematiska förföljelse av etniska folkgrupper (insinuerat av annat inlägg). Väldigt historielöst.
Det känns otroligt historielöst att jämföra förintelsen med vaccinkrav. Det är förolämpande mot de som utsattes för förintelsen och det är förlämpande mot deras släktingar som lever idag. Om man inte har någon i släkten som utsattes för nazisternas terror så är det svårt att förstå. Jag som har släktingar som satt i koncentrations- och arbetsläger under andra världskriget har sett på nära håll hur stor skada det gjorde. För mig är det inte bara nåt som hände för länge sen och som var fruktansvärt. För mig är det en del av min historia. Min släkts historia. Så snälla, jag ber dig, sluta dra den jämförelsen! Den är inte det minsta lilla lämplig i det här sammanhanget. Du får tycka hur illa du vill om vaccinerna, vaccinkrav etc men jämför inte med förintelsen.
Jag undviker nu F-ordet eftersom det verkar vara så lätt att missförstå och många blir kränkta av det.
Men kritiken mot den utveckling som många är så blinda inför kvarstår. Och faktumet kvarstår, att när ett grunantagande för att införa straffåtgärder för ovvacinerade är att det är deras fel att andra dör och vi fortfarande är kvar i pandemin pga den smitta de sprider, så vore det en effektiv smittskyddsåtgärd att märka upp dem på något sätt så att alla ser vilka man inte ska gå nära, vilka man inte ska handla av, vilka som inte ska få kliva på bussen så att de blandar sig med de vanliga människorna.
Så varför gör vi inte det då? Det är aldrig någon som är för hårdare tag som vill svara på den frågan, men antagligen för att det vore fruktansvärt och är en helt absurd tanke...!
MEN
Så länge man inte inför färgade tygmärken på de ovvacinerades kläder så är det tydligen helt okej att:
Låta dem som tillhör denna syndabocksgrupp förlora jobbet och därmed sin inkomst.
Förbjuda dem att förflytta sig med hjälp av kollektivtrafik
Begränsa deras tillträde till det offentliga rummet.
Låta dem betala en särskild avgift och om de inte kan eller vill, sätta dem i fängelse
Uppmuntra till att ej handla av/ha som kund ovvacinerade, så att de utsätts för ett socialt tryck utöver de restriktioner som staten inför.
Det som saknas, än så länge, är ett kompletterande angiverisystem. Men det kan nog folket själva ordna, med den hetsjakt på ovvacinerade som råder. Många kommer nog att tycka att de gör en god gärning som informerar myndigheterna om vem som inte vaccinerat sig, så att de får de böter de i angivarens ögon förtjänar.
I Österrike bestämde man sig för att slopa den grundliga kontrollen, och istället göra stickprov. Men om folk VILL ange, finns det någon anledning till att tro att en tipstelefon inte också upprättas? Om det viktiga nu är att hitta de ovvacinerade och få dem genom ekonomiskt tryck att vaccinera sig, varför inte ta hjälp av grannar, vänner, kollegor etc?