Inget tvång alls. En högre försäkringspremie för den som väljer att helt frivilligt ta en mycket högre risk. Men som jag skrev, det är ett stort gränsdragningsproblem så jag tänker att det endast kan vara en exceptionell åtgärd temporärt.Tror du verkligen att folk gör just det valet? Jag har inte hört en enda motivera sin vägran att ta vaccin men något i närheten av vad du påstår. Några bryr sig inte utan struntar i vaccinet utan någon speciell anledning- de ligger väl närmst ditt påstående, en del litar inte på vaccinets säkerhet, en del har dålig erfarenhet (egen eller närstående) av biverkningar och en del är spruträdda.
Och ärligt hade jag varit ung och "osårbar" så hade din attityd kunnat få mig att vägra vaccin, den är skrämmande och inskränker på rätten till min kropp och det finns de som vägrar vaccinera sig av princip också - just för den attityden. Vad mer kan du tänka dig tvinga folk till? Jag är överviktig och riskerar belasta vården på det viset, ska du tvinga mig till en fetma operation också? Den är gratis den också. Som du skriver är det en gränsdragningsfråga, för mig har du klart överskridit gränsen här. Om Corona varit riktigt allvarligt (läs i paritet med SARS, smittkoppor) och vaccinen haft en bättre effekt (i still med vaccinen mot alfa/orginal covid) så hade jag haft en förståelse, men då hade vi haft väldigt få som vägrat vaccin.
Vaccinen har för övrigt extremt bra effekt mot allvarlig sjukdom.
@turbofling - hur är det i Österrike, är det en tillfällig lag ?