cortison vs tuppkam

tott

Trådstartare
Vilket är effektivare mot ledinflammationer? Varför använder man ibland det ena och ibland det andra? Någon som vet?
 
Sv: cortison vs tuppkam

Cortison är inflammationshämmande och tuppkam smörjer leden.
Tuppkam är inte infl hämmande så om man har en infl i leden så är det coritsonet som behandlar infl.
Ofta kombineras cortisonet med artificiellt tuppkam tex HY-50 som smörjer leden.
 
Sv: cortison vs tuppkam

Hur skulle du PL svara på min fråga? Vilken är skillnaden? Vilken är effektivare?
 
Sv: cortison vs tuppkam

Du måste skilja på ledinflammation o ledinfektion!
Tuppkam använder man just vid icke infekterade ledinflammationer.
PL
 
Sv: cortison vs tuppkam

En infektion orsakas av mikroorganismer o kan komma in i en led via ett sår, en ledinjektion eller via en allmäninfektion(ex fölsjuka).
PL
 
Sv: cortison vs tuppkam

Min häst har fått ren tuppkam i sitt gaffelbandsfäste 5gg då hon har inflammation där. Desmitis gaffelbandsfäste heter det

sedan så har hon fått tuppkam OCH kortison blandat i bogleden då hon även hade bogledsinflammation.

Hon har även fått ren tuppkam i blodet för att "smörja" hela kroppen...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 382
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
898
Senast: Sirap
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
Svar
8
· Visningar
1 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp