Cortison-spruckna tassar.

tinna

Trådstartare
Vår amerikanska cockerspanielkille, 9 år, äter cortison mot hudåkomma och klåda. Han har även klåda mellan trampdynorna. Cortisonet har nu gjort att hans tassar spricker. Vad gör man??
Nu har han små tossor på tassarna.

Senast ändrad:
Sv: Cortison-spruckna tassar.

Finns det verkligen bara vår hund i hela Sverige som har spruckna tassar???

Lite OT, men jag måste få fråga vad ni ger för foder?

Ang spruckna tassar får min hund också det (den lilla) , samt att han haft mycket problem med svamp och klåda. Allt detta försvann eller minskades drastiskt vid foderbyte.
(Färskfoder eller rått nötkött)

Tills vidare kan jag bara rekommendera att du smörjer in om ordentligt och klippet bort överflödit hår så att dom torkar snabbt vid väta.

Jag hade provat aloe vera. Läkte mina hundars tassar med det på ett dygn. Det dämpar även klåda. Se till att du får tag i så ren som möjligt.

Han äter specialfoder efter en bukspottkörtelinflammation strax före jul. Problem med hud och klåda har han haft i många år. Det är en problemhund (sjukdom alltså) och han börjar ju bli lite gammal. Men några år till hoppas man ju på ändå.

Min hund hade väl problem med klåda/tassbölder/sprucket med mera, inflammerat tandkött, magen etc iaf fram tills 7 eller 8 års ålder. När vi bytte till barf eller färskt så försvann det. Barf eller färskt är känt för att vara ett "mirakelmedel" mot känsliga hundar. Kan vara värt att prova.

Barf är en förkortnins av "Bones and raw food". Det går ut på att man ger sina hundar rå och obehandlad mat, tex rått nötkött. Jag känner många som håller på med detta och samtliga har aldrig varit inne hos en veterinär annat än i vaccinationssyfte!!

Barf är väldigt skonsamt och något man får tillaga själv.
Exempel på en bra måltid med Barf är rått kött av nöt (ex färs, vom eller kindkött) och kokt bovete/korngrynsblandning + tillsatta vitaminer och kalk.

Jag skulle seriöst avväga att prova på det. Du kan läsa mer om barf om du googlar, läsvärd länk:

http://www.kia.nu/Robdehok/dogfood.htm

Ett annat alternativ är färskfoder, det är dock en mycket dyrare historia.
Där finns märken som Klass, fodax oxh Nordic samt bravo.

Tack för svaren, men,
tror du att det kan hjälpa trots att orsaken till problemet är cortisonet?

Det var mer som en hjälp mot klådan, Har hunden inte klåda behöver ni inte cortison och således inga sprickor :)

Jag kan inte lova att det funkar, men prova ett par veckor, det skadar absolut inte !

Jaja, det var så du menade. Då hänger jag med.
Han har en immunitetssjukdom (med konstigt namn som jag inte kan komma på) och är ordinerad cortison livet ut. Men kan man komma åt det via maten så är det ju bättre naturligtvis.

Har hunden aldrig haft problem med klådan , tassarna innan kortisonet? Min hund hade tidigare mycket problem med med röd irriterad hud mellan trampdynorna. Han har en magsjukdom som gör att han lätt får jästsvamp när kroppens immunförsvar är i obalans. Han går på kortison mot sin sjukdom. Badar hans tassar med specialschampo mot detta var annan vecka och han är bra i tassarna med det. Kliar inte och de är inte röda som förr.

jag har testat dessa foder som någon föreslog men det blev inte bättre av foder byte utan sämre då han inte allas tålde fodret vilket relaterade till att hans allergibesvär så som klådan blev värre. Men det är ju så olika från hund till hund vad de tål. Nu fungerar han bra med denna behandling

Hej Mrs Scabtree!
Jag är väldigt intresserad av att höra mer om dina och din hunds tassproblem. Vi har en liten dvärgschnauzer som under ca ett års tid haft problem med svullna trampdynor, röd och irriterad hud mellan tårna, bölder mellan trampdynorna. Ibland spricker huden, och hon har så klart väldigt ont. Vi har varit på en massa utredningar, blodprover, ultraljud, biopsier etc etc. Vi pendlar mellan hopp och förtvivlan. Hon äter ständigt cortison, kan inte klara sig utan. Samtidigt som hon inte mår bra av det.
Jag har läst en hel del om BARF och tycker det verkar intressant. För tillfället går hon på allergiforder så det är kanske inte rätt tid att börja ge henne rått kött. Men om inte detta ger något resultat är jag villig att prova vad som helst.
Jag skulle bli väldigt glad om du har lust att skriva några rader om hur din hund hade det och hur ni gick tillväga när ni började med BARF.
Tack på förhand

Hej! Ser att det är ett tag sedan du fått råd i tråden, men jag will ändå slänga in en warning för att byta foder till din hund som nyligen haft en bukspottkörtelinflammation. Återfall är wanligt och kan i stor utsträckning undwikas med rätt sammansatt foderstat.

Liknande trådar

Hundhälsa Efter min hunds lilla äventyr har hon slitit ner trampdynorna så de är såriga på ett par tassar. Smörjer med manukkahonung och har tratt...
Svar
8
· Visningar
880
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 757
Senast: Tualma
·
Hundhälsa Hej, jag hoppas kunna få några åsikter om min hunds kliande. Han är nästan 8 år och har haft klåda under hela sitt liv, vissa säsonger...
Svar
9
· Visningar
1 465
Senast: Vitsippan
·
Katthälsa Jag har observerat att vår lilla tjej på snart 2 år (12e sept) har som små nervryckningar i bakbenen när hon vilar ibland. När jag har...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka