Cortaflex effektiv?

Puppan

Trådstartare
Om man har en häst som haft en ledinflammation som är behandlad och numera är friskförklarad, har man nytta av att ge hästen Cortaflex? Fungerar det?
Finns det något likvärdigt billigare preparat?

Sv: Cortaflex effektiv?

Jag har iofs inte provar det, men jag använder LitoVet istället. Det finns en massa vetenskapliga tester på det, så jag tycker att det känns mest seriöst.

Dessutom funkar det! :bump:

Det finns inga studier som lyckats påvisa att det fungerar med oralt tillförd glukosamin i de doser som förekommer i handelspreparat.

Dock så är det bara göra en snabb sökning för att se att det finns hästägare som svär på att det ger stor skillnad, och andra som anser dte gör noll skillnad. Dessutom tycks olika prep ge olika effekt på olika individer.

Jag gav ett specifikt prep till min arabvalack. STOR skillnad. Två av mina andra hästar var det NOLL skillnad på, med samma prep. På valacken det fungerade så fungerade inte andra preparat, trots samma innehåll (glukosamin mm).

Så, nej det finns inga bevis för att det fungerar. Men det finns olika erfarenheter därute bland hästägarna. Om du tycker det fungerar på din häst, och vilket preparat isf, det är bara att köra ett (ganska dyrt) trial and error.

Hej! Jag har haft problem kotledsinflammationer på min häst. Det allra viktigaste är hur den motioneras för att den ska må bra, de blir ju väldigt lätt överansträngda. Dessutom skor jag min med tåriktning, vilken får hoven att "rulla" bättre, som när människor har springskor t ex. Så fodrar jag extra glucosamin. Använder den jag köper på granngården, vit hink med blått lock (hittar tyvärr ingen bild på internet).
Lycka till med hästen!!

Jag har iofs inte provar det, men jag använder LitoVet istället. Det finns en massa vetenskapliga tester på det, så jag tycker att det känns mest seriöst.

Dessutom funkar det! :bump:

Det fick jag också rekommenderat utav min vet som var förbluffad över de inledande testerna som gjorts. Även nya tester är på gång så som ska bli intressanta att läsa (när de publiceras vet jag däremot inte. Dröjer nog).

Till TS: På Litovets hemsida finns länkar till studierna.

Nu hänger jag inte med på vad du menar...

Men visst är preparatet dyrt! Men det blir ju oftast produkter som man sökt patent på. Men deras studier och erfarenheter (tänker på läkarna) är väldigt intressanta.

Nej, det går tyvärr inte. Det var ju stor skillnad bara efter hur man har upphettat dem. Det är ju upphettningstekniken de tagit patent på. Och sedan skulle det ju till ett ssk nypon med hög halt av GOPO i skalet osv.

Men det har under året gjorts studier med litovet på Bollerup som ska bli intressanta att läsa sedan.

Mja, att nypon har välgörande effekt även i icke-processead form är ju länge känt. Visst kan det vara upphettningen/processen, och jag följer nyfiket vidare studier, men so far är det inget jag i nuläget skulle lägga de pengarna på.

Än finns ju bara en dubbelblind studie, omfattande 74 travhästar. Presenterades ju ganska nyss, så jag har inte lyckats snoka rätt på den.

Kolla denna pressrelease från universitet i Köpenhamn -

http://www.hastmagazinet.com/newsItem.aspx?id=25504&a=Nypon%20ger%20snabbare%20h%E4star

Dom nyponen som Litovet är gjort av var med på världskonferensen om artros och artrit! Det tycker jag känns rätt seriöst.

Det är ju tydligen inte nypon som sådant som är bra utan det där GOPO som finns i vissa sorters nypon.

Fast det är klart att vanliga färska nypon också är nyttigt men kanske inte för lederna ;)

Den vissa sorten nypon är alltså som jag skrev tidigare stenros. Den växer vilt i delar av Sverige, bla här.

Mitt urspinlägg:

Dyra nypon (stenros)..

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/rosa/rosa/rosacan.html

Att nypon fungerar befrämjande är det ju studerat på humansidan redan. Men fortfarande dyrt att köpa litovet, när jag skulle kunna plocka stenrosnypon, som innehåller GAPO, själv. Hänger du med? =)

Liknande trådar

Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
664
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar