Coronaviruset 2019- nCoV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som jag skrev i preppartråden, bra för miljön med Corona om man vill se det hela positivt :angel: Mindre utsläpp pga resor (inte bara längre för nöje/fritid/jobb) utan också till affärerna pga bunkring, och mindre föroreningar i Kina pga mindre tillverkning

Visa bifogad fil 46310
Funderar själv på hur länge företaget jag jobbar på kan försätta tillverka bilar, syster fabriken började få det knivigt redan förra veckan.
 
Funderar själv på hur länge företaget jag jobbar på kan försätta tillverka bilar, syster fabriken började få det knivigt redan förra veckan.
Ja och frågan är hur länge till Kina har råd att isolera sig? Hur länge har omvärlden råd? Nästan allt kommer ju från Kina idag. Kommer man strunta i karantän och isolering snart av ekonomiska skäl så kommer ju en hel drös med människor dö till sist med tanke på hur lätt viruset tycks spridas, visserligen främst äldre och svaga som kommer stryk med, men det kommer påverka både sjukvård och ekonomin oavsett om jag får gissa. Så hoppas man lyckas dämpa viruset på något vis innan det eskalerar
 
Såg det här klippet om hur sjukvården arbetar

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...tlandsresa-de-tar-det-inte-ett-dugg-pa-allvar

Nu när viruset kommit till Europa är det nog väldigt svårt att förhindra en mera omfattande spridning även i Sverige, undrar hur sjukvården kommer att klara det när det tydligen inte ens finns resurser att testa mer än ett fåtal.

Jag utgår ifrån att de sparar på resurserna och testar i de fall det anses vara befogat. För resurserna är ju inte oändliga, viktigt att satsa dem på rätt fall.

Det blir ju alltid ensidigt vinklat när sjukvården kritiserad. Enskild person anser att de gjort fel (vad har denne för utbildning för att bedöma det). Sjukvården kan av sekretesskäl inte uttala sig om den enskilda individens fall.
 
20200302_232956.webp

Från fb grupp jag är med i. En av flera bilder på helt tomma hyllor.
Riktigt så illa var det inte i min affär men en del stod ju tomt även där.
 
Folk är ju tokiga och handlar som besatta så att varorna tar slut i butikerna. Någon i gruppen hade köpt 50kg mjöl och annat för 5000 kr. Det gör mig lite smått stressad, ska nog tillbaka till affären imorgon igen och köpa på mig sånt jag misstänker kan ta slut.
 
Visa bifogad fil 46311
Från fb grupp jag är med i. En av flera bilder på helt tomma hyllor.
Riktigt så illa var det inte i min affär men en del stod ju tomt även där.

Och med detta vill du säga? När jag var och handlade var det välfyllt, men beroende på vilken dag i veckan man kommer kan det se olika ut. När jag jobbade i butik jobbade vi med minimalt lager, blev det något missat vid beställning eller om någon kom och köpte på sig mer än normalt (pga fest, besök mm) kunde en hylla gapa tom.
 
Och med detta vill du säga? När jag var och handlade var det välfyllt, men beroende på vilken dag i veckan man kommer kan det se olika ut. När jag jobbade i butik jobbade vi med minimalt lager, blev det något missat vid beställning eller om någon kom och köpte på sig mer än normalt (pga fest, besök mm) kunde en hylla gapa tom.
Det var flera bilder och med tanke på att många andra i gruppen också har köpt upp hur mycket som helst så tror jag inte det beror på några små missar. Det var ju nästan tomt på potatis i min butik idag och många andra hyllor stod helt tomma. Har aldrig varit med om så timma hyllor och då har har ofta handlat tidig morgon för att ha gott nybakat bröd till frukost.
 
Men folk kommer fortsätta köpa bilar framöver. Vad är planen där?
Vet faktiskt inte vad planen är när det inte kommer matrial längre ifrån Kina, bilarna är redan beställa innan dom tillverkas men kommer inte vissa delar så kan dom inte bli färdiga. Är ju en viss fördröjning då delar som kommer från Asien går på båt och det tar ju några månader (3 eller 4, kommer inne ihåg).
 
Och med detta vill du säga? När jag var och handlade var det välfyllt, men beroende på vilken dag i veckan man kommer kan det se olika ut. När jag jobbade i butik jobbade vi med minimalt lager, blev det något missat vid beställning eller om någon kom och köpte på sig mer än normalt (pga fest, besök mm) kunde en hylla gapa tom.
Fast SVT hade pratat med flera butiker där personalen berättade just att folk hamstrade torrvaror och konserver. Folks beteende stressar mig mer än själva viruset. Jag har inte tänkt att jag personligen måste göra nåt särskilt alls (mer än typ noga med handhygien, men det är jag alltid pga rädsla för calicivirus) men folk köper andningsskydd, handsprit och mat som om undergången är nära.
 
Jag hoppas att saker o ting inte eskalerar alltförmycket och att massa reseförbud införs, då jag ska försöka ta mig från Auckland till London om 4 veckor, via Sydney och Singapore. I nuläget har UK bara restriktioner om man varit i Singapore och uppvisar symptom vid hemkomst - hoppast snarare på isolation vid flygplatsen i Singapore då vi bara stannar för att tanka och alla passagerare kan lätt sitta i gaten i 90 minuter om det behövs.
Reseförsäkringen nämner specifikt att rädsla för pandemier inte täcks, så det var ju käckt - lol
 
Alltså är det seriöst att folk verkligen bunkrar? Är på Kuba och har lite svårt att följa nyhetsuppdateringar.
 
Det var flera bilder och med tanke på att många andra i gruppen också har köpt upp hur mycket som helst så tror jag inte det beror på några små missar. Det var ju nästan tomt på potatis i min butik idag och många andra hyllor stod helt tomma. Har aldrig varit med om så timma hyllor och då har har ofta handlat tidig morgon för att ha gott nybakat bröd till frukost.
Såja,såja,ta det lugnt nu, både potatis o mjöl tex tillverkas i sverige,bara för att några stollar handlar upp för resten av sitt liv behöver inte resten panika.
 
Alltså är det seriöst att folk verkligen bunkrar? Är på Kuba och har lite svårt att följa nyhetsuppdateringar.
Det är inte riktigt så illa som det låter,men en dåre drar alltid med sig några flera.
Jag tog en runda runt idag i 3 större matbutiker och såg inte en enda tom hylla,men citygross i bromma gick ut i aftonbladet på förmiddagen o visade tomma hyllor för en del produkter och nu har en del folk blivit stolliga.
 
Det är inte riktigt så illa som det låter,men en dåre drar alltid med sig några flera.
Jag tog en runda runt idag i 3 större matbutiker och såg inte en enda tom hylla,men citygross i bromma gick ut i aftonbladet på förmiddagen o visade tomma hyllor för en del produkter och nu har en del folk blivit stolliga.
Tror inte heller det är så illa. En kollega var på Willys under lunchen och kom tillbaks och sa att det var nästan helt tomt i pastahyllan, men att de höll på att fylla på med småpaket när hon var där. Efter jobbet - när jag kom dit - såg allting helt normalt ut. Inga tomma hyllor någonstans i affären. Vi får verkligen hoppas att folk inte köper på sig en massa saker som sedan får slängas pga att de blir för gamla......
 
Angående bunkring: många större butiker har en dator som beställer torrvaror. Tänk pasta. Då räknar datorn ut att man säljer sju paket om dagen (till exempel) i snitt, inget finns på lager. Folk får lite panik och det säljs istället 50 paket. Det finns inget på lagret att fylla på. Personalen inser detta och lägger en manuell order. Det kan ta 2-4 dagar innan personalen hinner ikapp.
 
Alltså är det seriöst att folk verkligen bunkrar? Är på Kuba och har lite svårt att följa nyhetsuppdateringar.

Det är bara att gå in och beställa 100 kg pasta och. 500 burkar ärtsoppa direkt på nätet som väntar på dig i lägenheten när du kommer hem! Omedelbums!

Jag har inte sett tillstymmelse till panik, tomma hyllor eller bunkring, men det är bara ett östgötskt utsnitt ur verkligheten såklart.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 908
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig om en situation som orsakat väldigt mycket ångest och frustration hos mig på senaste. Det kommer att bli...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
18 197
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag sökte i mellandagarna vård för "drömtillstånd" jag dragits med sedan något år tillbaka nu. Det satt en läkare och lyssnade och...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: kryddelydd
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 480
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp