Jag kanske är naiv men jag inbillar mig att de planerat för scenarion där en stor del av personalen inte är tillgänglig av någon anledning (tex smitta) och har en viss redundans att ta till. Inte att endast en person sitter på kompetensen.
Dessutom, de flesta dör ju inte av corona. De verkar ju bli sjuka i nivå med en ordentlig säsongsinfluensa och en del verkar ju tom vara rätt lindrigt sjuka. Skulle läget bli så enormt kritiskt så det fattas personal med rätt kompetens tror jag nog att man kan arrangera att ta dit någon som är lindrigt sjuk och kontrollera kontakten denne har med andra. I ett worst case scenario då.
Tar jag min arbetsplats som exempel, så finns det dessutom en drös med folk (bland annat mellanchefer) som jobbat med kritiska grejer tidigare och bara behöver en kort uppfräschning för att kunna göra dessa uppgifter igen.
Det är många år sen jag slutade på försäkringsbolag, men nog sjutton skulle jag kunna sätta mig och reglera skador imorgon om det behövts (inte för att det är samhällskritiskt, men för att belysa att gamla kunskaper finns kvar).