Coronavirus och elförsörjning (utbruten från Att bunkra mat och mediciner)

:confused: Ett virus lär knappast få elnäten att fallera i hela landet. Elförsörjningen bryts av stormar och andra naturfenomen (och ev sabotage) Inte av Coronavirus.

Större avbrott brukar betyda att man kallar in folk från andra delar av landet för reparationer. Om ett bolag har många sjuka (som torde blil friska efter ett par veckor) så lånar man folk från andra bolag. Exet åkte ner till småland när Gudrun sopat ner ledningarna. En veckas jobb där nere var ungefär samma sak som när ett större avbrott skett här uppe i mellansverige.
Landets elförsörjning är betydligt mer komplexkt än att några kraftledningar faller någonstans, det finns ett övergripande ansvar för regleringen av det nordiska elnätet som även sträcker sig utanför Nordens gränser, tror du verkligen att regionerna eller Sverige är små isolerade öar och att de stora kraftledningarna som går genom landet står där för skojs skull?
 
Landets elförsörjning är betydligt mer komplexkt än att några kraftledningar faller någonstans, det finns ett övergripande ansvar för regleringen av det nordiska elnätet som även sträcker sig utanför Nordens gränser, tror du verkligen att regionerna eller Sverige är små isolerade öar och att de stora kraftledningarna som går genom landet står där för skojs skull?
Var fick du det ifrån? Hur tänker du när du insinuerar att @tanten skulle tro det där? Det är absurt utifrån vad jag sett tanten skriva.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Landets elförsörjning är betydligt mer komplexkt än att några kraftledningar faller någonstans, det finns ett övergripande ansvar för regleringen av det nordiska elnätet som även sträcker sig utanför Nordens gränser, tror du verkligen att regionerna eller Sverige är små isolerade öar och att de stora kraftledningarna som går genom landet står där för skojs skull?

Men utifrån Corona - är det verkligen så oerhört många totalt, som ser framför sig en total dystopi med nedsläckt samhälle vilket nu är det som diskuteras här?
 
jajjamänsan. Klart det finns. :) Man sektionerar, precis som vid större stormskador t.ex.

En stor del av det som montörer gör är inte reparationer utan underhåll. Alla klättrar inte i stolpar hela tiden. Blir det problem så styr man över mer folk till reparationer. Som vid vilken storm eller snöskada som helst. Var som helst i landet.

Börjar det inte bli lite väl överdrivet nu?
Det börjar snarare bli väl enfaldigt nu.

Elen som konsumeras produceras i samma sekund, det går import och export på ett flertal förbindelser till de andra europeiska länderna. Det handlar inte om att några montörer eller kraftledningar trillar ner och nej, det går inte att ta in några polacker för att sköta jobbet. Det är en betydligt större organisation som sköter elförsörjningen än några montörer och varje land har egna nationella kontrollrum som sköter stomnätet och regleringen av det. De i sin tur har kontakt med de nationella kontrollrummen i andra länder och de styr både vad som går på utlandsförbindelserna och tillgång och efterfråga i respektive land.

Om smittan slår ut personal i de nationella kontrollrummen så blir det svart, på fler ställen än bara ett land.
 
Landets elförsörjning är betydligt mer komplexkt än att några kraftledningar faller någonstans, det finns ett övergripande ansvar för regleringen av det nordiska elnätet som även sträcker sig utanför Nordens gränser, tror du verkligen att regionerna eller Sverige är små isolerade öar och att de stora kraftledningarna som går genom landet står där för skojs skull?
Jösses. Jag har viss insyn i hur kraftnäten fungerar och elmarknad etc.
Vilket märkligt inlägg.
 
Det börjar snarare bli väl enfaldigt nu.

Elen som konsumeras produceras i samma sekund, det går import och export på ett flertal förbindelser till de andra europeiska länderna. Det handlar inte om att några montörer eller kraftledningar trillar ner och nej, det går inte att ta in några polacker för att sköta jobbet. Det är en betydligt större organisation som sköter elförsörjningen än några montörer och varje land har egna nationella kontrollrum som sköter stomnätet och regleringen av det. De i sin tur har kontakt med de nationella kontrollrummen i andra länder och de styr både vad som går på utlandsförbindelserna och tillgång och efterfråga i respektive land.

Om smittan slår ut personal i de nationella kontrollrummen så blir det svart, på fler ställen än bara ett land.
Försöker du undervisa mig i hur Svenska Kraftnät fungerar?
 
Det börjar snarare bli väl enfaldigt nu.

Elen som konsumeras produceras i samma sekund, det går import och export på ett flertal förbindelser till de andra europeiska länderna. Det handlar inte om att några montörer eller kraftledningar trillar ner och nej, det går inte att ta in några polacker för att sköta jobbet. Det är en betydligt större organisation som sköter elförsörjningen än några montörer och varje land har egna nationella kontrollrum som sköter stomnätet och regleringen av det. De i sin tur har kontakt med de nationella kontrollrummen i andra länder och de styr både vad som går på utlandsförbindelserna och tillgång och efterfråga i respektive land.

Om smittan slår ut personal i de nationella kontrollrummen så blir det svart, på fler ställen än bara ett land.

Kan inte tänka mig att dem har gjort en sådan viktig funktion så sårbar att personalen inte kan bli sjuka samtidigt. Vore ju oerhört korkat!
 
Tror du inte att polska elnätsreparatörer behövs i Polen under en global epidemi? Dessutom är många sådana här jobb skyddsklassade vilket innebär att du måste vara svensk medborgare för att få utföra dem.
Nu var ju polen ett exempel. Alltså denna jävla hysterin. Det handlar ju om ett virus. Inte last day standing liksom
 
Klart det kan bli avbrott och långa reparationstider, men att alla skulle vara sjuka och under en längre tid känns klart överdrivet. Det är inte säsong för stormar heller och vi går mot varmare tider. Vid elbrist så finns säkert planer som roterande nedstängning av elnätet och liknade.
Det blir prioriteringar, och där kommer vanliga hushåll långt tillbaka i kön. Det blir att gräva i krislådorna, ta fram filtarna och tända utegrillar och gasolkök för vanliga människor.
 
Nu var ju polen ett exempel. Alltså denna jävla hysterin. Det handlar ju om ett virus. Inte last day standing liksom
Av ditt svar kan jag förstå att du inte tycker att kraftförsörjningen är så samhällsviktig att den bör vara skyddsklassad. Tur att majoriteten, både av väljarna och riksdagen, inte håller med dig.
 
Jag jobbar inom en verksamhet som är viktig för samhället. Vi har blivit informerade att om många anställda blir sjuka, så kommer vi som inte har ”viktiga” arbetsuppgifter att bli omplacerade så verksamheten kan hållas igång. Jag utgår ifrån att elbolagen tänker likadant.

Eftersom jag brukar snappa upp det mesta misstänker jag dock att jag kommer bli sjuk. :crazy:
Det finns ju arbetsuppgifter, i varje fall i ett kraftverk, som är så komplicerade eller kräver en sådan utbildning, att det inte bara är att flytta om personal. Det måste vara personal med rätt kompetens, som inte alla på verket har.
 
Det finns ju arbetsuppgifter, i varje fall i ett kraftverk, som är så komplicerade eller kräver en sådan utbildning, att det inte bara är att flytta om personal. Det måste vara personal med rätt kompetens, som inte alla på verket har.
Det finns det på alla arbetsplatser, och är det kritiska uppgifter så finns det alltid flera som kan klara uppgiften. Man fixar det genom arbetsrotation, utbildning, rutiner instruktioner mm. Självklart kan det bli trassligt men knappast olösbart och det är sådant kraftbolag (och andra viktiga funktioner) förbereder sig på genom krisplanering.
 
Det blir prioriteringar, och där kommer vanliga hushåll långt tillbaka i kön. Det blir att gräva i krislådorna, ta fram filtarna och tända utegrillar och gasolkök för vanliga människor.
Den moderna formen av domedagsprofet.

Nej sannolikheten att coronaviruset kommer att slå ut strömproduktionen till den grad är det mycket låg sannolikhet, det är inte en pest som dödar halva befolkningen direkt.
 
Det finns ju arbetsuppgifter, i varje fall i ett kraftverk, som är så komplicerade eller kräver en sådan utbildning, att det inte bara är att flytta om personal. Det måste vara personal med rätt kompetens, som inte alla på verket har.

Jag kanske är naiv men jag inbillar mig att de planerat för scenarion där en stor del av personalen inte är tillgänglig av någon anledning (tex smitta) och har en viss redundans att ta till. Inte att endast en person sitter på kompetensen.

Dessutom, de flesta dör ju inte av corona. De verkar ju bli sjuka i nivå med en ordentlig säsongsinfluensa och en del verkar ju tom vara rätt lindrigt sjuka. Skulle läget bli så enormt kritiskt så det fattas personal med rätt kompetens tror jag nog att man kan arrangera att ta dit någon som är lindrigt sjuk och kontrollera kontakten denne har med andra. I ett worst case scenario då.
 
Jag kanske är naiv men jag inbillar mig att de planerat för scenarion där en stor del av personalen inte är tillgänglig av någon anledning (tex smitta) och har en viss redundans att ta till. Inte att endast en person sitter på kompetensen.

Dessutom, de flesta dör ju inte av corona. De verkar ju bli sjuka i nivå med en ordentlig säsongsinfluensa och en del verkar ju tom vara rätt lindrigt sjuka. Skulle läget bli så enormt kritiskt så det fattas personal med rätt kompetens tror jag nog att man kan arrangera att ta dit någon som är lindrigt sjuk och kontrollera kontakten denne har med andra. I ett worst case scenario då.

Jag är kanske också naiv då, då jag tänker på samma sätt som du. Att jag dessutom bor i ett land som haft krig inom nu levande människors livstid gör att jag kanske har ännu större tilltro till någon sorts krisplan.

Och annars, skulle det verkligen bli så eländigt att elen slås ut, så då är situationen såpass mycket värre än vad jag i dagsläget har ork att oroa eller preppa mig för ändå.
 
Det finns ju arbetsuppgifter, i varje fall i ett kraftverk, som är så komplicerade eller kräver en sådan utbildning, att det inte bara är att flytta om personal. Det måste vara personal med rätt kompetens, som inte alla på verket har.

Såklart är det så, men att alla med just den kompetensen blir sjuka samtidigt, känns väldigt tveksamt. Jag oroar mig inte öht, men så är jag uppväxt på landet och har alltid extra mat, vatten och dylikt hemma.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp