Coronavirus och elförsörjning (utbruten från Att bunkra mat och mediciner)

åke

Trådstartare
Absolut. Syftet med just detta svaret i denna tråden var ju att jag menade isolering pga Corona, inte så långt som att hela samhället rasar ihop pga Corona så att vi inte har el.

Jag har alltid bort på landet innan så har aldrig mer än veckohandlat (som oftast) och fortsatt med det. Är det därför mina matlagringsvanor skiljer sig tro?
Varför skulle elen försvinna pga ett virus?
 
Varför skulle elen försvinna pga ett virus?

Anledningen som jag tror är att man sitter i karantän och inte har mankraft nog att sköta om elledningar. Tex vid stormar, skadegörelse, kyla etc etc. Visst att det skulle prioriteras i städerna men på landsbygden kan det nog dröja länge. Det gör det nästan tillräcklig som det är nu.
 
Anledningen som jag tror är att man sitter i karantän och inte har mankraft nog att sköta om elledningar. Tex vid stormar, skadegörelse, kyla etc etc. Visst att det skulle prioriteras i städerna men på landsbygden kan det nog dröja länge. Det gör det nästan tillräcklig som det är nu.

Jag jobbar inom en verksamhet som är viktig för samhället. Vi har blivit informerade att om många anställda blir sjuka, så kommer vi som inte har ”viktiga” arbetsuppgifter att bli omplacerade så verksamheten kan hållas igång. Jag utgår ifrån att elbolagen tänker likadant.

Eftersom jag brukar snappa upp det mesta misstänker jag dock att jag kommer bli sjuk. :crazy:
 
Jag jobbar inom en verksamhet som är viktig för samhället. Vi har blivit informerade att om många anställda blir sjuka, så kommer vi som inte har ”viktiga” arbetsuppgifter att bli omplacerade så verksamheten kan hållas igång. Jag utgår ifrån att elbolagen tänker likadant.

Eftersom jag brukar snappa upp det mesta misstänker jag dock att jag kommer bli sjuk. :crazy:

Jo det förstår jag men om det skulle pandemiskt med runt 60%+ sjuka så skulle det vara svårt att hitta folk att ta av. Sen finns det ju flera aktörer som kan behövas utöver folk från elbolagen. Tex vindfällen över elledningar är ju inte jättelätta att tas med utan rätt utbildning.

Utöver det så finns det nog vissa som tjänar på att det skulle bli ett större strömavbrott, tex brottslingar, tjuvar osv som skulle kunna se det som ett ypperligt tillfälle om det redan är ett känsligt läge i samhället.

Haha får hoppas att du klarar dig undan sjukdom ändå!😃
 
Om personalen som ansvarar för elförsörjningen blir sjuka så försvinner den. Det går inte bara att rycka in Olle från HR att sköta regleringar och ringa runt i listor när saker och ting brakar omkring en och näten faller ett efter ett.
:confused: Ett virus lär knappast få elnäten att fallera i hela landet. Elförsörjningen bryts av stormar och andra naturfenomen (och ev sabotage) Inte av Coronavirus.

Större avbrott brukar betyda att man kallar in folk från andra delar av landet för reparationer. Om ett bolag har många sjuka (som torde blil friska efter ett par veckor) så lånar man folk från andra bolag. Exet åkte ner till småland när Gudrun sopat ner ledningarna. En veckas jobb där nere var ungefär samma sak som när ett större avbrott skett här uppe i mellansverige.
 
:confused: Ett virus lär knappast få elnäten att fallera i hela landet. Elförsörjningen bryts av stormar och andra naturfenomen (och ev sabotage) Inte av Coronavirus.

Större avbrott brukar betyda att man kallar in folk från andra delar av landet för reparationer. Om ett bolag har många sjuka (som torde blil friska efter ett par veckor) så lånar man folk från andra bolag. Exet åkte ner till småland när Gudrun sopat ner ledningarna. En veckas jobb där nere var ungefär samma sak som när ett större avbrott skett här uppe i mellansverige.
Nu tror jag inte att strömförsörjningen är i fara på något vis, men är tillräckligt många sjuka så finns ingen att låna ut. I min värld är Coronasmittan inte allvarlig nog, rent generellt är folk inte tillräckligt sjuka tillräckligt länge för att viktiga samhällsfunktioner ska fallera. Många kan dessutom jobba hemifrån.

Även om närmre 100% blir sjuka kommer det ta månader innan alla blivit smittade.
 
Nu tror jag inte att strömförsörjningen är i fara på något vis, men är tillräckligt många sjuka så finns ingen att låna ut. I min värld är Coronasmittan inte allvarlig nog, rent generellt är folk inte tillräckligt sjuka tillräckligt länge för att viktiga samhällsfunktioner ska fallera. Många kan dessutom jobba hemifrån.

Även om närmre 100% blir sjuka kommer det ta månader innan alla blivit smittade.
Du bortser från faktumet att folk tillfrisknar.
Även om det skulle bli ett utbrett smittoläge så tar det tid. Den tiden ger de först smittde tid att tillfriskna. Vi har redan patienter som tillfrisknat från viruset.

Jag tror att sannolikheten att vi skulle få ett större utbrott med väldigt många sjuka samtidigt är väldigt låg.

Rapporterna handlarom antalet smittade. Antalet tillfrisknade rapprteras det lite om. Den absoluta majoriteten får "lindriga symptom" dvs de är inte sjukare än en normal influensa. Och de tillfrisknar. :)
 
Om personalen som ansvarar för elförsörjningen blir sjuka så försvinner den. Det går inte bara att rycka in Olle från HR att sköta regleringar och ringa runt i listor när saker och ting brakar omkring en och näten faller ett efter ett.
Fast, då lär dom ju plocka in annat folk från tex Polen liksom.
 
Du bortser från faktumet att folk tillfrisknar.
Även om det skulle bli ett utbrett smittoläge så tar det tid. Den tiden ger de först smittde tid att tillfriskna. Vi har redan patienter som tillfrisknat från viruset.

Jag tror att sannolikheten att vi skulle få ett större utbrott med väldigt många sjuka samtidigt är väldigt låg.

Rapporterna handlarom antalet smittade. Antalet tillfrisknade rapprteras det lite om. Den absoluta majoriteten får "lindriga symptom" dvs de är inte sjukare än en normal influensa. Och de tillfrisknar. :)

Men hur läste du nu?
 
Du bortser från faktumet att folk tillfrisknar.
Även om det skulle bli ett utbrett smittoläge så tar det tid. Den tiden ger de först smittde tid att tillfriskna. Vi har redan patienter som tillfrisknat från viruset.

Jag tror att sannolikheten att vi skulle få ett större utbrott med väldigt många sjuka samtidigt är väldigt låg.

Rapporterna handlarom antalet smittade. Antalet tillfrisknade rapprteras det lite om. Den absoluta majoriteten får "lindriga symptom" dvs de är inte sjukare än en normal influensa. Och de tillfrisknar. :)
Nej jag bortser inte från att folk tillfrisknar, det är just det som gör att jag bedömer att det inte är någon större fara. Dessutom är sjukdomen inte värre än att det för många går att fortsätta att jobba.
 
Jag tror att sannolikheten att vi skulle få ett större utbrott med väldigt många sjuka samtidigt är väldigt låg.
Nja jog tror det kan bli ordentligt många samtidigt, men förhoppningsvis är vi nordbor bättre rustade på det planet. Vi har glest befolkade länder, bor hyfsat få per hus/lägenhet och har hyfsat många som kan jobba hemifrån.

Kina har en helt annan situation och även Italien i viss mån.
 
Fast, då lär dom ju plocka in annat folk från tex Polen liksom.
Tror du inte att polska elnätsreparatörer behövs i Polen under en global epidemi? Dessutom är många sådana här jobb skyddsklassade vilket innebär att du måste vara svensk medborgare för att få utföra dem.
 
Därför att alla operatörer och reparatörer är sjuka och borta från jobbet. Tro inte att allt som de fixar märks hos slutkunden som ett elavbrott.
Klart det kan bli avbrott och långa reparationstider, men att alla skulle vara sjuka och under en längre tid känns klart överdrivet. Det är inte säsong för stormar heller och vi går mot varmare tider. Vid elbrist så finns säkert planer som roterande nedstängning av elnätet och liknade.
 
Klart det kan bli avbrott och långa reparationstider, men att alla skulle vara sjuka och under en längre tid känns klart överdrivet. Det är inte säsong för stormar heller och vi går mot varmare tider. Vid elbrist så finns säkert planer som roterande nedstängning av elnätet och liknade.
jajjamänsan. Klart det finns. :) Man sektionerar, precis som vid större stormskador t.ex.

En stor del av det som montörer gör är inte reparationer utan underhåll. Alla klättrar inte i stolpar hela tiden. Blir det problem så styr man över mer folk till reparationer. Som vid vilken storm eller snöskada som helst. Var som helst i landet.

Börjar det inte bli lite väl överdrivet nu?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp