Corland vs. Alcatraz

O

Orkan

Nu vill jag ha alla synpunkter på dessa hingstar som det för tillfället står mellan till mitt sto.

Hon är ett fullblodssto e. Inheritance - Tumble Wind. Dräktig med Ludwigs Champion nu. Har två föl sen innan e. Cornetto och e. For Feeling. Dessa båda hoppar bra, bra typ men lite mer storlek hade varit önskvärt.

Hon själv är 1,62, bra typ. Bra gångarter, bra ben. Klok på hinder och okej teknik. Inga direkta svagheter utan mest att allt ska förbättras och förstoras :angel:

Hopphäst är det ju meningen att det ska bli och den ska säljas förr eller senare.

Sv: Corland vs. Alcatraz

För storlekens skull hade jag nog valt Alcatraz.
Även om jag är väldigt förtjust i Corland (har ett sto e. honom)

Jo jag såg att Corland hade -0,1 tror jag på mankhöjd i blup. Menas det att avkommorna blir lite mindre än honom eller lite mindre än genomsnittet?

Har du någon mer info om Corland? Hur är din häst efter honom?

Min häst är förstås fantastisk - objektiv som jag är :-)

Jag köpte henne som 4-åring och betäckte direkt. Fick en fin unge efter Corlensky G. Nu är hon 6 och vi håller på att sätta igång henne igen.

Hon är känslig och vaken. Hon rör sig väldigt lätt i alla gångarter, med ett plus för galoppen. Hon är liten, kanske 160 cm. Hon hoppar med väldigt bra teknik. Men hon är ju inte riden mycket, kanske 30 gånger innan fölet föddes och sen litegrann nu.

Jag känner en Corland avkomma till och han är SUPER fin. (mer objektivt faktiskt!). Inte så stor, men iallafall 163-165 kanske. Han gick treårs med bra resultat och var i Flyinge och hoppade på finalen. Han hade nog 8-9 tror jag i hoppningen. De rör sig lite lika, lätta rörelser med plus för galoppen då.

Bägge har lätt (kanske för lätt) att gå i form. De är ädla och i mina ögon vackra hästar. Särskilt vackra huvud.

Då kanske han inte är något bra val till mitt sto ändå.
Det känns helt hopplöst i år!

Jag är sugen på Alcatraz men skulle också vilja ha någon lite "modernare" hingst. Fast ingen poppishingst heller. Jag kan använda fryst på henne och det får va en lite dyrare hingst. Dock inte i dyraste klassen. Men jag hittar ändå ingen bra kandidat.
Behöver förslag och tips!!

Hej!Jag tyckte Alcatraz hade dåliga dräktighetssifror!Men Corland verkar trevlig:)

Att Alcatraz inte har den bästa fertiliteten är väl ganska välkänt men tack ändå!

Om man bortser från Alcatraz fertilitet så tycker jag att han är en riktig drömhingst som verkligen har allt enligt min smak. Omodern? Aldrig i mina ögon! En klassiker möjligtvis :love:
U

Jag håller egentligen med men tvekar fram och tillbaka. Men det lutar mer och mer åt honom. Men mer possitivt om honom vore bra så att jag blir mer säker på att jag gör rätt.

Fertiliteten oroar jag mig inte direkt för. Men jag vill ju ändå ha en reservhingst om hon inte tar sig.
Pastejja och Qsarmor: Vilken hingst skulle ni ta i andrahand efter Alcatraz?

Det finns massor att läsa om Alcatraz på nätet, prova att googla så bör du få fram massor av info, det är ingen okänd hingst direkt.

Som reserv vet jag inte, det kan ju vara bra att ha en från samma station eftersom jag gissar att det kan bli lite fördelaktigt för dig. Jag tycker att Lucky Point verkar lovande, men jag har ingen aning om han kommer att bli en avelsmatador i samma utsträckning som Alcatraz, det får tiden utvisa. Vad är det med Alcatraz och Corland för den delen som gör att du valt de två? Om du skriver de egenskaperna så är det lättare att veta vad just du fiskar efter, vi kanske tittar på olika saker?
U

Att han inte är okänd vet jag och har läst en hel del, men jag vill gärna ha personliga åsikter!

Jag tittar efter en lite större hingst med massa, högrest, bra gångarter och en bra hoppteknik, framförallt bra framben. Det är så svårt att beskriva, "alla" vill väl ha en högrest häst med bra gångarter och som hoppar hus men ändå väljer vi ju alla olika. Lucky Point har jag bara sett på hingsttåget och blev inte imponerad av hans framben.

Jag tror inte att jag kommer vilja ha någon annan från samma station även om det skulle bli lite billigare så jag kollar på alla hingstar.

Alcatraz var jag lite sugen på redan förra året men då hade hon inte haft föl på ett par år så jag ville inte chansa då. Att det stod mellan han och Corland när jag startade tråden hade nog lite med att han också har Ronald-blod i sig. Min första häst hade Ronald i sig och jag har fått för mig att mycket av det jag tyckte om hos honom kom därifrån. Han var ue. Saluut och den enda hingsten med honom som jag har hittat i sverige är Zeppelin och han är inte aktuell.

Blev mycket svammel så här på kvällen men det är inte lätt det här i år...

Hon själv är 1,62, bra typ. Bra gångarter, bra ben. Klok på hinder och okej teknik. Inga direkta svagheter utan mest att allt ska förbättras och förstoras :angel:
Jag har en tvåårig hingst efter Alcatraz. Och jag tycker att det mesta både förstorats samt förbättrats på honom! (Mamman är 161 cm är av gammaldags, lågställd modell.) Han är stor och rejäl och jag tror att han blir runt 170 cm. Tycker att det mesta hos honom är förbättrat gentemot mamman. (Hopptekniken vet jag ännu inte om den är bättre) men det lilla jag har löshoppat honom ser bra ut. Hans gångarter är i mina ögon bra. Rörlig skritt, väldigt taktmässig trav, även galoppen är bra.

Det som kan vara negativt är att han är grövre än dagens supersmäckra ideal, (om det nu är det man strävar efter), men det är inget som stör mig. Tycker att det är roligt om Alcatraz får lite fler avkommor här, tror att många inte vågar ta honom pga. hans fertilitet. (Mitt sto tog sig direkt med honom dock). Så vill man ha en multitalang så tror jag inte han är fel.

Hoppas du vågar prova!:)

Senast ändrad:

Cortez har ju också Ronald blod:idea:

Jag har ett sto efter honom som är 11 år i år.

*Temprament *lättstressad (är egentligen os medaljör i hästakrobatik=avkastar kung) Men sen har hon en speciell mamma också att bros på..

Men annars har hon bra sidor också!
SNYGG!! Högrest, bra gångarter, bra hopp "på alla benen" extremt lättlärd.

Hon är ju även känd för att kunna lämna STORT!!

Vet inte om ni noterat men de har ändrat villkoren på Alcatraz!

Nu betalar man bara vi konstaterad dräktighet så skulle det inte funkar så har man ju inte lagt ut några cash på språngavgifter.. :)

Jag hade satsat på Alcatraz! :love:
Jag tror han gör sig mycket bra på fullblod (tittade själv på han förra året)

Som reserv, Alligator Fontaine? Mycket massa, bra höjd och han är ganska långlinjerad, bör göra sig utmärkt med xx... Hoppas jag eftersom min ena xxa är dräktig med han :angel:

Vet inte om ni noterat men de har ändrat villkoren på Alcatraz!

Nu betalar man bara vi konstaterad dräktighet så skulle det inte funkar så har man ju inte lagt ut några cash på språngavgifter.. :)

:

Vad bra!! Nu har jag bestämt mig, det får bli Alcatraz! Vart hittar du att villkoren är ändrade? På hippoessentias hemsida hittar jag bara en kopia från en hingstbrochyr som är flera år gammal och som dessutom inte går att förstora upp så att man ser vad det står....

Står i nyaste hingstkatalogen!

Har den inte i närheten just nu men det var 6-7000kr vid 45 eller om det var 90 dygns dräktighet. inget språng. Exkl moms då så klart.

Jag håller egentligen med men tvekar fram och tillbaka. Men det lutar mer och mer åt honom. Men mer possitivt om honom vore bra så att jag blir mer säker på att jag gör rätt.

Fertiliteten oroar jag mig inte direkt för. Men jag vill ju ändå ha en reservhingst om hon inte tar sig.
Pastejja och Qsarmor: Vilken hingst skulle ni ta i andrahand efter Alcatraz?

Rent spontant skulle jag säga Radiator, men jag har inte sett några avkommor. Bara älskade honom på den tiden man kunde se honom på tv. Hade jag haft ett passande sto skulle jag definitivt vilja testa honom. Kan fundera lite till och återkomma.

Delvis Kl

Tack för era svar! Var iväg och införskaffade nya hingstkatalogen idag. Hittade Cellestial, tror jag han hette glömde katalogen i stallet.... Tyckte han såg trevlig ut. Någon som vet något om honom? Klinga var det nog som tog in på honom.

Liknande trådar

Avel Har ett 7 årigt sto e: cash and carry - quo vadis - diplomat som haft ett super föl och ska betäckas igen nu till våren. Har ingen aning...
Svar
6
· Visningar
1 681
Senast: Cyllene
·
S
Avel Behöver lite hjälp ifrån er! I fjol betäckte jag ett av mina ston med Sheraton och är mycket nöjd med resultatet. Därför funderar...
2
Svar
27
· Visningar
2 286
Senast: Camaro
·
C
Avel Tänkte be om lite hjälp och synpunkter från er som är mer insatta i dagens hingstar än vad jag känner mig just nu. Födde upp hästar på...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 285
Senast: Görel
·
S
Avel Nu sällar jag mig till skaran som ber om hingsttips. Jag skulle vilja ha synpunkter och tips på hopphingst åt mitt ena halvblodssto...
2
Svar
38
· Visningar
3 101
Senast: furioso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka