F
Fruentimber
Lite trådkap,
Min vän, som jag nämnt tidigare i tråden, vill ju köpa Corgi (pembroke), han har stått i valpkö ett bra tag nu, från en uppfödare han väldigt gärna vill köpa valp från. Det har varit rätt lång kö så på två år så har det inte blivit någon valp. Han har nu börjat maila andra kennlar för att få komma dit och titta och prata med dem. En har svarat honom på mail, att hon inte tror att han är rätt köpare till en Corgi, att hon inte tror hundrasen skulle passa honom, så min fråga är, Vad behöver en corgi för att må bra?
Han har alltså tänkt ha en rätt lydig vardagskompis att gå kurser och promenader med. Hans tanke med hunderiet är att komma ut i skog och mark mer, samt träna vardagslydnad ( hunden ska funka med människor och alla miljöer och gärna gå att ha lös). Han är villig att lägga ner tid och träning på detta. Är detta så hima lite så att man inte skulle vilja sälja en hund till honom??
De andra uppfödarna han haft kontakt med, har alltså inte alls kommenterat detta.
Vad har han tänkt sig för kurser? Vad aktiverar han hunden med när kurserna är slut?
Vardagslydnad ser jag nog inte som någon "aktivitet" på så vis. Alltså, alla mina valpar blir ju introducerade till nya miljöer och människor, oavsett ras. Likaså vad gäller inkallning och kunna ha lös. Det är ju främst sådant man sysslar med i hundens unga ålder och sedan fortsätter med kontinuerligt. Men vad gäller mental aktivering så handlar det ju om aktiviteter som går utöver vanlig uppfostran.